ساری؛

افزایش تولید برنج با احداث سدها در مازندران

با احداث سدها در مازندران 300 هزار تن به تولید برنج اضافه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، قاسم اسلامی معاون برنامه ریزی آب منطقه ای مازندران گفت: با احداث سد های در دست اجرا امکان توسعه سطح زیر کشت و کشت مجدد تا سطح 350 هزار هکتار در استان فراهم خواهد شد و میزان تولید برنج در استان 300 هزار تن افزایش خواهد یافت .

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 120 هزار تن برنج تولیدی در مازندران مصرف و ما بقی یعنی 680 هزار تن دیگر به سایر استانها صادر می شود افزود : با احداث سدها این رقم به 980 تن بدون احتساب نیاز داخلی استان خواهد رسید .

معاون برنامه ریزی آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه استان در شرایط خشکسالی و کم آبی بسیار آسیب پذیر است گفت : سالانه از 5 / 3 میلیارد متر مکعب آب مصرفی استان حدود 700 میلیون متر مکعب آن از طریق سدها و آب بندانها مدیریت می شود و ما بقی باید از طریق آب زیر زمینی و آب بهنگام رودخانه تأمین شود .

قاسم اسلامی افزود : برای مهار آب های سطحی استان حدود 13 سد در دست مطالعه و اجرا داریم که با بهره برداری از آنها 42 درصد از آبهای سطحی استان توسط این تأسیسات مدیریت می شود .

وی گفت : هم اکنون 3 طرح مهم گلورد ، هراز و چالوس با ظرفیت 1020 میلیون متر مکعب در دست اجرا هستند و 10 سد با ظرفیت 450 میلیون متر مکعب در دست مطالعه است.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای مازندران از توجه ویژه دولت به احداث شبکه آبیاری و زهکشی در استان خبر داد و گفت : برنامه شرکت برای احداث شبکه آبیاری و زهکشی در سطح 200 هزار هکتار است که 170 هزار هکتار آن در دست اجرا و 15 هزار هکتار آن در دست مطالعه است .

قاسم اسلامی با اشاره تهیه طرح جامع آب شرب استان در قالب 9 مجتمع بزرگ آبرسانی شهری و روستایی افزود : دومجتمع بزرگ آبرسانی ساری و شهرهای گروه الف بابل ، بابلسر و فریدونکنارو با پیشرفت 86 و 50 درصد در دست اجرا است.

وی گفت : سه مجتمع نوشهر و چالوس ، بهشهر نکا و گلوگاه و تنکابن و عباس آباد آماده اجرا و مجتمع آمل و محمود آباد از سد هراز در دست مطالعه است که با بهره برداری از این 9 مجتمع آب شرب برای حدود 5 / 4 میلیون نفر از جمعیت استان آب سالم و بهداشتی تأمین می شود .

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای مازندران سرمایه گذاری انجام شده بر روی طرحهای در دست اجرا را 1400 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای تمیل این طرحها در طی برنامه ششم 3000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.