در حال حاضر نظام بانکی کشور در وضعیت خوبی نیست اما موفق شدیم حدود 15 درصد از ترازنامه نظام بانکی که مربوط به مطالبات معوق بود را به 10 درصد کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ولی‌الله سیف در همایش تجلیل از فعالان اقتصاد مقاومتی استان که ظهر امروز در سالن اجتماعات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: در دولت قبل به دلیل نوسانات اقتصادی تلاطمی که در بازارهای مختلف وجود داشت، سرمایه‌گذار جرأت سرمایه‌گذاری در کشور را نداشت.
 
وی افزود: هر اندازه سرمایه‌گذار بتواند افق تصمیم‌گیری خود را بیشتر ببیند، قطع به یقین تصمیم‌گیری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های او افزایش می‌یابد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کشور نیازمند اشتغال و تولید است، گفت: ظرفیت‌های بسیار بالایی در کشور وجود دارد و جاذبه‌های فراوانی برای جذب سرمایه‌های خارجی داریم.

سیف عنوان کرد: برای اینکه تولید صورت گیرد و محصولات تولیدی در بازار 400 میلیون نفری کشورهای همسایه عرضه شود، باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: منابع سرشار زیرزمینی نیروهای انسانی جوان و تحصیل‌کرده ابزارهایی هستند که کشور را به قطبی پرجاذبه برای سرمایه‌گذاری بین‌المللی تبدیل می‌کند.

سیف یادآور شد: نسبت به برجام تا حدودی جفا شد و قدرشناسی نسبت به تیم دیپلمات کشور انجام نشد و نخستین طلیعه برجام رشد 11.6 درصدی در 9 ماهه سال گذشته بود که دستاورد بزرگی است منتهی باز جفا می‌کنیم و می‌گوییم قسمت عمده این رشد اقتصادی مربوط به صادرات نفت است.

وی مطرح کرد: در صورت موفق نبودن در برجام نه تنها صادرات نفت کشور افزایش نمی‌یافت بلکه بر اساس برنامه‌ای که وجود داشت قرار بود به 200 هزار بشکه کاهش یابد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: به برکت برجام حجم صادرات نفت نسبت به قبل از برجام دو برابر شده و این درآمد ارزی است که به ما این امکان را می‌دهد برنامه‌ریزی جدی در جهت توسعه اقتصادی کشور برداشته شود.

سیف تشریح کرد: دو سال و هشت فصل پشت سرهم رشد اقتصادی منفی در کشور وجود داشت و وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد، رکود قطعی است.

وی ادامه داد: این رکود در شرایطی وجود داشت که تورم بالای 40 درصد بود چراکه رکود تورمی مشکلات جدی ایجاد می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: مشکلات موجود در قالب تورم را می‌توان با سیاست‌های پولی انبساطی حل کرد اما رکود توأم با تورم به سیاست انبساطی به تورم دامن می‌زند.

سیف افزود: شاهد بوده‌ایم که تورم به تدریج روند کاهشی خود را آغاز کرده که در درجه نخست حمایت امید و هیجانی که در جامعه به وجود آمد و سپس برنامه‌ریزی‌هایی که تمرکز آن روی منابع پولی و مالی بود، موجب ارائه نتایج مثبتی شد.

وی با بیانت اینکه پس از 26 سال تورم تک رقمی حاصل و رشد اقتصادی دو رقمی شد، ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که نوسانات شدید ایجاد می‌کرد، تلاطم‌هایی بود که در بازارهای مختلف به ویژه بازار ارز وجود داشت اما امروز مشاهده می‌کنیم که در دولت یازدهم یکی از سیاست‌های اصلی نگاه واقع‌بینانه و کارشناسی به مقوله‌های کلان است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با انسجامی که وجود دارد و بانک مرکزی توانسته مدیریت مناسبی را روی بازار ارز داشته باشد، موجب شد نوسانات جدی نداشته باشیم.

سیف عنوان کرد: بانک مرکزی تلاش می‌کند که واقعیت‌های شرایط بانکی را درست تبیین کند و به صورت منطقی در خدمت تولید قرار دهد.

وی یادآور شد: دولت باید به این سمت برود که به نظام بانکی برای تأمین کسری بودجه نگاه نکند و نظام بانکی در خدمت بخش خصوصی قرار گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی تشریح کرد: هدف این است که نظام بانکی به صورت 100 درصد در خدمت تولید باشد و این امر با جدیت دنبال شود.

سیف مطرح کرد: انباشت نزدیک 4 دهه تکالیف تحمیل‌ها و استفاده غیراصولی از نظام بانکی، آن را به شرایط موجود رسانده است بنابراین علاوه بر اینکه باید تلاش کنیم تسهیلات نظام بانکی افزایش یابد این تسهیلات باید در خدمت تولید و اشتغال‌های مثبت باشد.

وی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از تولید ناخالص ملی کشور از بخش خدمات حاصل می‌شود بنابراین نباید از این بخش غافل شویم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بی توجهی به بخش‌ها و افراط و تفریط ما را به بیراهه می‌برد، عنوان کرد: قدرت اعطای تسهیلات در نظام بانکی به دلیل مشکلات موجود بسیار تحلیل رفته است.

سیف مطرح کرد: رسیدگی نشدن در نظام بانکی و حل نشدن سریع مشکل در این نظام به سرعت بروز نمی‌کند بنابراین تمام این مشکلات روی هم انباشته شد.

وی گفت: ترازنامه نظام بانکی دو بخش عمده دارد که یک بخش آن ثمر می‌دهد و واحدهای تولیدی کشور می‌توانند از آن بهر‌ه‌مند شوند.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: در حال حاضر نظام بانکی کشور در وضعیت خوبی نیست اما موفق شدیم حدود 15 درصد از ترازنامه نظام بانکی که مربوط به مطالبات معوق بود را به 10 درصد کاهش دهیم؛ البته هنوز هم به هدف اصلی نرسیده‌ایم تا آن را به کمتر از پنج درصد برسانیم.

سیف بیان کرد: نظام بانکی یک سری مطالبات از دولت دارد که تا تأمین نشود، در پرداخت تسهیلات بانکی با مشکل روبه‌رو هستیم.

وی یادآور شد: عدم تعامل درآمد، هزینه و عدم تعادل دارایی و بدهی مهم‌ترین مشکلات نظام بانکی است.

رئیس کل بانک مرکزی تشریح کرد: با نوع نگاهی که در دولت یازدهم نسبت به حمایت از نظام بانکی وجود داشته، به تازگی سرمایه بانک‌های دولتی 2.5 برابر شده است.

سیف خاطرنشان کرد: در زمان تحریم‌ها ارتباط نظام بانکی ایران با بانک‌های جهانی قطع شد که در این مدت استانداردهایی به تدریج برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی مبارزه با تروریسم در نظام بانکی بین‌المللی شکل گرفت اما نظام بانکی کشور از آن‌ها دور ماند.

وی افزود: برای پیوستن مجدد به این استانداردها در گام نخست باید تحریم‌ها رفع و سپس ساختارهای مالی اصلاح می‌شد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: قطع ارتباط نظام بانکی کشور با نظام بانکداری جهانی موجب شد تجارت خارجی کشور از نظام بانکی خارج شده و وارد شبکه‌های صرافی شود که پُرریسک است.

سیف گفت: با توجه به اینکه تنگناهای مالی در کشور وجود دارد، منابع بانکی و تسهیلات پرداختی باید درست هدایت شود و مانع از هدررفت آن شویم.


انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.