حفظ نظافت و پاکیزگی بازار 15خرداد، موضوعی است که این روز‌ها در نگاه برخی از کسبه مورد بی توجهی قرار گرفته است و زباله‌های خود را در معابر ر‌ها می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تمیزی و پاکیزگی محیطی که در آن رفت و آمد می کنیم، یکی از نکات مهمی است که در آرامش روح و روان ما تأثیر قابل توجهی دارد. موضوعی که شاید در بعضی موارد در نگاه و رفتار برخی از شهروندان و کسبه اهمیتی به آن داده نمی شود.

*آداب شهروندی باید از کودکی آموزش داده شود 

مشارکت و همکاری شهروندان در امر حفظ پاکیزگی شهر از جمله آداب شهروندی محسوب می شود.

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس گفت: مشارکت و همکاری شهروندان در امر حفظ پاکیزگی شهر از جمله آداب شهروندی به حساب می آید؛ فرهنگ سازی و آموزش در این زمینه باید از سنین کودکی آغاز شود.

بازار، زباله دانی نیست/بی مهری برخی کسبه، در حفظ پاکیزگی معابر تهران

وی افزود: وقتی پدر و مادر در جایگاه الگوی اصلی فرزندان، خود را به رعایت قوانین جامعه ای که در آن زندگی می کنند ملزم کنند، فرزندان در پیروی از آنها می آموزند که برای رفاه بیشتر و حفظ آرامش در زندگی شخصی و اجتماعی خود باید به اصول مد نظر جامعه پایبند باشند.

جمع آوری زباله و سر و کار داشتن با بویی آزاردهنده از جمله مشاغل سختی است که هر شخصی حاضر به انجام آن نبوده و سختی این بار را مردانی به دوش می کشند و می توان گفت یکی از حلال ترین نان ها را بر سر سفره خانواده خود می برند.

*بازار زباله دانی نیست

بازار 15 خرداد یکی از نقاط پرتردد شهر تهران است و از مناطق مسافر گذر نیز به حساب می آید. به همین واسطه شهرداری وظیفه رسیدگی بیشتری به بحث نظافت چنین محدوده هایی دارد و در گذری کوتاه می‌توان دریافت که عوامل پاکبان و رفتگران این محله طبق دستور العمل های دریافتی از شهرداری تا حدود زیادی وظایف خود را به خوبی انجام می دهند.

بازار، زباله دانی نیست/بی مهری برخی کسبه، در حفظ پاکیزگی معابر تهران

بازار، زباله دانی نیست/بی مهری برخی کسبه، در حفظ پاکیزگی معابر تهران

هنگام صبح تصویری که در گذر از بازار تهران در ذهن می ماند با تصویر زمان عصر، تا حدود زیادی متفاوت است. صبح ها فضای تمیز و هوای فرح بخش بهار و عصرها با انبوهی از زباله مواجه می شویم که یادگار برخی کسبه در طول روز در معابر است.

بازار، زباله دانی نیست/بی مهری برخی کسبه، در حفظ پاکیزگی معابر تهران

* شهر ما خانه ما، شعار نغزی که گاهی مغفول می ماند

در کتاب های مقاطع مختلف تحصیلی، بر موضوع حفظ پاکی محیط زیست تأکید فراوانی شده است. تأکیدی که گاهی برخی شهروندان در جایگاه های مختلف از آن غفلت می کنند.

محسن حاتمی شهردار ناحیه 3 منطقه 12در پاسخ به چرایی انباشت زباله به ویژه در ساعات پایانی روز در معابر و گذرهای مختلف بازار، گفت: هر روز صبح رفتگران ناحیه ۳منطقه 12 این محدوده را به صورت پاکیزه به کسبه و شهروندان تحویل می دهند.

بازار، زباله دانی نیست/بی مهری برخی کسبه، در حفظ پاکیزگی معابر تهران

وی افزود: علی رغم استمرار نظافت بازار توسط پاکبان ها، کسبه به دلیل نداشتن فضای کافی در مغازه، زباله های روزانه خود را در نقاط مختلف بازار تخلیه می کنند.

شهردار ناحیه 3 منطقه 12 ادامه داد: در حالی که فاصله دورترین سطل زباله با مغازه هر کاسب کمتر از 200 متر است، مغازه داران زباله های تولیدی خود را به جای انتقال به این مخازن در معابر و گذرهای مختلف بازار رها می کنند.

حاتمی با اشاره به اجرای پیشین طرح تفکیک زباله در سطح بازار تهران و عدم استقبال کسبه از این طرح ها، تصریح کرد: طرح تفکیک پسماندها و موضوع آموزش به کسبه در این زمینه پیگیری و به انجام رسید اما به دلایل مختلف موفقیت آمیز نبود؛ مغازه داران حتی از نایلونهایی که در نقاط مختلف بازار تعبیه شده بود، استقبال نکردند.

وی از چرخ دستی های تفکیک زباله در بازار که در نهایت طی دو هفته آینده در نقاط مختلف مستقر می شوند خبر داد و گفت: در این طرح پاکبان ها به صورت چرخشی در سطح بازار زباله های کسبه را مستقیم از خود آنها دریافت و تفکیک می کنند.

بازار، زباله دانی نیست/بی مهری برخی کسبه، در حفظ پاکیزگی معابر تهران

شهردار ناحیه 3 منطقه 12 اظهار داشت: مردم همواره به عنوان یار و حامی محیط زیست نقش موثر و دلسوزانه ای را در حفظ نظافت شهر ایفا کرده اند، امیدواریم با اجرای طرح جدید جمع آوری زباله های تولیدی در بازار و همکاری بیشتر کسبه در تحقق موضوع زیباسازی و حفظ پاکی محیط زیست در این محدوده موفقیت هایی را کسب کنیم.

رها سازی زباله در معابر شهری، مشکلات گوناگونی چون بیماری ها و حساسیت های پوستی، افزایش حشرات و جوندگان موذی را رقم می زند. با توجه به گرم شدن هوا، لزوم رعایت بهداشت و نظافت در معابر عمومی امری ضروری و لازم است که در گرو همکاری کسبه و شهروندان با عوامل نظافت شهری است.

گزارش از فرزانه فراهانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار