دانشگاه گیلان نسبت به ایمیل های باج افزار به کاربران هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛باج افزار جدید با رخنه کردن به کامپیوترها می‌تواند فایل‌های کامپیوتر را قفل کرده و از مالک کامپیوتر درخواست پرداخت پول کند تا فایل‌های بسته شده را باز کند.
 
این باج افزار با نامWannaCryبه سیستم عامل‌های ویندوز که هنوز به‌روزرسانی نشده‌اند حمله کرده است.
 
مایکروسافت دو ماه گذشته نسخه جدیدی برای پوشش حفره امنیتی منتشر کرد ولی تمام کامپیوترهایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند، نسخه به‌روزرسانی شده روی آن‌ها نصب نشده بود.
 
باج افزار WannaCry چیست و چگونه کار می‌کند؟
 
باج افزار جدید با رخنه کردن به کامپیوترها می‌تواند فایل‌های کامپیوتر را قفل کرده و از مالک کامپیوتر درخواست پرداخت پول کند تا فایل‌های بسته شده را باز نماید. این باج افزار با نام WannaCry به سیستم عامل‌های ویندوز که هنوز به‌روزرسانی نشده‌اند حمله کرده است. مایکروسافت دو ماه گذشته نسخه جدیدی برای پوشش حفره امنیتی منتشر کرد ولی تمام کامپیوترهایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند، نسخه به‌روزرسانی شده روی آن‌ها نصب نشده بود.
 
بر طبق گزارشات NFIB (سازمان بین المللی تشخیص کلاهبرداری )، این سازمان اعلام کرده است که اخیراً کلاهبرداران برای آلوده کردن کامپیوتر ها به انواع بد افزار ها از دو روش استفاده می کنند.
 
۱ – فرستادن یک ایمیل از جانب اداره گاز یا برق یا بانک و … که حاوی لینکی است که بد افزار در آن قرار دارد.
 
۲ – ایمیل از سازمان مالیات که به افراد هشدار می دهد و حاوی باج افزار است.
 
در این گونه موارد اگر فرد لینک را باز کند، بلافاصله باج افزار دانلود می شود و سپس تمامی فایل های کاربر قفل می شود و فرد قادر نیست تا هیچ فایلی را باز کند.
 
راه های پیشگیری
به محض اینکه ایمیلی از سازمان خاصی دریافت کردید، بدون باز کردن ایمیل، به سایت سازمان مراجعه کنید. چرا که سازمان ها اغلب اطلاعات و اخبار مهم که مربوط به افراد است را بر روی قسمت اطلاعیه های سایت خود قرار می دهند و به هیچ وجه فایل های ضمیمه این ایمیل های ناشناس را باز نکنید.
 
• به هیچ وجه فایل های ضمیمه این ایمیل های ناشناس را باز نکنید.
 
• هرگز از سایت‌های نا‌معتبر و مخرب  دانلود انجام ندهید.
 
• از برنامه‌های امنیتی به روز و معتبر برای ردیابی انواع ویروس و بدافزار استفاده کنید.
 
• حتما از فایل‌های مهم و حساس خود نسخه پشتیبان back up تهیه فرمایید.
 
• در صورت باز کردن پیام ناشناس و آلوده شدن به سرعت کابل شبکه سیستم خود را به سیستم قطع کنید.
 
اگر به هر دلیلی کامپیوتر شما در دانشگاه آلوده به باج افزار شد، مشکل خود را با کارشناسان مرکز فناوری اطلاعات درمیان بگذارید .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
انتهای پیام/م.ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.