عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا به بیماری التهاب روده گفت: بیماری‌هایی همچون التهاب کبد و کبد چرب،‌ زردی و تنگی مجاری صفراوی می‌تواند از عوارض بیماری‌های التهاب روده باشد.

نشانه های جدی ابتلا به بیماری‌ التهاب روده
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهرام آگاه عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشست خبری هفته سلامت گوارش به علائم شایع بیماری التهاب روده اشاره کرد و گفت: اسهال مزمن و طولانی‌ مدت، خونریزی در مدفوع و گاهی تکرر مدفوع و دل پیچه از نشانه‌های بارز ابتلا به بیماری التهاب روده است.بیماری‌های کولیت اولسروز و کورو‌ن جزو بیماری‌های مزمن التها‌بی روده محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: بیماری کولیت‌اولسروز به طور عمده روده بزرگ را درگیر می‌کند و با علائمی مانند اسهال، خونریزی یا اسهال خونی بروز پیدا می‌کنند. مبتلایان به این عارضه معمولا تکرّر دفع مدفوع دارند.

آگاه افزود: در ایران از هر ۵ نفر مبتلا به بیماری‌های مزمن التهابی روده ۴ نفر به بیماری کولیت‌اولسروز و یک نفر به بیماری کورون مبتلا است. بیماری کولیت‌اولسروز عوارض خارج روده‌ای واضحی دارد که التهاب مفاصل شایع‌ترین عارضه این بیماری در دنیا است، ولی در ایران زردی و تنگی مجاری صفراوی از عوارض رایج این بیماری محسوب می‌شوند.

وی تأکید کرد: برخی از مبتلایان به کولیت‌اولسروز قبل از اینکه علائم روده‌ای داشته باشند، دچار علائم غیر روده‌ای می‌شوند. بیماری کورون روده باریک را درگیر می‌کند و با سوء جذب همراه است. مبتلایان به بیماری کورون دچار کاهش وزن و دل‌درد‌های شدید هستند.

رییس مرکز تحقیقات کولور‌کتال دانشگاه علوم‌پزشکی ایران اضافه کرد: همچنین ممکن است در افرادی که دچار این عارضه هستند، ترشحات روده‌ای از پوست خارج شود. بیماری کورون در مقایسه با کولیت‌اولسروز شیوع کمتر، عوارض شدیدتر و درمان سخت‌تری دارد. دانه‌های قرمز رنگ روی پا و راش می‌تواند از نشانه‌های بیماری‌های مزمن التهابی روده و یا از عوارض ناشی از مصرف داروها باشد.

آگاه بیماری کو‌رون را در زنان شایع‌تر دانست و یادآور شد: بیماری‌های مزمن التهابی روده در دهه‌های ۲ و ۳ یا دهه‌های ۶ و ۷ زندگی بیشتر بروز پیدا می‌کند و هر چه سن پایین‌تر باشد شدت بیماری پایین‌تر است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار