سرمحیط بانی و مرکز مدیریت تالاب بین المللی گاوخونی اصفهان از طریق ویدئو کنفرانس(راه دور) ازسوی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افتتاح شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،معصومه ابتکار امروز در آیین افتتاح این مرکز گفت: تالاب بین المللی گاوخونی، سرمایه و ثروت خدادادی استان اصفهان و کشور است و همه باید برای احیاء و حفظ آن بکوشیم.
 
وی استفاده از روش های درست مدیریت منابع آب و استفاده صحیح از آب موجود در بخش های شُرب، آب شهری و کشاورزی را در احیای تالاب گاوخونی مهم عنوان کرد و افزود: باید مشکلاتی که در خشکی تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده رود اثر دارد، به حداقل برسد.
 
وی اظهار کرد: افتتاح این مرکز گام مهمی در مدیریت صحیح منطقه و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سازمان های مردم نهاد زیست محیطی محسوب می شود.
 
ابتکار با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به محیط زیست شده است، افزود: نقش مردم نیز در این پیوند بسیار کلیدی است و امیدوارم برنامه احیا و تامین حقابه رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی بر اساس وعده موکد رئیس جمهوری را محقق کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تالاب گاوخونی نه تنها برای مردم ورزنه بلکه برای مردم کشور اهمیت دارد زیرا یکی از مهمترین تالاب های ایران است و احیای آن نقش مهمی نیز در احیای فلات مرکزی ایران دارد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت احیای تالاب گاوخونی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با همکاری مردم محلی، سازمان های مردم نهاد، دانشگاه ها، استانداری، ذی نفعان استان همجوار و سایر دستگاه های مرتبط اقدام های مهمی را در این زمینه انجام داده است.
 
حمید ظهرابی گفت: تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب گاوخونی با مشارکت کلیه ذینفعان حوضه آبخیز زاینده رود در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری اتمام یافته و در نوبت تصویب در مراجع قانونی ذیربط است.
 
وی انجام مطالعات برآورد نیاز زیستی زاینده رود و تالاب گاوخونی، راه اندازی مرکز مدیریت این تالاب در شهر ورزنه و ایجاد کمیته های استانی و محلی مدیریت تالاب را از اهم اقدامات و زیر ساخت های ایجاد شده برای احیای تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده رود برشمرد.
 
وی افزود: اگرچه موفق نشدیم تالاب گاوخونی را پر آب کنیم ولی حداقل از طریق پساب ها و ذهاب ها توانستیم این تالاب را مرطوب نگه داریم .
ظهرابی با بیان اینکه رطوبت ایجاد شده در تالاب گاوخونی مانع از انتشار ریزگردهای آلوده به سموم و فلزات سنگین در منطقه شده است، تصریح کرد: تالاب بین المللی گاوخونی منشاء بروز گرد و غبار نیست.
 
در این مراسم، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در لوح یاد بود
افتتاح سرمحیط بانی و مرکز مدیریت تالاب گاوخونی با تاکید بر اهمیت جایگاه بسیار مهم این در بین تالاب های کشور از نظر ارزش های زیست بومی و نقش آن در معیشت مردم و جلوگیری از انتشار گرد و غبار، از تلاشگران دولت تدبیر و امید بخاطر تکمیل مطالعات و برنامه مدیریت زیست بومی این تالاب قدردانی کرد.
 
مجموعه اداری «سرمحیط بانی و مرکزمدیریت تالاب بین المللی گاوخونی» با اعتبار بالغ بر 4 میلیارد ریال در زمینی به مساحت 925 مترمربع و زیربنای 400 متر مربع از محل اعتبارات و احیای تالاب های در معرض خطر ابلاغی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، احداث و تجهیز شده است.
 
این مرکز، امروز با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، معاون امور هماهنگی و عمرانی استانداری و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بصورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.
 
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.