در کنفرانس مطبوعاتی قبرس؛

لاوروف: مبارزه با تروریسم در گروی حل پرونده بحران سوریه است

وزیرخارجه روسیه تأکید کرد مبارزه با تروریسم در گروی حل برخی از پرونده‌های اختلافی در خاورمیانه و شمال آفریقا و در صدر آن‌ها بحران سوریه است.

لاوروف: مبارزه با تروریسم در گرو حل پرونده بحران سوریه استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اظهار داشت مبارزه با تروریسم در گرو حل برخی از پرونده های اختلافی در خاورمیانه و شمال آفریقاست و بحران سوریه در صدر این پرونده‌ها قرار دارد. 

لاوروف که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای قبرسی خود در نیکوزیا سخن می گفت، تصریح کرد: با دوستان قبرسی خود درباره تلاش روسیه در کنار ایران و ترکیه در مذاکرات ژنو و آستانه که با مشارکت سازمان ملل متحد، آمریکا و اردن پیگیری می شود، صحبت کردیم. درباره پرونده اوکراین و ضرورت اجرای توافق مینسک تبادل نظر کردیم. در این زمینه دیدگاه دو طرف به هم نزدیک بوده است.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: ما همچنین درباره روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا مذاکراتی داشتیم. این روابط چندان خرسندکننده نیست. ما به از سرگیری گفتگوی عادی و توام با احترام متقابل میان روسیه و اتحادیه اروپا ارج می نهیم؛ اما برای رسیدن به این مرحله بروکسل باید از ایفای نقش در یک سوی میدان خودداری کند. در یک سال و نیم گذشته درباره چگونگی از سرگیری روابط، پیشنهادهایی را به کمیسیون اروپا ارائه کردیم، ضمن اینکه اندیشه‌هایی برای هماهنگی ها جهت آغاز گفتگوها میان کمیسیون اروپا و اتحادیه اوراسیا داریم. ما از دوستانمان در قبرس به دلیل آنکه برای شکل گیری گفتگوهای جدی میان روسیه و اتحادیه اروپا تلاش می کنند تشکر می کنیم.

لاوروف درباره رویکرد روسیه به مواضع ترکیه درباره قبرس گفت: «معتقدیم حل هر نوع اختلاف و مجادله ای باید از طریق توافق میان همه طرف ها باشد. در این موضوع نیز همچون موضوعات مشابه باید به زبان تهدید پایان داد.»

وی درباره طرح دولت ترامپ برای تشکیل ائتلافی مشابه با ناتو در خاورمیانه اظهار داشت: موضع ما در این موضوع یعنی حل مشکلات بین المللی مرتبط به همگان، از طریق تشکیل ائتلاف های نظامی و سیاسی تنگ نظرانه، منفی است. البته در حال حاضر درباره محتوای مذاکرات پیش روی دونالد ترامپ در منطقه خاور میانه شاهد اظهار نظرهایی در روزنامه ها و مطبوعات هستیم؛ اما ما منتظریم تا این مذاکرات انجام شود سپس درباره آن اظهار نظر کنیم. به طور کلی دیدگاه ما این است که مشکلات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را نمی توان حل کرد مگر اینکه با مشارکت همه بازیگران و به دور از انزوای هر یک از طرف ها انجام شود. آنچه مهم است اینکه در این مسیر نباید از اختلافات دینی، مذهبی و قومی برای ضربه زدن به کشورهای منطقه سود برد. 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
و عراق و افغانستان و پاکستان و عربستان
آخرین اخبار