به گزارش
حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سیما؛ به گفته دکتر مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی، رسانه ملی و به خصوص تلویزیون چند نقش ویژه در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری داشته است؛ یکی از نقشهایش در مراحل اولیه انتخابات بود که نقش آگاهیبخشی و اطلاعرسانی در میان مردم دارد.
در این مرحله شبکههای تلویزیونی، رادیویی و استانی با تمام توان به صحنه آمدند و از ساختارهای مختلف برنامهسازی اعم از مستند، گفتگو با کارشناسان و صاحبنظران در عرصههای مختلف، گفتگوی مستقیم با جوانان از طریق پلیبک و سلفیهایی که برای رسانه ملی ارسال کرده بودند، بهره بردند تا نامزدها را در مقام پاسخگویی قرار دهند.
رسانه ملی برای هر یک از نامزدها 550 دقیقه برنامه رادیویی و تلویزیونی در نظر گرفته بود که خوشبختانه تمام آنها از همه ثانیهها نهایت استفاده را کردند تا با مخاطبان خود مواجه شوند. رسانه ملی به خصوص تلویزیون در این دوره نقش مهمی در تقلیل دادن پول و سرمایه برای تبلیغات داشت و توانست هزینههای بسیار هنگفت را در این زمینه کاهش دهد و نامزدها توانستند از ظرفیتهای بالای رسانه ملی استفاده کنند و در ساعات مختلف با مردم ارتباط برقرار کرده و مطالب خودشان را مطرح کنند.
از سوی دیگر، رسانه ملی نقش مهمی در بصیرتبخشی و افزایش آگاهی داشته است که در این باره میتوان به مناظرههای زنده اشاره کرد که ابتکار تلویزیون و سازمان صدا و سیما بود. البته برخی نهادها مخالفت کردند، اما خوشبختانه با پشتیبانی افکار عمومی این زمینه به وجود آمد تا مناظرهها به شکل زنده برگزار شود. در این ایام که کار ما آگاهیبخشی و بصیرتبخشی بوده، میزان بینندگان تلویزیون به شدت افزایش پیدا کرده و مرجعیت رسانه ملی تا 80 درصد در مقام اطلاعرسانی افزایش داشته است. در واقع تلویزیون ایران 80 درصد از دادههای مورد نیاز مخاطبان را در اختیارشان قرار داد و این رکورد منحصر به فردی در داخل کشور نسبت به سایر رسانهها بود. در واقع مراجعه مردم به رسانه ملی نسبت به شبکههای اجتماعی اینترنتی قابل مقایسه نیست. این مهم تا پایان مناظرهها طی شد و این مرجعیت ادامه پیدا کرد.
از دیگر ویژگیهای ممتاز رسانه ملی، رعایت عدالت و انصاف است که در تمامی برنامههای ضبطی تولیدی و زنده کاملا رعایت شده است. شاید بد نباشد به این نکته اشاره کنم که ستادهای نامزدها تنها اشراف به برنامههای خودشان دارند و خیلی درباره داوطلبان و انعکاس آنها مطلع نیستند؛ بنابراین کارهای دیگر نامزدها را یا نمیبینند یا کم میبینند، اما رسانه ملی با اشراف کاملی که دارد، برنامهها را بر مبنای عدالت و انصاف انعکاس داد و جلوی هرگونه سوءتفاهم را هم گرفت. در واقع تلاش کرد در باکسهای مختلف برنامههای نامزدها را منعکس کند.
نقش رسانه ملی در روز جمعه 29 اردیبهشت بسیار سنگین بود، زیرا در این مرحله باید آخرین نقش خود را ایفا میکرد. روز جمعه وظیفه به تصویر کشیدن حضور پرشور مردم را بهعهده داشت و این نقش به بهترین شکل انجام شد. نمایش مشارکت بالای مردمی اهمیت بسزایی داشت. تلاش کردیم این اتفاق به بهترین نحو صورت بگیرد.
در واقع با تصویر میلیونی مردم و انعکاس آن در رسانه ملی، اقتدار سیاسی و انسجام ملی ایران را در سطح منطقه و جهان نشان دادیم، چون فینال انتخابات روز جمعه بود که باید مشارکت بالای مردمی را بازتاب میدادیم. انعکاس حضور میلیونی مردم افتخار بزرگی برای رسانه ملی است و از اولین ساعات رایگیری با حضور مقام معظم رهبری برنامهها را آغاز کردیم و تا پایان ساعت رایگیری ادامه داشت. فقط به برخی شبکهها این فرصت و رخصت داده شد که در فواصل انعکاس حضور پرشور مردم برنامههای سرگرمکننده برای نوجوانان، جوانان و کسانی که رای دادهاند، پخش کنند ولی در مجموع همه شبکههای تلویزیونی کاملا درگیر امر انتخابات و به نمایش در آوردن حضور پرشور مردم ایران بودند.
انتهای پیام/