شهروندان طبیعت دوست تخلفات شکار و صید وآسیب به گونه‌های جانوری وحشی و پرندگان را به یگان حفاظت محیط زیست نیشابور گزارش نمایند.

درخواست حفاظت محیط زیست نیشابور از طبیعت گردانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، محمد مهدی نوربخش رئیس حفاظت محیط زیست نیشابور گفت: شهرستان نیشابور به دلیل تنوع آب و هوایی و شرایط مساعدجغرافیایی و طبیعی و دارای ۵ منطقه حفاظت شده، از تنوع زیستی مطلوب و حضور گونه‌های مختلف و منحصر به فرد حیات وحش برخوردار است.

وی افزود: نژاد خالصی از گونه قوچ و میش اوریال، آهوی ایرانی، پلنگ و گربه پالاس، سیاه گوش، گربه شنی، گربه وحشی، کفتار و کاراکال و گونه‌های مختلف پرندگان خشک زی، مهاجر آب زی و کنار آبزی و انواع پرندگان شکاری درطبیعت این شهرستان زیست می‌کنند.

رئیس حفاظت محیط زیست نیشابور گفت: حضور پرندگان مهاجر نیز به منظور زادآوری در زیستگاه‌های مستعد شهرستان، درفصل بهار فواید بسیاری در چرخه اکولوژیکی و حفظ تعادل زیستی در محیط زیست طبیعی شهرستان دارند.

نوربخش با اشاره به نقش بسیار مهم پرندگان شکاری در مبارزه بیولوژیکی با آفات مزارع کشاورزی و باغات گفت:متاسفانه عده‌ای با ناآگاهی اقدام به شکار غیر مجاز و تهدید نسل پرندگان شکاری بویژه در باغات اطراف شهر و روستا‌ها کرده و با حذف آن‌ها ازچرخه طبیعت، کشاورزان و باغداران مجبور به استفاده بیشتر از سموم و آفت کش‌ها خواهند شد که ضمن ایجاد آلودگی محیط زیست و آلودگی آبهای جاری و سفره‌های آب زیر زمینی بوسیله سموم کشاورزی، افزایش بیماری را به دنبال خواهد داشت.

وی خاطر نشان ساخت: افرادی که اقدام به شکار و آسیب به انواع پرندگان کنند؛ به استناد ماده ۲ و ۳۱ آئین نامه اجرایی شکار و صید مبنی بر ممنوعیت شکار و صید؛ خرید و فروش و نگهداری حیوانات و پرندگان وحشی وماده ۱۰ قانون شکار و صید (مصوب ۱۶ / ۳ / ۴۶ با اصلاحات مصوب ۳۰ / ۱ / ۵۳ و ۲۵ / ۹ / ۷۵) و ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی ضمن تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی خواهند شد و بر اساس مصوبه شماره ۳۸۰ مورخه ۲۹ / ۱۰ / ۹۳ شورای عالی حفاظت محیط یست ملزم به پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست بدلیل صدمه به پرندگان مختلف شکاری از ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال خواهند بود.

رئیس حفاظت محیط زیست نیشابور از شهروندان طبیعت دوستی که نسبت به تحویل پرندگان زخمی به اداراه حفاظت محیط زیست نیشابور اقدام می‌کنند؛ از تمامی شهروندان خواست تا تخلفات شکار و صید از جمله آسیب به پرندگان را به این اداره با شماره تلفن‌های ۴۲۶۲۲۶۲۷ و ۴۲۶۲۶۲۸۰ گزارش کنند.

گفتنی است از ابتدای سال تا کنون بیش از ۳۰ بهله انواع پرندگان بویژه شاه بوف؛ عقاب طلایی؛ عقاب مارخور؛ سارگیه؛ بوتیمار؛ حواصیل خاکستری و ... به اداره حفاظت محیط زیست نیشابور تحویل که تعدادی از این پرندگان به دلیل شدت جراحات وارده تلف و تعدادی نیز تیمار و در مناطق حفاظت شده شهرستان توسط محیط بانان آزاد شدند.

انتهای پیام//ف. ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.