به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ دکتر عبدالله پارسا، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اگر مرور سادهای بر منابع دینی داشته باشیم، شواهد زیادی از ارج نهادن به علم، معلمان و تعلیم و تربیت خواهیم دید.
وی بیان داشت: از باب اهمیت باید گفت که اولین آیات نازلشده به پیامبر(ص) در باب علم، مقام علما و دانشمندان و اجری که در بارگاه الهی دارند، بود و خاشعترین انسانها به تعبیر من، علما هستند. دانشمندان و علما به دلیل اینکه بهتر به عظمت وجود الهی پی میبرند، خداترستر خواهند بود.
پارسا با بیان اینکه ارسطو 3 تعریف را از استعداد ذکر میکند، تصریح کرد: تعریف اول، اسطوره استعدادهای ثابت است، یعنی برخی معتقدند استعداد خصیصهای ذاتی است که با تولد ظاهر میشود و با مرگ از بین میبرد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: دوم اسطوره استعدادهای هماهنگ، به این معنا که همه استعدادهای انسان به یک اندازه رشد میکند. تعریف سوم نیز اسطوره استعدادهای ارزشمند است، یعنی تمام استعدادهای انسان ارزشمند هستند و ما استعداد بد یا مخرب نداریم و باید تمام استعدادهایمان را پرورش دهیم.
وی با بیان اینکه این تفکر امروزه زیر سؤال رفته و مورد تردید است، خاطرنشان کرد: یکی از صاحبنظران 3 تعریف را جایگزین این تعاریف میکند. اول استعداد به معنی تسهیلات، یعنی یک محیط غنی از امکانات فراهم کنیم و افراد را در آن رها کنیم تا استعدادهایشان به خودی خود رشد کند، اما در این تعریف، نقش اراده نادیده گرفته شده است.
عبدالله پارسا افزود: دوم استعداد به معنای توانایی است که به مهارتهای سخت و نرم توجه میکند. اگر مهارتها را پرورش دهیم منجر به پرورش افراد مستعد میشود. تعریف سوم نیز استعداد به معنای ظرفیتهای فردی است، در این تعریف اراده فرد مهم است و هر آنچه فرد اراده کند، شرط است؛ این تعریف با ذات انسان سازگار است.
وی با بیان اینکه معتقدیم اگر بخواهیم انسان مستعد تربیت کنیم، باید انسانی صاحب اراده تربیت کنیم تا دست به گزینش ببرد و صرفاً خود را در استخر معلومات رها نکند، اظهار داشت: این تعلیم و تربیت، آزادیبخش نیست بلکه تعلیمی آزادیبخش است که به پرورش انسانهای صاحب اراده و علمدوست منجر شود.
پارسا اذعان کرد: تعریف ما نیز از استعدادهای درخشان، دانشجویانی صاحب اراده، امیدوار به رشد و کمال و تلاشگر، برای قدم گذاشتن در مسیر انسانیای است که نهایتِ این مسیر ازنظر ما، رسیدن به قرب الهی است. امیدواریم فضای آموزشی و تلاشهای دانشگاه در حوزه آموزش بتواند یک مسیر روشنتر، راهوارتر و گزینشیتر را در اختیار این افراد قرار دهد.
در این مراسم، 383 نفر از دانشجویان استعدادهای درخشان و 46 نفر برگزدیده اولین المپیاد علمی دانشجویی دانشگاه شهد چمران اهواز تجلیل شدند.
انتهای پیام/گ