به گزارش
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ محمد درویش ظهر امروز در مراسم افتتاح نخستین مدرسه طبیعت استان مرکزی با اشاره به افتتاح این مدرسه در استان مرکزی اظهار داشت: افتتاح و راهاندازی این مدرسه در استان مرکزی که پیشگام پویش مردمی سهشنبههای بدون خودرو است اقدامی ارزشمند است و براساس مذاکرات و رایزنیهایی که با قوهقضائیه انجام شده به زودی حمایتهای گستردهای از این پویش انجام میشود که این گام بزرگ را مرهون این استان هستیم.
وی افزود : کمتحرکی و دور شدن از طبیعت از معضلات مهم جامعه امروز است به طوری که از بین 237 کشور جهان ایران تنها کشوری است که در یک دهه گذشته با افزایش 2 برابری وزن کودکان زیر 12 سال روبرو گشته است.
درویش تصریح کرد: پیامدهای این وضعیت، درگیر شدن جامعه با بیماریهایی نظیر دیابت، سکته مغزی و قلبی و کبد چرب در آینده است و طبق چشمانداز 20 ساله نام ایران باید در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه به عنوان کشوری موفق شناخته شود ولی با این وضع چنین هدفی تحتالشعاع قرار خواهد داشت.
سند ملی اشتغال سبز در کشور رونمایی شد
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به تدوین و تصویب سند ملی اشتغال سبز گفت: از این سند هفته گذشته رونمایی شد که بخش قابل توجهی از این سند مربوط به مدارس طبیعت است، هرچند مدارس طبیعت درحال حال به کودکان 3 تا 12 سال اختصاص دارد و با توجه به اینکه 8 میلیون و 600 هزار کودک در این محدوده سنی در کشور داریم و برای هر 5 کودک در مدرسه طبیعت یک تسهیلگر مورد نیاز است، اشتغال قابل توجهی از این طریق ایجاد میشود.
وی افزود: ما مدعی هستیم که میتوانیم 500 هزار شغل ایجاد کنیم، زیرا میزان بیکاران فارغالتحصیل محیط زیست و منابع طبیعی حدود 60 هزار نفر است که بر این اساس میتوان برای جمعیت قابل توجهی که دوستدار محیط زیست هستند، اشتغال ایجاد کرد.
درویش اضافه کرد: اشتغال بخش محیط زیست خلاف بسیاری از مشاغل ایجاد آلودگی، حفر چاه غیر مجاز و تخریب محیط زیست را به همراه ندارد بلکه شغلی است که به افراد میآموزد که چگونه معیشت خود را به نحوی که تخریب محیط زیست را در پی نداشته باشد تامین کنند.
محروم شدن کودکان از طبیعت نتایج منفی به همراه دارد
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به محروم شدن کودکان از طبیعت و عواقبت آن گفت: محروم شدن کودکان از طبیعت نتایج منفی به همراه دارد، بنابراین باید برای تحرک و پویایی کودکان برنامهریزی منسجم و دقیقی انجام شود که ایجاد زیرساخت لازم برای استفاده کودکان از دوچرخه از آن جمله است.
وی عنوان کرد: مدارس طبیعت بستر خوبی برای تشویق کودکان به تحرک بیشتر است زیرا در مدارس طبیعت آموزش مستقیم، رقابت و کلاس درس وجود ندارد و کودک از طریق بازی مسائل را درک و آموزش را دریافت میکند چراکه بازی سبب رشد خلاقیت کودک و افزایش 25 درصدی هوش هیجانی، کاهش 40 درصدی بیشفعالی و افزایش 20 تا 30 درصدی ضریب یادگیری کودک میشود.
رایزنی با آموزش و پرورش برای اختصاص اردوگاهها به مدارس طبیعت
مدیر کل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست بر ضرورت آشنایی با طبیعت گفت: آشنایی با طبیعت و محافظت از این نعمت تنها یکی از اهداف مدارس طبیعت است، کودک در این مدرسه مهارتهای زندگی را میآموزد، مهارتهایی که نبود آنها بسیاری از مشکلات را در جامعه امروز ایجاد کرده است، از ان جمله، فقدان مهارت کافی برای زندگی مشکلات امروز از جمله طلاق را رقم زده است.
وی عنوان کرد: به عنوان مثال در تهران از هر 100 هزار نفر رقمی بالغ بر 7هزار نفر درگیر نزاع میشوند، تهران از لحاظ کیفیت زندگی یکصد و هشتاد و هشتمین شهر جهان است و بالاترین نرخ خودکشی و افسردگی در کشور نیز مربوط به این شهر است.
درویش بیان کرد: مدارس طبیعت قرار است به بهبود تمامی این لکنتها کمک کند و این مهم هدف ویژه مدارس طبیعت است، بنابراین راهاندازی مدرسه طبیعت گامی موثر است که باید به جد پیگیری شده و تعداد این مدارس افزایش یابد.
وی افزود: برای اختصاص 5هزار و 600 هکتار اردوگاه وابسته به وزارت آموزش و پرورش به مدارس طبیعت رایزنی و صحبتهایی شده که این موضوع گام بسیار مهم و ارزشمندی در بخش راهاندازی مدارس طبیعت در کشور است.
انتهای پیام/ب