به نظر شما ایده های تکراری سرمایه گذاری ها را با شکست مواجه می کنند یا تصور اشتباه سرمایه گذاران بر سودآور بودن استارت آپ هایی که مُد میشود و ایده ای خلاقانه عقبه آن نیست منجر به شکستشان خواهد شد؟
کسب و کار اینترنتی هرچند در دنیا رشد یافته شده و گروه های متعددی را برای ایجاد اشتغال و البته سودآوری همچون آهنربایی قوی به سمت خود کشیده است اما در ایران نوپا است و بسیاری در این حوزه هنوز گام برنداشته زمین می خورند، می توان گفت ایده و هدف تکراری یکی از آفت های بزرگ این بخش است، حوزه ای که با پیشرفت دنیای فناوری و اینترنت نمی توان از آن چشم پوشی کرد به شرط آنکه قاعده بازی را در این زمین مستعد بدانید.
زمانیکه یک نرم افزار در کشور با موفقیت مواجه می شود عده ای به معنای واقعی هجوم آورده تا همانند کارکرد آن نرم افزار را با گرافیکی جدید به بازار معرفی و عرضه کنند اما این کار تا جایی می تواند ادامه داشته باشد که این نرم افزارها در ابتدای مسیر باشند، متاسفانه عدم توجه به نیاز مخاطب و تامین نکردن امکاناتی جدید و خلاقانه موجب رویگردانی کاربران از استارت آپ جدید شده و علی رغم سرمایه گذاری تمام انرژی به کار گرفته شده هدر می رود، سوال اینجاست چرا برخی از استارت آپ های به سمتی رفته اند که به طنز می توان گفت هر ایرانی یک استارت آپ ؟!
کپی ایده ها، آفت در دنیای نرم افزارها
دنیای استارت آپ ها دچار آفت شده است، آفت ایده های تکراری، تقلید بی هدف از آنچه مُد شده است، طراحی نرم افزارهایی که تنها پوسته شان تغییر کرده و .... همه از مولفه هایی است که یک کسب و کار اینترنتی را شروع نشده به پایان می رساند.
اما ایده جدید کجاست؟، ایده را باید بر اساس نیاز مخاطب پرورش داد، بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی در ایران نه تنها نیازسنجی مخاطب را ندارند بلکه با تغیرات جزئی به دریای استارت آپ ورود کرده و با تبلیغات رنگارنگ تلاش می کنند تنها مخاطب را جذب کنند غافل از اینکه ایده اصلی با هدفی خاص طراحی شده و به موفقیت می رسد اما ایده های تکراری و نرم افزارهایی که در کوتاه مدت بی مصرف می شوند به زودی طعم شکست را خواهند چشید.
اگر سازنده ای خود خواهان طرحش باشد، خود آن را بسازد و به ارزش آن پی ببرد می توان گفت راه موفقیت را در پیش گرفته، مایکروسافت، فیسبوک، اپل، یاهو و بسیاری از غول های دنیای فناوری نمونه هایی از این کسب موفق هستند.
همانطور که اشاره شد یکی از مهمترین عواملی که استارت آپ ها را محکوم به شکست می کند استفاده از ایده های تکراری است به خصوص در ایران که این امر به وفور دیده می شود، کسب و کارهای نوپا حرفی برای گفتن ندارند و صرف اینکه نرم افزاری با نفوذ در بین کاربران توانسته موفقیت کسب کند و یا سایتی با ایده های نو در حوزه فناوری آغاز به کار کرده و در اندک زمانی تعدد بسیاری از این سایت ها را می بینید، خود گواه بر سخنی است که گفته می شود.
برای اینکه به صورت عینی این موضوع را لمس کنید کافیست مثلا در حوزه موزیک یا فیلم جستجویی در محیط وب داشته باشید خواهید دید که صدها سایت از یک منبع ویدئو و موزیک را کپی کرده و به جای تولید محتوا 90 درصد سایتشان را تبلیغات رنگارنگ پوشانده است.
دلیل دیگر شکست استارت آپ ها کپی برداری از ایده های خارج از کشور است که البته اگر این ایده ها در جغرافیای محلی و با تامین نیاز مخاطب صورت گیرید می تواند قد علم کند و رشد داشته باشد اما آفت این حوزه کپی برداری از کپی یک ایده خارجی است! همین ایده هایی که حتی برای نخستین بار هم کپی می شوند و در کشور به اجرا درمی آیند نیز گاه شکست می خورند زیرا بدون توجه به فرهنگ و شرایط اقتصادی و نیاز مخاطب عرضه شده و بدون استقبال در اندک زمانی جمع آوری می شوند
سرمایه گذاری اشتباه، ایده های تکراری، نرم افزارهای بی مصرف ، مد شدن کپی از نرم افزارهای خارجی، کپی از کپیِ نرم طرح خارجی و ... همه و همه استارت آپ ها در شیب تند شکست قرار می دهند.