چهارمین جشنواره ستارگان روابط عمومی ایران با حضور دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چهارمین جشنواره ستارگان روابط عمومی با حضور علی دارابی معاون امور استان های صدا و سیما، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت، هوشمند سفیدی رییس انجمن روابط عمومی ایران، دکتر سعیدی رییس فراکسیون روابط عمومی و اساتید و پیشکسوتان حوزه روابط عمومی روز چهارشنبه 3 خرداد برگزار شد.

در ابتدای مراسم هوشمند سفیدی رییس جشنواره ستارگان روابط عمومی گفت: امسال ما شصت و ششمین سال روابط عمومی را تجربه می‌کنیم و این حرفه در این مدت فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است.

وی ادامه داد: آنچه به ما انگیزه می‌دهد امید به آینده‌ای است که با تدبیر و کوشش‌، نقاط قوت را تقویت و کاستی‌ها را جبران می‌کند.

سفیدی عنوان کرد: با توجه به ابلاغ منشور حقوق شهروندی توسط دولت و لزوم تامین آن انتظار می‌رود دولت نسبت به اصلاح و تقویت نظام ارتباطی و اطلاع رسانی خود اقدام کند و افراد متخصص، کار آمد و دلسوز را در رأس روابط عمومی بکار گیرد. حقوق شهروندی باید حق برقراری ارتباط و وجود نهاد روابط عمومی برای این کار را به رسمیت بشناسد و تعامل را به عنوان یکی از مظاهر حقوق شهروندی مد نظر قرار بگیرد.

در ادامه دکتر سعیدی رییس فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس گفت: روابط عمومی به عنوان یک عنصر اصلی در موفقيت سازمان ها تاثیر گذار است، هر چند که مشکلات اصلی در این رشته وجود دارد. در مجلس شورای اسلامی بعد از مدت زمان کوتاه فراکسیون روابط عمومی، به دنبال رفع دغدغه‌های روابط عمومی هستیم. 

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل این حوزه جایگاه فراموش شده روابط عمومی است و تمام تلاش ما این است که حوزه روابط عمومی که قلب تپنده سازمان‌ها است را به خوبی نشان دهیم.

در بخش اول برگزیدگان جشنواره ستارگان روابط عمومی از دکترعلی دارابی به عنوان «ستاره ماندگار» روابط عمومی تقدیر شد.

در ادامه مراسم نوبخت معاون رییس جمهور  گفت: در این جمع برای یکی از ابزارهای مهم مردم سالاری حضور دارید. قطعا این جمع به احترام ضرورتی شکل گرفته است که رییس جمهور اسلامی ایران به روابط عمومی دارد. 

وی ادامه داد: این پدیده روابط عمومی یک مبانی نظری قابل دفاعی است و بدون توجه به آن مبانی و بدون اعتنا به ابعاد نظری روابط عمومي، شاید به نظر برسد در حد اطلاع رسانی بنگاهی یا دستگاهی است.

وی عنوان کرد: ما بر این باور هستیم که مردم، حاکم اصلی جامعه هستند و باید به صورت شفاف در جریان امور قرار بگیرند. از طرفی شفافیت بدون در نظر گرفتن روابط عمومی معنی ندارد. بنابراین در یک جامعه توسعه یافته روابط عمومی نه به معنی اطلاع رسانی بلکه به معنای اصلی آن فعاليت داشته باشد.

نوبخت خاطر نشان کرد: در دولت 12 به غایت روابط عمومی منزلت رفیع تری پیدا خواهد کرد. رییس جمهور مصمم است حقوق شهروندی را اجرا کند و برای اجرا نیاز داریم که مردم دقیق در جریان امور قرار بگیرند. امروز برای جهان ثابت شده است که مردم انتخاب می کنند. امروزه کشورهای جهان که همیشه با تردید به مسئله مردم سالاری در کشور ما نگاه می‌کردند دیدند که مردم در داخل و خارج صف‌های گسترده رای می‌دهند.

در ادامه مراسم، کلیپی درباره فعالیت‌های دکتر دارابی در حوزه روابط عمومی پخش شد.

دکتر دارابی با اشاره به سوم خردادماه سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: این روز به نام پیروزی مقاومت و ایثار نامگذاری شده است، بهترین درودها را به شهیدان والامقام عملیات بیت المقدس تقدیم می‌کنیم، عملیاتی که در سال 1361 با آزادسازی خرمشهر، دشمن متجاوز را به مرزهای شناخته شده بین‌المللی عقب نشاند و امروز استقلال، آزادی، عزت، پیشرفت و امنیت خود را مدیون همین شهدا است.

وی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان و دست اندرکاران این جشنواره افزود: این موسسه در تولید ادبیات و توسعه کمی و کیفی امر روابط عمومی اهتمام بایسته‌ای در سالیان اخیر داشته است.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما در بخش دیگری از سخنان خود به مفهوم «روابط عمومی» پرداخت و خاطرنشان کرد: روابط عمومی موضوعی پیچیده و چند وجهی است که مبتنی بر نظریه‌ها و کنش‌های مرتبط با حوزه‌های مختلف و متنوعی مانند مدیریت، رسانه، ارتباطات و روان شناسی است.

وی ادامه داد: برای درک روابط عمومی باید به دو پرسش پاسخ داد؛ نخست اینکه روابط عمومی‌ها چه کارهایی انجام می‌دهند که در این زمینه برخی بر این باورند که روابط عمومی‌ها تکنسین فنی و حلال مشکلات بوده و از ریز تا درشت مسایل درگیر هستند.

دارابی عنوان کرد: مساله دوم آن است که روابط عمومی‌ها چه کارهایی را نباید انجام دهند و مراد از این مساله این است که حوزه‌هایی که با روابط عمومی تداخل دارد یا موازی است یا اصولاً اشتباه گرفته شده است مورد شناسایی قرار بگیرند مثل بازاریابی که در متن و عمل برخی آن را به  روابط عمومی نسبت می‌دهند در حالی که آشکارا روابط عمومی با بازاریابی تفاوت معنا دارای دارد.

معاون امور استان‌های رسانه ملی افزود: سوال اساسی این است که چرا با گذشت بیش از 65 سال از تاریخچه و کارکرد روابط عمومی در ایران ارایه تعریف قابل اجماع و دشوار است؟ و در جواب باید گفت مشکل این حوزه مطالعاتی این است که بسیاری از ایده‌های اصلی آن به سادگی توسط بخش‌های بازاریابی، منابع انسانی یا دیگر اجزای یک سازمان اقتباس می‌شود.

وی با بیان اینکه بر سر مفاهیم، هویت، کارکرد، وظایف، ساختار و ماموریت‌های روابط عمومی اتفاق نظر وجود ندارد گفت: به رغم آنکه در قرن بیست و یکم به سر می‌بریم اما هنوز گرفتار تعاریف و کارکردهای سنتی و قدیمی روابط عمومی هستیم.

دارابی ادامه داد: سیطره سلیقهرای بودن مدیریت‌ها نه نظام‌مند بودن، شخص محور بودن یا رئیس محور بودن، حرفه‌ای نبودن روابط عمومی‌ها، ضعف سیستم آموزش در نظام تعلیم و تربیت و آموزش عالی، عدم توجه بایسته رسانه‌ها به مقوله روابط عمومی و برخی کارکردهای ناصواب و نادرست، مزید بر آن شده که نتوانیم بر سر تعریف، کارکرد، ماهیت و ماموریت روابط عمومی به اجماع برسیم.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما با اشاره مباحث پیش روی  امروز و آینده روابط عمومی‌ها در ایران عنوان کرد: لازم است به سرعت با رویکرد  آینده پژوهی به باز تعریف منزلت و جایگاه سازمانی، ماموریت‌ها و کار ویژه‌های روابط عمومی بپردازیم.

وی تصریح کرد: روابط عمومی‌ها باید مهارت‌های اصلی شامل مهارت‌های نوشتاری تجربه علمی و مهارت‌های حل مساله را بدانند و ساز و کارهای عملی آن را طراحی کنند، در این میان قابلیت کار تیمی هم در سطح بالایی قابل اعتناء است.

دارابی با بیان اینکه روابط عمومی ها باید عرصه‌های جدید را به درستی بشناسند و برای آن برنامه اقدام و عمل داشته باشند گفت: مخاطب پژوهی، درک راهبردهای سازمان متبوع، مدیریت منابع و افراد، تغییر و توسعه سازمانی، تمایز و تفکیک میان روابط عمومی با بازاریابی و تبلیغات تجاری، درک درست از توسعه یافتگی رسانه‌های جدید و فناوری‌های نوین، هنر برقراری ارتباط، افکار سنجی و اثرسنجی، پویش‌ها (کمپین‌ها)، شعارسازی (استفاده از تیترها، تکیه کلام ها، کلیشه‌ها) ، گروههای مرجع و چهره‌های مشهور  و ستاره‌ها و بهانه‌های رسانه‌ای برای برنامه‌سازی، فناوری‌های نوین چون وب سایت‌ها، ویکی‌ها و اینترنت عرصه‌های جدید و تاثیرگذار برای روابط عمومی‌ها به شمار می‌روند.

معاون امور استان‌های رسانه ملی افزود: باید گفت تغییر عمده‌ای که امروزه رخ داده عدم کنترل کارگزاران روابط عمومی بر پیام است یعنی دیگر نه آن‌ها و نه رسانه‌ها نقش دروازه بانان اطلاعات را در حوزه‌های عمومی ایفا نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه عصر روزنامه‌نگاری، شهروندی فرا رسیده است خاطرنشان کرد: این بدان معناست که پیام‌ها دیگر بدون چالش پذی رفته نمی‌شوند و در این بین کارگزاران روابط عمومی باید استفاده از بهترین روش‌ها، تمرکز را بر ایجاد روابطی با مخاطبان قدرتمند شده خود قرار دهند و منافع متقابل را تامین کنند.

دارابی در خاتمه به شعار سال روز جهانی ارتباطات یعنی «رسانه، امید و اعتماد» اشاره کرد و گفت: در میان رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و تنوع و تکثر آن‌ها هنوز رادیو و تلویزیون در جامعه ایران مورد اعتماد قرار دارند؛ در جریان انتخابات 29 اردیبهشت که با مشارکت بیش از 70 درصدی مردم برگزار شد، نظرسنجی‌ها حاکی از این بود که صدا و سیما مرجع کسب خبر و اطلاعات بیش از 75 درصد مردم بوده است.

معاون امور استان‌های رسانه ملی اضافه کرد: صدا و سیما با بیش از 145 شبکه رادیویی- تلویزیونی که به بیش از 35 زبان فراملی برنامه تولید و پخش می‌کنند در زمره یکی از بنگاه‌ها و نهادی بزرگ رسانه‌ای دنیا به شمار می‌رود به همین دلیل ضمن آمادگی برای همکاری بایسته با روابط عمومی‌ها برای ایفای وظایف و ماموریت‌های محوله می توانیم دفتر همکاری صدا و سیما و روابط عمومی‌ها را ایجاد کنیم و به همکاری‌های بهتر و بیشتر بیندیشیم.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار