حماسه‌های تاریخی هیچ ملتی جز با بیان هنر ماندگار نشده است

پرداختن به حماسه آزادسازی خرمشهر به عنوان واقعه تاریخی، مردمی و ارزشی كشور در حوزه هنرهای نمایشی، مقوله‌ای بسیار مهم است.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ محسن متین‌وفا، از هنرمندان تئاتر استان تهران، در مورد كم‌توجهی هنر تئاتر به آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد 1361 گفت: دلیل كم‌توجهی هنر تئاتر به آزادسازی خرمشهر كوتاهی همه ما است. این كوتاهی تنها در مورد آزادسازی خرمشهر نیست كه حتی با وجود جشنواره‌ای به همین نام باز كاری تاثیرگذار نداشته‌ایم.

وی در ادامه افزود: شاید یكی از دلایل این اشكال نداشتن نگاهی ایمانی و باورقلبی است، و دفاع را دفاع سرزمین و فتح خاك دیدیم. درحالی كه دفاع باید با باور تقدس و دفاع از انقلاب اسلامی (دفاع مقدس) باشد.

متین‌وفا در ادامه گفت: نگاه رفع تكلیفی و جشنواره‌ای به فتح خرمشهر و اهمیت بیشتر كمیت‌ها مشكل دیگری است كه با آن روبه‌رو هستیم. این وضعیت نتیجه‌ای جز تبدیل شدن فعالیت‌ها به شعار ندارد. عدم كارهای پژوهشی این كم كاری را بیشتر به‌ رُخ می‌كشد.

متین‌وفا با توجه به نقش تئاتر در بازسازی و تثبیت حماسه‌های تاریخی ملت ایران گفت: ثبت حماسه‌های تاریخی هیچ ملتی به‌جز بیان هنر باقی نمانده و تئاتر بیان كامل‌تری است كه باید اهمیت آن را باور داشته باشیم، در غیر این صورت خود را از رسانه‌ای مقتدر محروم كرده‌ایم. متأسفانه این مهم كمتر درك شده و خیلی جدی گرفته نشده و بیشتر جلد آن را با آمار تزئین كرده‌ایم.

وی با تأكید بر وجود منابع كافی برای تولید نمایش در زمینه آزادی خرمشهر گفت: با وجود معاصر بودن و حضور بسیاری از رزمندگان حتما دارای منابع كافی هستیم. اشكال را باید در عدم پشتیبانی جدی متولیان دانست، كه این هنر فاخر و تاثیرگذار را بیشتر به شعارزدگی متمایل كرده‌اند.

متین‌وفا در خصوص تاثیر زاویه دید هنرمند در بیان حماسه‌های دوران دفاع مقدس گفت: انتخاب زاویه نگاه و پرداختن به موضوع بستگی به انتخاب هنرمند دارد؛ چرا كه دفاع مقدس در وجه‌های گوناگونی قابل تحلیل و بررسی است. ولی دو كلمه دفاع و مقدس می‌تواند دریچه‌ای باشد لطیف و بدون خشونت به پرداختن واقعی موضوع جنگ هشت‌ساله و شهادت و ایثار.

وی با تأكید بر نقش تحقیق و پژوهش در تولید یك تئاتر گفت: بدون پژوهش چگونه می‌توان نمایشنامه‌ای نوشت و به اجرا گذاشت. همه عوامل نمایش برای كار خود و رسیدن به وحدت اجزا مختلف نمایش نیاز به تحقیق و پژوهش دارند. از نویسنده، كارگردان، بازیگران، طراح دكور، موسیقی، نور... و همه با پژوهش می‌توانند اثری بهتر، هماهنگ و باورپذیر را خلق كنند.

متین‌وفا افزود: در دفاع مقدس نیز وقایعی اتفاق افتاده كه هنوز بسیاری از آن نه بازگو شده و نه خواهد شد و تنها از راه پژوهش می‌توان به آن ها دست یافت. برای مثال عملیات بسیارسِری خیبر كه با وجود شهادت بسیاری از عوامل موثر بخش‌های مهمی از آن واقعه در سكوت و خاموشی مانده، چگونه می‌توانیم بدون پژوهش آن‌ را به صحنه بیاوریم.

این هنرمند تئاتر ادامه داد: شایان ذكراست در این رابطه مدتی است با یكی از دوستان در حال تحقیق و پژوهش درباره این عملیات و قهرمان گم شده آن علی هاشمی هستیم تا إن‌شاءالله این بخش بازنشده از وقایع جنگ را بتوانیم بنویسیم و إن‌شاءالله به اجرا درآوریم.

متین‌وفا در مورد خاطرات دوران دفاع مقدس به عنوان منبعی برای اقتباس در تئاتر گفت: اصلی‌ترین منبع پژوهش و تحقیق، همین خاطرات رزمندگان است. كسانی كه در متن وقایع حضور داشتند و شاهد بسیاری از ماجراها بوده‌اند. این خاطرات می‌تواند بخش تاریك عدم حضور شهدا را نیز برای ما روشن كند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار