به گزارش
حوزه سینماگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین زندباف که این روزها فیلم «قلب سفید قاصدکها» را بر پرده سینماها دارد، گفت: این فیلم درباره کودکان جنگ است. همانطور که میدانید در جنگ کودکان بیشترین صدمه را میبینند؛ زیرا بسیاری از آنها پدر و مادرشان را از دست میدهند و بدون سرپناه میمانند و در این فیلم چنین وقایعی به تصویر کشیده شده است. کودکانی که به جای مدرسه، رشد و تربیت شدن در میان بمب و اسحله بزرگ میشوند.
وی با بیان اینکه شکل بزرگ شدن بچههای جنگ متفاوت است، افزود: عدهای برای رسیدن به منافع خودشان با جنگ به کودکان آسیب میزنند و در فیلم «قلب سفید قاصدکها» کارگردان با ظرافت مشکلات کودکان جنگ را به تصویر کشیده است. این فیلم حرف بینالمللی دارد و در واقع حرف سعدی است که می گوید بنی آدم اعضای یکدیگرند. نمیدانم چرا در جهان جواب این جنایات داده نمیشود تا دیگر این حوادث تکرار نشود.
تدوینگر «دکل» همچنین گفت: زمانی که فیلمهایی درباره کودکان و مخصوصا درباره کودکان جنگ را تدوین می کنم با علاقه بسیاری کار میکنم و سعیام بر این است تا با دقت فراوان آن را انجام دهم. به نظرم با فیلم «قلب سفید قاصدکها» خصمانه برخورد شد؛ زیرا در زمان اکران کارشکنیهایی انجام شد و همچنین سینمای هنر و تجربه اکران آن را نپذیرفت.
وی ادامه داد: تعداد فیلم های کودک در کشور ما بسیار کم است و در مورد این موضوع درواقع در فقر به سر می بریم. در کشور ما متاسفانه روابط بیشتر حاکم است درحالی که باید روابط را کنار بگذاریم و بیشتر به ارزشها فکر کنیم. این درحالی است که فیلم «قلب سفید قاصدکها» در جشنواره کودک موفق به کسب جوایز زیادی شد. به نظرم مسئولینی که ارزش های جنگ برایشان اهمیت دارد، باید نگاهشان به این نوع فیلم ها متفاوت باشد.
زندباف با بیان اینکه آنچه در تدوین اهمیت دارد قصه و روایت است، گفت: در کارنامه کاریام فیلمهای جنگی زیادی مانند از کرخه تا راین ، پرواز خاموش ، دکل و ... وجود دارد که هرکدام از این فیلمها با نگاه متفاوتی به جنگ پرداختهاند.
وی ادامه داد: من معتقدم تدوین فن است و در فیلم سینمایی قصه، کارگردان و تهیه کننده سه رکن اصلی هستند که اگر هرکدام به درستی کارشان را انجام دهند، تدوینگر کارش راحتتر است. البته تدوین هم مهم است؛ مخصوصا اینکه در سینمای ایران ویراستاری قصه را هم تدوینگر انجام میدهد و این کاری بسیار اشتباه است؛ زیرا تدوین باید از صافی ذهن کارگردان عبور کند.
تدوینگر «بوی پیراهن یوسف» ادامه داد: در کار تدوین باید به موضوع وفادار باشیم. اگر قرار باشد، خودسرانه تدوین شود به نوعی دست تدوینگر هم بسته می شود و نباید از یاد ببریم که تدوینگر بر روی قصه بسیار تاثیرگذار است.
وی خاطرنشان کرد: امروز وسایل و تجهیزاتی برای تدوین آمده که بسیار کارساز هستند و نمیتوان تکنولوژی را نادیده گرفت و استفاده بهینه از آنها سازنده است. در گذشته تدوینگر ابتدا کل راشها را با کارگردان میدید و بعد آن را تدوین می کرد اما امروز این کار در لحظه صورت میگیرد و به نوعی دستگاه بر ذهن حاکم شده است و تدوینگر آلوده فرم شده است.
زندباف با بیان اینکه تدوینگر در کارهای بزرگان سینما حق شخم زدن فیلم را ندارد ، گفت: اگر کارگردان، موسیقی ، تدوین و ... در یک فیلم قوی باشد، دیگر موضوعاتی مانند خراب شدن و یا شخم زدن در فیلم ها معنایی پیدا نمی کند. به عنوان مثال، با کارگردانهایی همچون مسعود جعفری جوزانی، داریوش مهرجویی ، ایرج طهماسب، علی روئین تن، محمدحسین لطیفی، ابراهیم حاتمی کیا، یدالله صمدی و... کار کردم. آنقدر کارشان را به درستی انجام میدهند که مونتاژ دیگر برای فیلم هایشان حکم معجزه را ندارد؛ زیرا قصه هایشان بسیار خوب است.
وی ادامه داد: من معمولا قبل از تدوین با کارگردانها به نتیجه میرسم و بعد کارم را شروع می کنم. زیرا برای من نویسنده و قصه حرمت دارد.
زندباف خاطرنشان کرد: یادم می آید مرحوم عباس کیارستمی برای یکی از فیلم هایش با من تماس گرفت و پرسید می توانی با ویدئو در لحظه تدوین کنی اما متاسفانه هیچ وقت این همکاری صورت نگرفت؛ زیرا او در لحظه قصه را تغییر می داد و دائم در فکر بهتر شدن کار بود.
انتهای پیام/