راضیه تجار، با تاكید بر اینكه شرایط را برای رشد و آموزش داستان‌نویسان واقعی فراهم كنیم، نیز به بررسی وضعیت داستان كوتاه در ایران پرداخت و سیر این گونه‌ ادبی را رضایت‌بخش عنوان كرد.

زمینه را برای رشد و آموزش داستان‌نویسان فراهم كنیم
به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ راضیه تجار، نویسنده پیشكسوت، با تاكید بر اینكه شرایط را برای رشد و آموزش داستان‌نویسان واقعی فراهم كنیم، نیز به بررسی وضعیت داستان كوتاه در ایران پرداخت و سیر این گونه‌ ادبی را رضایت‌بخش عنوان كرد.
 
این نویسنده در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری حوزه هنری در زمینه پرداخت به داستان كوتاه و اهمیت آن میان مردم جامعه گفت: به اعتقاد من سیری كه داستان كوتاه طی این مدت داشته، سیر خوبی است و باید همین مسیر طی شود و در طول این مسیر داستان‌های كوتاه زیادی در همه زمینه‌ها خلق شده است منتهی انتظار ما بیشتر است كه در زمینه انقلاب با توجه به رخدادهای متعددی كه داشتیم، آثار بهتر و ماناتری شكل بگیرد چون ما نویسندگان زیادی داریم كه در مضامین مختلفی فعالیت می‌كنند ولی اینكه مختص انقلاب باشد، تعدادشان كم است.
 
او عنوان كرد: یكی از كارهای خوبی كه در این زمینه انجام می‌شود، برگزاری جشنواره‌های مربوط به داستان‌های كوتاه در حوزه هنری است كه بعدها مجموعه‌ای از این داستان‌ها پدید می‌آید و از دل آن‌ها انتخاب مجدد و كارشناسی دقیقی انجام می‌شود تا بهترین‌ها مشخص شود. در زمینه جشنواره‌های كلی این حوزه و تاثیری هم كه می‌توانند در ترویج مردم به داستان كوتاه داشته باشند باید گفت به هر حال یك چراغی روشن است و بهتر است كه خاموش نشود اما اینكه این چراغ تا چه میزان اطراف خودش را روشن نگه می‌دارد، نیز مثل مابقی جشنواره‌هاست كه هرسال برگزار می‌شود و علاقه‌مندان خودش را هم دارد اما در هرصورت بودنشان به از نبودنشان است.
 
تجار سپس در پاسخ به اینكه به عنوان یك نویسنده پیش‌كسوت با توجه به جامعه‌ای كه در آن همه چیز سریع پیش‌ می‌رود و مردم با وجود مشغله‌های زیاد فرصت كمی برای مطالعه دارند، فضای مجازی را برای خواندن داستان كوتاه توصیه می‌كند یا بیشتر به چاپ كتاب معتقد است، تصریح كرد: من شخصا خودم بیشتر به چاپ كتاب اعتقاد دارم چون واقعا لذتی كه نویسنده كتاب چاپ شده‌اش را در دست می‌گیرد چیز دیگری است مضاف بر اینكه كتاب‌خوانان واقعی هم دوست دارند در خلوت خودشان كتاب را لمس كنند و فكر نمی‌كنم فضای مجازی آنقدرها هم برای اهالی ادبیات جذابیت داشته باشد اما به هرحال شرایط به گونه‌ای شده كه تكنولوژی روز به هر طریقی جای خود را میان مردم باز می‌كند اما امیدوارم نشر به وجود آمدن كتاب در آینده كم‌رنگ نشود.
 
این نویسنده همچنین درباره اینكه آیا می‌توان گستردگی مضمونی با عنوان انقلاب را در داستان كوتاه ارائه داد و اینكه آیا این گونه‌ ادبی می‌تواند ظرفیت‌های بزرگ انقلاب اسلامی را بیان كند، خاطرنشان كرد: داستان كوتاه هم می‌تواند در بحش انقلاب نقش بهینه‌ای داشته باشد؛ چراكه اساسا داستان‌ خوب كوتاه خیلی قدرتمند است و این‌گونه نیست كه صرفا چون كوتاه‌است، تاثیرگذار نیست بلكه اگر خوب باشد اثر خودش را خواهد داشت و نقش بزرگی دارد اما بستگی به بیان دارد. به عنوان مثال یك موضوع كلان را نمی‌شود در یك داستان كوتاه گنجاند و درباره آن حرف زد.
 
تجار در پایان پیشنهاد كرد: من فكر می‌كنم یكی از كارهایی كه می‌شود در این راستا انجام داد این است كه زمینه را برای رشد و آموزش علاقه‌مندان داستان فراهم كنیم تا كسانی كه واقعا می‌خواهند داستان‌نویس شوند، شرایط لازم برایشان مهیا باشد. در نتیجه اگر در این زمینه سرمایه‌گذاری شود خیلی بهتر است. داستان كوتاه مثل ماهی در آب می‌ماند كه آب را كمتر می‌بینیم. بنابراین آنقدر بدیهی است كه احساس می‌شود كم‌كاری می‌شود.  
 
گفتنی است حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی، پانزدهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره را مردادماه 1396 در استان تهران برگزار می‌كند.
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار