در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ایجاد شورای سلامت دهان نخستین گام بنیادین برای تکوین نهادی تولیتی

عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت گفت: ایجاد شورای سلامت دهان و دندان نخستین گام بنیادین در جهت تکوین نهادی تولیتی در عرصه سلامت به منظوراحصاء نیازهای دندانپزشکی کشوراست.

مجید قاسمیانپور عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ایجاد شورای سلامت دهان اظهار کرد: مجموعه‌ای از خبرگان حوزه دندانپزشکی کشور با وجود سلیقه‌های مختلف در تمام حوزه‌های زیرساختی، به منظور احصاء کمبود‌ها و نیاز‌ها از یک سو و شناسایی قابلیت‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف دندانپزشکی کشور از سوی دیگر در این شورا گردآوری شده اند.

وی ایجاد شورای سلامت دهان و دندان را نخستین گام بنیادین در جهت تکوین نهادی تولیتی در عرصه سلامت به منظوراحصاء نیازهای دندانپزشکی کشور دانست و گفت: ضرورت بررسی نظام‌مند و تحلیل موضوعات مختلف مبتلا به نظام سلامت دهان و دندان کشور، یافتن خلأهای قانونی و تشکیلاتی موجود در وزارت بهداشت، تدوین برنامه‌های کلان و هم سو با دیگر بخش‌های موجود در نظام سلامت عمومی کشور و گسیل منابع بر اساس تبیین ماموریت‌های برنامه محور و شاخص مدار، از جمله ماموریت هایی بود که سبب شگل گیری شورای سلامت دهان و دندان در وزارت بهداشت شد.

به گفته وی، شورای سلامت دهان و دندان به عنوان یک شورای مشاوره‌ای متشکل از کارشناسان و مدیران با سابقه‌ای است که دارای تجربیات غنی و معتبری در بخش‌های مختلف اداری، اجرایی و تشکیلاتی حوزه‌های زیرساختی نظام سلامت کشور به ویژه حوزه دندانپزشکی هستند.

عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت در خصوص حوزه‌های کاری اعضای این شورا اظهار کرد: این حوزه‌های اساسی شامل نظام مدیریت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دندانپزشکی، مدیریت تامین مالی به خصوص بخش بیمه‌ای در زمینه بیمه پایه و تکمیلی، مدیریت و برنامه ریزی بخش مواد و تجهیزات دندانپزشکی، مدیریت آموزش، مدیریت بخش تحقیقات و فناوری، حضور در مجامع صنفی و علمی دندانپزشکی و هم چنین حوزه تقنین و قانون گذاری هستند. 

قاسمیانپور با اشاره به اینکه شورای سلامت دهان ترکیبی از افرادی با سابقه بیش از چندین سال فعالیت در حوزه‌های نامبرده است، تصریح کرد: این شورا نقش تولیتی و سیاستگذاری در حوزه دهان و دندان را ایفا نموده و در طی دوران فعالیت خود توانست با توجه به جلسات متوالی، متعدد و معین برنامه ریزی شده، ضمن تدوین کتاب سیاست‌های کلان نظام سلامت دهان و دندان کشور بر اساس هر یک از سیاست‌های ابراز شده، چند برنامه کلان را در سطح ملی جهت اجرا به واحدهای مدیریتی مربوطه ابلاغ کنند. 

وی افزود: به عنوان مثال شاید بسیاری از مردم و حتی مسئولین نظام سلامت ندانند که براساس مطالعات انجام گرفته، بار بیماری‌های دهان و دندان در جهان، بر اساس شاخص سال‌های از دست رفته (DALY)، شبیه بار بیماری سل و مالاریا است.

عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت یادآور شد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال ۲۰۰۳، بیماری‌های دهان و دندان اصلی‌ترین مشکل بهداشت عمومی حل نشده در سطح جهان است و هنوز هم بسیاری از مردم جهان به خصوص در طبقات پایین اجتماعی و اقتصادی جامعه و هم در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، از این بیماری‌ها رنج می‌برند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار