ایلام؛

هشدار اداره کل دامپزشکی به دامداران استان

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: بيماري تب كريمه كنگو CCHF بر روی لاشه دام هیچ‌گونه علائمی ندارد دامداران و افرادی که با دام سروکار دارند بايد موارد مهم بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، دکتر وهاب پیرانی اظهار کرد: بيماری CCHF يك بيماري ويروسی مشترك بين انسان و دام است كه در دام علائم خاصی ندارد و از ظاهر دام نمی‌توان متوجه ويروس شد و عامل بيماری از طريق تماس با خون، ترشحات و بافت دام آلوده و گزش كنه به انسان منتقل می‌شود.

وی گفت با توجه به اينكه این بيماری بر روی لاشه دام هیچ‌گونه علائمی ندارد دامداران و افرادی که با دام سروکار دارند بايد به موارد مهم ازجمله در صورت مشاهده كنه بر روی بدن دام، حتما نسبت به سم‌پاشی دام‌ها و جايگاه نگهداری آن‌ها و تمیز کردن محل نگهدای اقدام شود، افزود: علاوه بر این دامداران از جداسازی و له كردن کنه‌های موجود روی بدن دام جدا خودداری و گوشت و فرآورده‌های خام دامی را از مراكز مجاز تحت نظر دامپزشكی خريداری کنند.

پیرانی با تأکید بر اینکه گوشت بايد به مدت 24 – 18 ساعت در دمای يخچال نگهداری و سپس به مصرف برسد، خاطرنشان کرد: دل و جگر (آلايش خوراكی) بايد به مدت 48 ساعت در دماي يخچال نگهداری و سپس به مصرف برسد و خانم‌های خانه‌دار حتما در هنگام قطعه‌قطعه كردن گوشت از دستكش استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام، از شهروندان خواست در صورت هرگونه سؤال پيرامون بيماري CCHF با شماره تلفن چهار رقمی 1512 روابط عمومی دامپزشكی تماس برقرار کنند.

وی با اشاره به اینکه 4 تن فرآورده‌های خام دامی فاسد غیرقابل‌مصرف توسط دامپزشكی شهرستان ايلام ضبط و معدوم‌سازی شده است افزود: در هفته چهارم اردیبهشت‌ماه در راستای اجرای طرح ساماندهی اماكن عرضه فرآورده‌های خام دامی، مقدار 3833 كيلوگرم گوشت و آلايش مرغ غیرقابل‌مصرف و تعداد 200 عدد کله‌پاچه گوسفندی همراه با سيرابی كه به علت نگهداری در شرايط نامناسب دچار فساد گرديده بودند از اماكن عرضه و نگهداری فرآورده‌های خام دامی ضبط و با مجوز مقام قضايی معدوم‌سازی شد.

وی بابیان اینکه كارشناسان دامپزشكی شهرستان به‌صورت مرتب از اماكن عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح شهرستان بازديد و نسبت به ضبط فرآورده‌های فاسد و غیرقابل‌مصرف‌ اقدام می‌کنند  تصریح کرد: شهروندان در هنگام خريد به مهر و برچسب دامپزشكی بر روی لاشه توجه و دقت کنند.

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.