به گزارش گروه استان های باشگاه
خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛محمدجوشقانی معاون پژوهش و فناوری اظهار داشت: دانشگاه رازی فرایندهای مختلفی در علم و اطلاعات انجام داده است تهیه چارت برای کتابخانه مرکزی، ایجاد واحد علم سنجی در دانشگاه و همچنین تجمیع کتابخانه های دانشکده ها از جمله اقداماتی می باشد که در این دانشگاه انجام شده است.
وی گفت: امیدواریم واحد علم سنجی دانشگاه رازی به سمت واحد ارزیابی پژوهش و فناوری حرکت کند و همچنین اهداف عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را محقق سازد.
محمود مرادی رئیس انجمن علم و اطلاعات و دانش شناسی کرمانشاه از برگزاری دو همایش در سه ماه اخیر در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: برگزاری همایش کار آفرینی علم با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان و همایش ارزشیابی علم و پژوهش توسط بسیج اساتید دانشگاه رازی از جمله همایش هایی بوده است که توسط انجمن علم و اطلاعات و دانش شناسی کرمانشاه برگزار شده است.
محمود مرادی دو وظیفه مهم و اساسی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در دنیا اشاره کرد و گفت: در بحث آموزش فلسفه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تربیت دانش آموختگان در حوزه های فنی، علوم پایه، پزشکی و علوم انسانی، ارزشیابی و سنجش آن که روش های خاص خود را دارد.
وی ادامه داد: در بحث پژوهش (تولید علم پژوهش) که بخشی بسیار مهم و اساسی از وظایف دانشگاه ها است و تولید مقالات و مجلات(علمی پژوهشی و...) گزارش علمی، پایان نامه ها، کتاب، استاندارد، مقالات همایش ها و سمینارها، دایرۀ المعارف ها، پتنت ها پروانه های ثبت اختراع و...توسط اساتید ،دانشجویان و پژوهشگران در حوزه های مختلف تولید می شود باید به مسأله ارتباط با تولیدات علمی و ارزشیابی آنها توجه کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه رازی به دو دیدگاه کمی و کیفی در ارزشیابی تولیدات علمی و پژوهشی اشاره کرد و گفت: دیدگاه کمی می تواند تعداد و شمار تولیدات علمی باشد و کیفی اثربخشی احساسی و اقتصادی مطابق نیاز های جامعه باشد.
رئیس انجمن علم و اطلاعات و دانش شناسی کرمانشاه بیان داشت: بر اساس پایگاه استنادی ISI در سال ۲۰۱۳ سهم ایران از تولید کمیت علم دنیا رتبه ۱/۳۳ بوده است که ۱/۳۸ _ در سال ۲۰۱۴، ۱/۴۸-۲۰۱۵و ۱/۷۷-۲۰۱۶ بوده است.
وی گفت: رشد و تولید کمیت علم در دنیا در سال ۲۰۱۶ بین ۲۵۵ کشور ایران با ۱۴ درصد رتبه نخست، روسیه ۹درصد دوم، چین ۴ درصد سوم و لهستان و ترکیه دو نیم درصد چهارم به خود اختصاص دادند.
مرادی تاکید کرد: رشد تولید کمیت علم یکی از شاخص های توسعه علمی است اما مسأله مهم اثربخشی تولیدات علمی است. بنابراین در عین توجه به کمیت تولید علم به شاخص های اساسی و مهم که شامل:کیفیت تولید علم، دیپلماسی علمی و همچنین اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده اهمیت بسزایی دارد توجه کرد.
وی در پایان به تولیدات علمی ایران اشاره کرد و گفت: تولید علم ایران در سال ۲۰۱۵ در دنیا ۱/۵ درصد بوده است.
و همچنین تولید علم منتشر شده در I S I در سال ۲۰۱۵، ۱/۵ درصد، در سال ۲۰۱۶، ۱/۸ درصد و در پایان سال ۲۰۱۶ در پایگاه I S I و اسکوپوس ایران از نظر تولید مقالات علمی رتبه ۱۶ جهان را کسب کرد.