عمان بين طرف‌های درگیر یمنی ميانجی‌گری می‌کند

یک مسئول در دولت مستعفی یمن اعلام کرد عمان بین این دولت فراری و جنبش انصارالله در خصوص طرح صلح سازمان ملل میانجی‌گری می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مسئول در دولت مستعفی و فراری یمن روز سه‌شنبه اعلام کرد عمان بین عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن، و جنبش انصارالله یمن در خصوص طرح سازمان ملل متحد برای از سرگیری مذاکرات صلح میانجی‌گری می کند.   

این مسئول -که خواست نامش فاش نشود- گفت عبدالملک مخلافی، وزیر امور خارجه دولت مستعفی یمن، هفته گذشته به دعوت عمان به مسقط رفته است تا درباره راه‌های از بین بردن اختلافات با انصارالله در خصوص طرح اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن، گفتگو کند.  

ولد الشیخ احمد در سفر هفته گذشته خود به منطقه طرحی را شامل اقدامات اعتمادساز مانند تحویل بندر حدیده در دریای سرخ به گروهی بی‌طرف و گشایش فرودگاه صنعا برابر پروازهای غیرنظامی و پرداخت حقوق کارکنان دولت پیشنهاد کرد.  

استفان اوبراین، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، سه‌شنبه درباره هرگونه تلاش برای گسترش آتش جنگ برای اینکه به این شهر راهبردی کشیده شود، هشدار داد و گفت مردم یمن بهای آن را خواهند پرداخت و موجب افزایش گرسنگی و قحطی خواهد شد.  

طرف عمانی به مخلافی، آمادگی انصارالله را برای پذیرش این طرح و همزمان اصرار آنها را برای اینکه ابتدا حقوق کارکنان دولت پرداخت شود، اطلاع داد. 

این مسئول به رویترز گفت :« اختلافات درباره حدیده درباره طرف یا کشور بی‌طرفی است که اداره این بندر را برعهده خواهد گرفت.»  

این مسئول یمنی گفت طرف عمانی در مذاکرات روز دوشنبه به مخلافی اطلاع داد «حوثیها برای پذیرش پیشنهادهای ولد الشیخ احمد به طور کامل آمادگی دارند.»  

 یمن از دو سال پیش تاکنون درگیر جنگ و تجاوز عربستان سعودی است که در آن بیش از 10 هزار نفر کشته و بیش از 3 میلیون نفر آواره شده‌اند و زیربناهای این کشور نیز ویران شده است.  

نشانه‌های قابل توجهی برای پایان یافتن جنگی که ائتلاف (متجاوز) نظامی به فرماندهی عربستان سعودی نیز در آن وارد شده است، دیده نمی‌شود.  

القاعده و گروه تروریستی داعش نیز از این جنگ برای گسترش نفوذ خود در یمن استفاده کرده‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار