تب کریمه کنگو از جمله بیماری های ویروسی و قابل انتقال میان انسان و دام است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛ طی چند روز گذشته اخباری مبنی بر شیوع بیماری "تب کریمه کنگو" در برخی نقاط مختلف کشور از جمله استان های همجوار کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد که موجب نگرانی و تشویش مردم شده است. 

به گفته کارشناسان پیشگیری از کشتار و عرضه غیرمجاز دام به‌منظور پیشگیری از این بیماری مهلک از موارد بسیار ضروری است که عرضه‌کنندگان دام، قصابان و مردم باید هنگام کشتار، عرضه و مصرف گوشت نکات بهداشتی را رعایت کنند.تب کریمه کنگو

این بیماری که بیشتر از طریق کنه منتقل می‌شود همه‌گیری بالایی نیز دارد و در شش ماه اول سال و گرمای هوا شرایط مناسبی برای رشد این ویروس به وجود می‌آورد.

نیش کنه آلوده، تماس با کنه‌های له شده، تماس با خون و مواد آلوده فرد مبتلا و تماس با خون و مواد آلود‌ه‌کننده دام مبتلا از راه‌های انتقال این بیماری است.

"تب کریمه کنگو" بسیار خطرناک بوده و طبق گفته کارشناسان این حوزه در 30 درصد موارد حتی با انجام اقدامات درمانی، کشنده است.

افرادی که به‌صورت مداوم با حیوانات در تماس‌اند، قصاب‌ها، کارگران کشتارگاه‌ها و افرادی که حیوانات اهلی را در خانه نگهداری می‌کنند، از جمله افراد با ریسک ابتلا به این بیماری محسوب می‌شوند.

این بیماری علائم درمانگاهی مشخصی ندارد و هنگامی‌که ویروس در خون دام وجود داشته باشد و انسان از گوشت آن استفاده می‌کند علائمی مانند آنفلوانزا (تب، سردرد شدید، سختی گردن، درد شکم، درد عضلانی، درد شکم، درد کمر و حساسیت به نور) در فرد ایجاد می‌شود.

این بیماری سه تا پنج روز با ظاهر شدن علائمی همراه خونریزی که به‌صورت لکه های قرمز یا بنفش روی پوست، دهان یا گلو بروز کرده و به‌تدریج تشدید می‌شود.

طبق هشدار کارشناسان بهداشتی محدودیت‌های ورود گوشت قرمز و سفید در برخی نقاط منجر به فروش زنده و کشتار غیرمجاز دام در برخی از مناطق استان شده که می‌تواند این بیماری را در استان شایع کند.

پیشگیری از کشتار و عرضه غیرمجاز دام توسط مسئولان مربوطه به‌خصوص دامپزشکی در کهگیلویه و بویراحمد از موارد بسیار ضروری و مورد توجه بوده و لازم است مردم، دامداران، عرضه‌کنندگان دام و قصابان نکات بهداشتی هنگام پرورش، کشتار، عرضه و مصرف گوشت را رعایت کنند.

فعالیت قصابی‌های بین‌راهی در مناطق مختلف استان غیرمجاز و تهدیدی برای سلامتی است از این رو به مردم توصیه میشود برای تأمین سلامت و امنیت خود از قصابی‌های مجاز و تحت نظارت دامپزشکی گوشت مورد نیاز خود را تأمین کنند.

خودداری از مصرف آنی  و نگهداری گوشت به مدت 24 تا 48 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه در پیشگیری از این بیماری موثر است.

 به مردم توصیه می شودبه‌ محض مشاهده هرگونه علائم بیماری در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.


انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.