بجنورد؛

کشت بیش از هزار هکتار گیاه دارویی

یک هزار و 285 هکتار از کشتزارهای استان زیر کشت گیاهان دارویی رفته است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این که هزار و 920 تن محصول از این کشتزارها برداشت خواهد شد ، گفت : گیاهان دارویی استان شامل زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز ،کدو تخم کاغذی، کتان و ... است.

وی افزود : شهرستان اسفراین با 910 هکتار بیشترین سطح زیر کشت زیره سبز را در استان دارد.

یوسفی با اشاره به این که در سال جاری 200 هکتار از سطح کشت با دستگاه ریز کارنده تامین شده است ، اظهار کرد : سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشتزارهای استان نسبت به سال گذشته 50 هکتار افزایش یافته است .

وی همچنین سطح زیر کشت گل محمدی استان را 253 هکتار عنوان و اظهار کرد: در مقایسه با سال گذشته 130هکتار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه قلمه مورد نیاز از محل اعتبارات ملی تامین شده است افزود: شهرستان فاروج با سطح زیر کشت 50 هکتار و تولید 180تن جایگاه نخست از نظر سطح و تولید دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت گل محمدی از سطح گلستان های استان آغاز شده و پیش بینی می شود 210 تن گل تر از این سطح برداشت شود.

وی سطح زیر کشت زعفران را دو هزار و 190 هکتار عنوان کرد و گفت : در مقایسه با سال قبل 950 هکتار افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: شهرستان فاروج با سطح یک هزار و 600 هکتار و تولید 9/ 6 تن بیشترین سطح زیر کشت و تولید را در بین شهرستان های استان دارد.

یوسفی سازگاری، کاهش منابع آبی استان، عملکرد و درآمد اقتصادی مطلوب، اقدامات آموزشی و ترویجی برای ارتقای دانش فنی بهره برداران، سهولت در نگهداری و بازار مناسب از جمله عوامل مهم توسعه این محصول در این استان عنوان کرد.

وی افزود: درسال جاری به منظور توسعه و ساخت 97 هکتار مزارع زعفران مبلغ 24 میلیارد و 850 میلیون ریال تسهیلات از محل اعتبارات رهبری پرداخت شده است.

وی همچنین گفت : هم اکنون یک واحد بسته بندی عرقیات گیاهی با ظرفیت اسمی سالانه 400 تن در شهرستان بجنورد و یک واحد فعال عصاره گیری، اسانس گیری و بسته بندی عرقیات و گیاهان دارویی با ظرفیت 800 تن در شهر جاجرم مشغول فعالیت هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سود آوری و ارزش افزوده بالا نسبت به سایر محصولات زراعی، سازگاری با محیط و قابلیت کشت در شرایط نامساعد و محدود کننده اقلیمی، خاک و آب، مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی کشت و . . . را از مهم ترین مزایای کشت و توسعه گیاهان دارویی در استان برشمرد .

گفتنی است : خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد .

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.