به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیروس کیانارثی، مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران در گفتوگو با نشریه تریدویندز (Tradewinds) اظهار کرد: هدف قراردادهای جدید شرکت ملی نفتکش توسعه و افزایش شمار نفتکشهای ناوگان این شرکت نیست بلکه برای نوسازی ناوگان در نظر گرفته شده است.
وی همچنین هدف جدید قراردادهای شرکت ملی نفتکش ایران را مشارکت با شرکتهای مختلف در حمل نفت و خام عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: این شرکت پس از لغو تحریمهای بین المللی، به دنبال ظرفیتهای موجود برای نوسازی نفتکشهای غول پیکر (VLCC) خود است. این شرکت همچنین آمادگی خود را برای بازگشت به بازار نفتکشهای غولپیکر اعلام کرده و حاضر است با شرکتهای کشتیرانی و اوپراتورهای آنها وارد تعامل و همکاری شود. شرکت ملی نفتکش ایران با افزایش درخواستها برای حمل محمولههای نفتی است و همچنین نوسازی ناوگان این شرکت را از توسعه تعداد نفتکشهای آن واجبتر میداند.
کیان ارثی گفت: هم اکنون شرایط به گونهای است که هزینه نوسازی ناوگان بسیار پایین است و اکنون بهترین زمان برای نوسازی ناوگان این شرکت به شمار میآید، ما به هیچ وجه قصد نداریم که تعداد نفتکشهای خود را افزایش دهیم اما به دنبال آن نوسازی ناوگان خود هستیم تا میانگین سن نفتکشهای خود را کاهش دهیم. نوسازی نفتکشهای قدیمی در دستور کار شرکت قرار داشته است و این کار بهوسیله سفارش مستقیم از یاردها انجام می شود.
وی تصریح کرد که تا پیش از تحریمها علیه ایران، تنها ۱۵ درصد از ظرفیت شرکت ملی نفتکش ایران در اختیار بازار داخلی بود و بقیه فعالیتهای این شرکت در آبهای بین المللی بود.ما میخواهیم مشتریان شرکت ملی نفتکش ایران بدانند که ما به دنبال بازیابی بازارهای از دست رفته خود از طریق حضور در بازارهای بین المللی و انتقال نفت و گاز به بازارهای جهانی هستیم.
شرکت ملی نفتکش ایران که در چند هفته گذشته به دنبال اسقاط دو فروند از نفتکشهای غول پیکر قدیمی خود بوده است، هم اکنون با ۷۰ نفتکش در ناوگان خود ظرفیت حمل ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن (DWT) است. جدیدترین نفتکشهای غول پیکر شرکت ملی نفتکش ایران در سال ۲۰۱۳ از شرکت Dalian Shipyard چین خریداری شدند. این شرکت همچنین سفارش ساخت نفتکشهایی را به شرکت Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding (SWS) در چین و همچنین کشتی سازان مطرح کره جنوبی مانند هیوندای داده است.