به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،دکتر جمیله علم الهدی در نشست تخصصی «تبیین شخصیت زن از دیدگاه امام خمینی (ره) با رویکرد مهدوی» از سلسله نشست
های تخصصی «صراط السوی» که به همت اداره زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، گفت: مشکل جوامع امروز نداشتن دین نیست، بلکه سرایت نکردن دین به زندگی مردم است. رابطه دین با سیاست همانند رابطه ایمان و عمل صالح است که ارتباط زیربنایی و رو بنایی دارد.
وی افزود: باورهای دینی همواره زیربنای رفتارهای افراد متقی است، تقوا زمانی حاصل میشود که رفتار و تصمیمات افراد مبتنی بر باورهای اسلامی باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی سیاست را دو بخش برشمرد و گفت: یک بخش از سیاست مربوط به زندگی آحاد مردم است که ارسطو از آن به تدبیر اجتماعی یاد میکند و بخش دیگر سیاست مدرن است که در اصطلاح امروزی میتوان از آن به سبک زندگی فرد و سیاست گذاریهای کلان اجتماعی نام برد که این دو بخش با عنوان عرف و قوانین اجتماعی یاد میشود.
دکتر علم الهدی افزود: تئوری امام خمینی (ره) این گونه بود که بنای قوانین اصلی و شکل حاکمیت را بر دین استوار میکرد و در ولایت فقیه و قانون اساسی مبتنی بر اصول اساسی زندگی نیز دیانت جاری بود.
وی گفت: امروز برای اینکه دیانت ضامن خوشبختی اجتماعی شود، باید به فناوری و تعلیم و تربیت ورود پیدا کند که متاسفانه در این بخش چندان موفق عمل نکرده ایم، ما موفق نشدیم فناوریهای اجتماعی، رسانه، سازمان، نظام و روابط اجتماعی و.. را بر اساس دیانت بنا کنیم.
رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، افزود: هنگامی که عرف بر دین تکیه نداشته باشد، در دوگانگی بین خودپسندی و عوام پسندی چرخش پیدا میکند، مردم گاهی مجبور هستند بنا به نیازها و تمایلات شخصی و یا گاهی بنا به دلخواه و پسند دیگران رفتار کنند و غالبا ارتباطات به این شکل است. در اینجاست که مسئله زنان جدیتر میشود.
علم الهدی خاطرنشان کرد: در صورتی که سیاست بر دین مبتنی نشود، شکافی بین نیازهای ملی و نیازهای بومی و جهانی به وجود میآید و دیگر اعمال و رفتار خداپسندانه محو و ناپدید میشود. فرد متقی تمام تلاش خود را میکند رفتار و کردارش مورد پسند خداوند متعال باشد، اما فردی که تقوا مبنای سبک زندگی او نیست، بر اساس مد روز و آنچه خودش یا مردم میپسندند، زندگی میکند.
وی افزود: این مسئله شاید به ظاهر مشکلی نداشته باشد، اما معظل اساسی هنگامی رخ میدهد که متوجه میشویم نظام سلطه جهانی و باندهای ثروت و قدرت دست به نیازسازی میزنند.
تئوری امام (ره) اختلال در جامعه جهانی ایجاد کرد
دکتر علم الهدی گفت: امام خمینی (ره) زمانی ظهور کرد که جامعه جهانی یک دستی وجود داشت. تئوری اصلی امام (ره) اختلال در جامعه جهانی ایجاد کرد و در مقابل تمدن ملحد، تمدنی بنا کرد که بر مفهوم تقوا و ایمان و عمل صالح استوار شد.
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، با بیان اینکه لبه تیز دشمنی امام خمینی (ره)، از همان ابتدا آمریکا بود، گفت: «کشف الاسرار» نخستین اثر امام خمینی (ره) است، جهت گیری ایشان در این کتاب ارزشمند به نظام تمدن مدرن بود و این تمدن را زیر سوال برد، در اصل مبازره با شاه یک امر مقدماتی به شمار میرفت. مسئله محلی نبود بلکه جهانی بود.
وی افزود: جامعه منتظر جامعهای است که سیاست مبتنی بر دین دارد و هدفش جلب رضایت حق تعالی است و این نگاه همواره با مقابله جامعه جهانی به دو صورت استانداردسازی و نیازسازی روبه رو بوده است.
دکتر علم الهدی با بیان مردم خیلی شبیه به هم هستند، گفت: این مسئله نشان میدهد بر خلاف اینکه همواره از تنوع و تفاوت یاد می¬شود، همه با یک مدل و شکل استانداردسازی شده اند. به نظر میرسد نظام سلطه جهانی و باندهای قدرت و ثروت به راحتی عرف و قوانین را استاندارد کردهاند.
وی تصریح کرد: نظام سلطه به شدت به دنبال نیازسازی است، امروزه نیاز کنسرت جای نیاز به اشتغال را گرفته است، همچنین نیاز به ازدواج جایش را به رهایی و بی حیایی داده و نیاز به تولید جای خود را به مصرف گرایی داده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: بر خلاف آنچه دین به عقلانیت تاکید دارد، باندهای ثروت و قدرت این مسیر را بر عکس طی میکنند و از استعدادهای عقلانی کاسته و هوای نفس را دنبال میکنند. نهایتا ما به جای اینکه انسان و فرد موثری باشیم، تبدیل به سمپاد نظام توسعه جهانی شدهایم. ذائقه ما تغییر پیدا کرده است. اگر در این مسیر جلو برویم، از تئوری امام خمینی (ره) بازگشت کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه در تئوری امام خمینی (ره) علما در ایجاد علم و زنان در پرورش نسل منتظر، نقش پیشرو را داشتند، تصریح کرد: متاسفانه از ظهور امام خمینی (ره) تاکنون، در مدارس و دانشگاه ها، برای پرورش نسل منتظر و تعمیق باورهای دینی کار جدی انجام نشده است.
اهمیت جایگاه خانواده در اسلام
دکتر جمیله علم الهدی گفت: اگر امروزه دیده میشود که نسل سومیها وارد بحث دفاع از حریم حرم میشوند، نشانگر تربیت صحیح و درست در خانواده هاست. اینجاست که نقش زنان بیشتر دیده میشود. برخلاف باندهای ثروت و قدرت که تمام تلاش خود را میکنند تا رفتاری یکسان و استاندارد و بر اساس نیازهای خودشان بازسازی کنند، نقش خانوادهها در اینجا پر رنگ میشود.
وی با اشاره به اینکه در سند ۲۰۳۰ تصمیم دارند که نهاد خانواده را نابود کنند، افزود: نهاد خانواده در اسلام از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است، به همین منظور تمام کشورها کانون خانواده را در جوامع اسلامی نشانه گرفتهاند. سند ۲۰۳۰ که حاصل همه اسناد بین المللی بوده همانند تیری است که به سمت خانواده شلیک میشود.
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی گفت: امیدواریم با پیامی که مقام معظم رهبری مبنی بر توقف اجرایی شدن این سند اعلام کردند، اجرای سند ۲۰۳۰ متوقف شود. این سند بخش نظارتی بسیار قوی دارد و هدف این سند کشورهای مسلمان است.
انتهای پیام//ف. ج