کاهش بهای نفت بعد از یک افزایش ناگهانی/ ثبات در بازار طلا

به دنبال قطع روابط دیپلماتیک تعدادی از کشورهای عربی با قطر، بهای نفت پس از یک جهش ناگهانی کاهش یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، به دنبال افزایش نگرانی‌ها از اینکه قطع روابط تعدادی از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین با قطر ممکن است بر تلاش کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش سطح تولید نفت تأثیر بگذارد، بهای طلای سیاه امروز (سه شنبه) کاهش یافت.

این در حالیست که بهای طلای سیاه روز گذشته پس از انتشار خبر قطع روابط دیپلماتیک همسایگان عرب قطر با این کشور با یک جهش 1.5 درصدی در بازارهای جهانی مواجه شد.

بر این اساس،  بهای نفت خام برنت امروز با 37 سنت کاهش (معادل 0.8 درصد) به 49 دلار و 10 سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت هم با 36 سنت کاهش (معادل 0.8 درصد)، 47 دلار و 4 سنت در هر بشکه معامله شد.

به دنبال تشدید تنش ها میان تعدادی از کشورهای عربی و قطر به اتهام حمایت دوحه از تروریسم، سازمان بنادر عربستان سعودی روز گذشته اعلام کرد کشتی هایی را که با پرچم قطر تردد می کنند به بنادر عربستان راه نخواهد داد. عربستان همچنین از تعلیق همه پروازهای این کشور به قطر و بالعکس خبر داد.

مصر نیز در پی قطع روابط دیپلماتیک با قطر، از تعلیق همه پروازها بین دو کشور از امروز خبر داد.

با وجود اینکه قطر روزانه 620 هزار بشکه نفت تولید می کند و یکی از کوچکترین اعضای اوپک محسوب می شود، تنشهای ایجاد شده میان کشورهای عربی و قطر می تواند بر توافق اوپک تأثیر منفی بگذارد.

کارشناسان حوزه نفت اعلام کردند: اگرچه قطر یک تولید کننده کوچک نفت محسوب می شود، دیگر کشورهای عضو اوپک ممکن است این تنشها را به عنوان دلیلی برای توقف پایبندی خود به توافق اوپک در نظر بگیرند.

لازم به ذکر است که افزایش فعالیت های حفاری آمریکا هم از اواسط سال 2016 بر کاهش بهای نفت اثرگذار بوده است.

بهای طلا نیز پس از آنکه روز گذشته به بالاترین سطح در شش هفته گذشته رسید، امروز (سه شنبه) تقریبا ثابت ماند. این افزایش بهای طلا به دنبال انتشار آمارهای ناامید کننده اشتغال در آمریکا در ماه گذشته میلادی رخ داد که باعث کاهش ارزش دلار شد و ابهامات زیادی را در خصوص تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره تا پایان سال جاری میلادی بوجود آورد.

بر این اساس، بهای هر اونس طلای آمریکا امروز با 0.2 درصد افزایش به 1282.70 دلار رسید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار