رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با ابراز نگرانی از به صدا درآمدن زنگ خطر صادرات استان کرمانشاه، گفت: باید هرچه زودتر فکری به حال کاهش صادرات از مرزهای استان بشود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ کیوان کاشفی گفت: با اشاره به روند کاهشی صادرات استان در سال گذشته، اظهار کرد: در سال 95 برخلاف روند صعودی صادرات 10 سال گذشته، شاهد کاهش 28 تا 30 درصدی صادرات از مرزهای استان بودیم و این روند کاهشی در چند ماهه ابتدایی امسال نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: دلیل این کاهش صادرات به هیچ عنوان متوجه تجار و تولیدکنندگان ما نیست و کاهشی در تولیدات کارخانه‌های استان هم نداشتیم، بلکه این کاهش ناشی از مسائل مرزی و از دست رفتن مزیت برخی از مرزها خصوصا مرز "پرویزخان" است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در گذشته پرویز خان شریان صادرات از ایران و کرمانشاه به تمام عراق و حتی‌ بخشی‌های مرکزی این کشور بود، تاکید کرد: اکنون دولت مرکزی بین اقلیم کردستان و بخش عرب نشین خط حائلی ایجاد کرده که در این خط حائل تشریفات گمرکی و بازدیدهایی صورت می‌گیرد.

به گفته کاشفی، این روند که گاهی با اعمال سلیقه همراه است، هزینه و زمان را افزایش می‌دهد و از همین رو آنها به جای مرز پرویز خان به سمت مرزهای عرب‌نشین از جمله سومار، مهران و حتی مرزهای اسنان خوزستان سوق پیدا کرده‌اند.

وی عنوان کرد: این در حالی است که در گذشته عمده صادرات ما از مرز پرویز خان صورت می‌گرفت و همین امر باعث افت صادرات از مرزهای استان شده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه باید با اقدامات سریع این روند کاهشی را جبران و مزیت‌های مرزی استان را بازگردانیم، یادآوری کرد: خوشبختانه ما دو مرز "خسروی" و "سومار" را داریم که با بخش عربی عرق همجوارند و می‌توانند بخشی از کاهش صادرات پرویز خان را پوشش دهند.

کاشفی خاطرنشان کرد: از این پس باید بر روی مرز سومار حساب ویژه‌ای باز کنیم و هرآنچه که تا کنون سرمایه‌گذاری روی مرز پرویز خان صورت گرفته به سمت سومار سوق دهیم.

وی با بیان اینکه مرز سومار مسیر بسیار کوتاهی تا مندلی عراق دارد، ادامه داد: این مسیر کوتاه باعث می‌شود هزینه حمل و نقل از مرز سومار نصف مرز پرویز خان باشد.

به گفته این مسئول، راه دسترسی مرز سومار نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، زیرا راه کنونی از سه راهی گیلانغرب به سومار که حدود 60 کیلومتر است بسیار نامناسب است و باید تسطیح شود.

 

انتهای پیام/پ



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.