حوزه صنایع دستی از ظرفیت های بالایی در اشتغال و کارآفرینی برخوردار بوده و نقش مهمی را در افزایش تولید ملی، کاهش بیکاری و رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی ایفا می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، صنایع دستی گذشته از نقش بارزی که در اشتغال و ارزآوری دارد به نوعی سفیران فرهنگی کشورها نیز محسوب شده و در واقع پلی بین اقتصاد و فرهنگ می باشند که علاوه بر اشتغال و توسعه اقتصادی، معرف فرهنگ اصیل ایرانی در داخل و خارج کشور هستند.

دستانی که صنایع هنری خلق می کنند /سهم بزرگ صنایع دستی در اقتصاد استان

یکی از چالش های مهم جامعه کنونی ما ایجاد شغل و اشتغالزایی برای جوانان بیکار می باشد که به دلیل جوان بودن جمعیت رقم بالایی را نیز به خود اختصاص داده است.صنایع دستی با داشتن ویژگی هایی چون وفور مواد اولیه در داخل کشور، سادگی و راحتی آموزش این صنایع، نیاز به سرمایه گذاری کم و ارزش افزوده بالا بعد از تولید و نیز هماهنگی بین فرهنگ تولید آن با فرهنگ اصیل بومی می تواند یکی از حوزه های مهم و مناسب برای رفع این مشکل بزرگ جامعه باشد.

اشتغال 50 هزار نفری،صادرات 500هزار دلاری، سهم صنایع دستی در اقتصاد استان

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اردبیل گفت: استان اردبیل یکی از استان های شاخص در زمینه تولیدات صنایع دستی بوده و هنر صنعت هایی چون تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، ملیله نقره و مس،قلم زنی روی فلز،منبت، معرق،صنایع دستی جدید تلفیغی مانند تولید کیف از چرم و گلیم و رشته ای خاص از جمله معرق سنگ و معرق مس از جمله رشته هایی هستند که در استان تولید شده و توانسته است سهم قابل توجهی از اشتغال استان را به خود اختصاص دهد.

علیرضا دباغ عبداللهی با اشاره به اینکه تاکنون 14هزار پروانه تولید صنایع دستی در استان صادر شده است بیان داشت: حدود 25 هزارنفر به طور مستقیم در کارگاه های صنایع دستی فعال هستند که با احتساب افرادی که بدون پروانه تولید و در مناطق روستایی و دورافتاده فعالیت می کنند پیش بینی می شود قریب به 50 تا 60 هزار نفر در حوزه صنایع دستی فعالیت داشته باشند.

وی افزود: برمبنای خوداظهاری تولیدکنندگان صنایع دستی درسال 95، حدود 500 هزار دلار صادرات صنایع دستی بوده است و بیشتر این صادرات به صورت چمدانی و از طریق توریست ها و مسافران کشور جمهوری آذربایجان بوده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اردبیل اظهار داشت: در راستای حمایت از تولید کنندگان و فعالان حوزه صنایع دستی در سال 95،رقمی بالغ بر 22 میلیارد ریال تسهیلات در قالب مشاغل خانگی و تفاهم نامه صندوق کارآفرینی امید پرداخت گردیده است که این تسهیلات با سود 4 درصد و بازپرداخت بلند مدت پنج تا شش ساله در این حوزه پرداخت گردیده است.

نبود تشکل های صنفی، بزرگترین مشکل تولید کنندگان صنایع دستی است

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اردبیل گفت: بزرگترین مشکل فعالان حوزه صنایع دستی بحث بازاریابی و فروش محصولات است که در صورت تشکیل انجمن های صنفی ضمن ایجاد بازار رقابتی در بین تولید کنندگان، مشکل بازاریابی و فروش تولید کنندگان خرد نیز مرتفع گردیده و از تضییع حقوق مادی و معنوی هنرمندان این عرصه نیز جلوگیری خواهد شد.

عبدالهی بیان داشت: به منظور ایجاد اعتماد دربین گردشگران و توریست ها برای خرید صنایع دستی استان، از 20 خرداد و به مناسبت روز صنایع دستی برای پنج مغازه فروش صنایع دستی، نشان اعتماد ملی داده خواهد شد که این نشان اعتماد به دو زبان فارسی و انگلیسی بوده و دارای هولوگرام و مشخصات ویژه امنیتی خواهد بود و بیانگر این است که قیمت و کیفیت محصولات عرضه شده در این مغازه ها تحت کنترل سازمان میراث فرهنگی می باشد.

ظهیری معاون فنی و صادرات گمرک استان اردبیل نیز با اشاره به صادرات حدود 74 میلیون کیلوگرم کالا به ارزش 43 میلیون دلار از گمرک اردبیل بیان داشت:از این میزان صادرات دو هزار کیلوگرم مربوط به صادرات صنایع دستی به ارزش 28هزار دلار بوده است که به نظر می رسد با ایجاد گمرک تخصصی صنایع دستی در استان اردبیل، این میزان صادرات صنایع دستی نیز افزایش یابد.

دستانی که صنایع هنری خلق می کنند /سهم بزرگ صنایع دستی در اقتصاد استان

ملیله اردبیل، صنعتی نوپا با قدمتی کهن در اردبیل

ملیله کاری به عنوان یکی از هنرهای اصیل ایرانی قدمتی چندین هزارساله در ایران و در اردبیل داشته و مدت ها بود که این هنر در لابه لای حوادث روزگار به فراموشی سپرده شده بود.

اما چند سالی است که با همت و تلاش جوان خوش ذوق و هنرمند اردبیلی این هنر زیبا و اصیل دوباره احیا شده و توانسته است جایگاه اصلی خود را در بین هنرهای دیگر پیدا کند.

سعید اوجاقی جوان موفق اردبیلی است که با تلاش و پشتکار خود توانسته علاوه بر احیای این هنر ارزشمند برای حدود 20 جوان بیکار استان نیز به طور مستقیم زمینه اشتغال را نیز فراهم سازد.

وی در طول 13 سال فعالیت خود در این رشته، موفقیت هایی را کسب کرده که از آن جمله ملیله کار برتر کشور برای چهار سال متوالی و کسب چهار نشان ملی در یک دوره در سال 95 بوده است.

جوان خوش آتیه و موفق استان حمایتها ی مسئولان اداره کل میراث فرهنگی و معاونت صنایع دستی استان از خود را مشوق بزرگی برای ادامه راه و مایوس نشدن از مشکلات عنوان کرده و می گوید: عملکرد حساب شده و نگاه تخصصی مسئولان اداره کل میراث فرهنگی در موفقیت و فعالیت بنده نقش ویژه ای داشته است.

سرمایه اندک،ارزش افزوده بالا،بارزترین ویژگی صنایع دستی

کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیاز به سرمایه اندک و ارزش افزوده بالای صنایع دستی را مهمترین مزیت این حوزه برای ایجاد شغل عنوان کرد و گفت: جوانان بیکار و جویای کار می توانند با آموزش رشته های مختلف صنایع دستی، در فضای محدود منزل و با سرمایه اندک علاوه بر کسب درآمد، زمینه شغلی را نیز برای خود و افراد دیگر به وجود آورند.

سیمین محمدی اظهار داشت: رشته هایی مانند تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی که دارای مواد اولیه ارزان قیمت هستند بعد از فرآوری، این سنگ خام دارای ارزش افزوده بالایی می شود که در سال های اخیر بازار فروش خوبی را نیز در داخل و خارج کشور پیدا کرده است و به همین دلیل صنایع دستی ارتباط مستقیمی با اشتغال زایی و کاهش بیکاری دارد.

وی به ظرفیت بالای حوزه صنایع دستی برای اشتغال زنان خانه دار نیز اشاره کرد و بیان داشت: زنان مولدانی فعال بوده و در فرآیند توسعه و ایجاد ثروت در جامعه نقش مهم دارند. زنان به عنوان مدیران داخلی منزل می توانند در کنار مدیریت کارهای منزل و رسیدگی به امور فرزندان، به تولید صنایع و هنرهای سنتی پرداخته و به اقتصاد خانواده خود نیز کمک کند.

کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: سهم مشارکت زنان در تولید صنایع دستی بالا بوده به طوی که 75 تا 80 درصد افراد شاغل در این حوزه را زنان تشکیل می دهند.

محمدی اظهار داشت: با توجه به اقبال روز افزون بانوان از البسه کار شده و تزیین شده، رشته هایی چون رودوزی سنتی، ملیله دوزی و منجوق دوزی می تواند در قالب مشاغل خانگی زمینه اشتغال خوبی را برای بانوان بویژه زنان خانه دار ایجاد نماید.

دستانی که صنایع هنری خلق می کنند /سهم بزرگ صنایع دستی در اقتصاد استان

قلم زنی هنری تازه احیا شده در اردبیل

ظروف قلم زنی موجود در موزه شیخ صفی نشان از رونق این هنر در دوران صفویه در اردبیل داشته است و در دوران معاصر نیز با فوت استاد یداله سیف چی هنرمند قلم زن معاصر اردبیلی این هنر مغفول مانده بود که با تلاش دو هنرمند دلسوز و علاقه مند، دوباره این هنر در اردبیل احیا می شود.

احمد عطایی و مهسا قنبرزاده از فارغ التحصیلان رشته صنایع دستی و از هنرمندان شاخص این رشته در اردبیل می باشند که تلاش های زیادی را برای احیا این هنر در اردبیل انجام داده اند.

عطایی در مورد فعالیت های خود در این رشته به ما می گوید: از سال 85 این رشته را شروع کرده و در این راه موانع و مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتیم و در سال 93 اولین کارگاه قلم زنی و اولین نمایشگاه تخصصی قلم زنی در استان اردبیل را دایر کردیم و در سال 94 نیز اولین نشان ملی مرغوبیت کالا را برای رشته قلم زنی کسب کردیم.

این هنرمند خلاق اردبیلی که با ایجاد کارگاه قلم زنی برای 8 نفر به طور مستقیم زمینه شغلی ایجاد کرده، پیشرفت هرچه بیشتر این هنر و صنعت در اردبیل و گسترش کارگاه قلم زنی را از اهداف آینده خود ذکر کرده و از سوءاستفاده برخی افراد و ورود به این رشته با عناوین مختلف و نسبت دادن این هنر به خود و انزوای دوباره این هنر در اردبیل ابراز نگرانی کرده و حمایت مسئولان را بیشتر از گذشته خواستار شد.

مهسا قنبرزاده نیز به عنوان اولین مدرس رشته قلم زنی در استان تاکنون 300 نفر را در مرکز آموزش صنایع دستی دراین رشته آموزش داده و در بسیاری از نمایشگاههای داخلی و خارجی استان شرکت کرده و تلاش های زیادی را برای معرفی این هنر به دنیا انجام داده است.

صنایع دستی از یک سو فعالیت اقتصادی است که می تواند در رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی نقش مهمی را ایفا کند و از سوی دیگر بستری مناسب برای معرفی هرچه بهتر و فراگیر فرهنگ و هنر اصیل ایرانی در بازارهای جهانی می باشد. این دو کارکرد مهم صنایع دستی توجه ویژه مسئولان امر را می طلبد تا این حوزه بتواند نقش سازنده خود را اشتغالزایی و کاهش بیکاری بسیاری از جوانان جامعه کنونی ما را هرچه بهتر و با سرعت بیشتر ایفا کند.

حمایت های مادی و معنوی مسئولان و دست اندکاران دخیل در این حوزه از تولیدکنندگان و فعالان در این صنعت نیز می تواند در تشویق جوانان برای ورود به این حوزه و ایجاد کارآفرینی و اشتغال بسیار مهم و کارگشا باشد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.