کارگاه آموزشی سه روزه با عنوان برنامه غربالگری نوزادان و تب کریمه کنگو ویژه بهورزان مرکز بهداشت ملایر برگزار شد.

برگزاری کارگاه آموزشی غربالگری نوزادان و تب‌کریمه کنگو در ملایر

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محسن مرادی کارشناس مبارزه با بیماری‌ها در این کارگاه آموزشی که با حضور همه بهورزان و کارشناسان واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت برگزار شد در مورد برنامه غربالگری نوزادان هیپوتیروئیدی گفت: برنامه غربالگری نوزادان شامل دو بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید نوزادی و بیماری فنیل کتونوری است که به منظور تشخیص بموقع این بیماری‌ها لازم است 100 درصد نوزادان در سه تا پنج روزگی به صورت تهیه نمونه خون از ته پاشنه پای نوزادان غربالگری شوند.

سپس دیگر کارشناس مبارزه با بیماری‌ها در خصوص بیماری تب کریمه کنگو با بیان اینکه این بیماری یک بيماري حاد ويروسي خونريزي‌دهنده قابل انتقال از حيوان به انسان است گفت: بيماري در دام‌ها علائم قابل توجهي ندارد و پس از گزش كنه آلوده، ويروس كمتر از يك هفته در بدن دام باقي مي‌ماند.

محمد حسنی در مورد وضعیت جهانی بیماری در ایران گفت: در سالهاي اخير بيماري در استان‌هاي مختلف كشور مشاهده شده، ولي بيشترين موارد از سيستان و بلوچستان، اصفهان و گلستان گزارش شده است.

وی بیان داشت: راه انتقال تب خونريزي دهنده كريمه كنگو از طریق تماس با دامهاي آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش كنه يا دستكاري و له كردن آن، تماس با خون، ترشحات و نمونه‌هاي بافتي بيمار آلوده است و احتمال ابتلا به بيماري در صورت مسافرت به يك منطقه روستايي حتي بدون سابقه تماس آشكار با حيوانات يا گزش كنه، وجود دارد.

این کارشناس مبارزه با بیماری‌ها در مورد مراحل مختلف بیماری ازجمله دوره کمون، مرحله قبل از خونریزی، خونریزی، دوره نقاهت و همچنین در مورد روش‌هاي پيشگيري از ابتلای به تب خونريزي‌دهنده كريمه كنگو نیز توضیحاتی ارائه کرد.

انتهای پیام/ ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.