رییس اداره دامپزشکی قوچان از بیماری لمپی اسکین در شهرستان قوچان تاکنون مشاهده نشده است خبر داد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، علیرضاقدرتی اداره دامپزشکی قوچان گفت:: لمپی اسکین نوعی بیماری عفونی، حاد تا مزمن، عموماً با ضایعات پوستی در گاو‌ها است که بوسیله ویروس بروز کرده و بیماری عمدتاً بوسیله حشرات گزنده منتقل می‌گردد.

وی افزود: از جمله مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون دام ها، سمپاشی هفتگی جایگاه دام و بدن دام به منظور کاهش جمعیت حشرات ناقل بیماری می‌باشد.

اداره دامپزشکی قوچان گفت: با توجه به پوشش بسیار خوب واکسیناسیون این بیماری در شهرستان بیش ۸۰ درصد از دام‌ها علیه این بیماری واکسینه شده اند و تا کنون موردی از این بیماری در شهرستان مشاهده نشده است.

برخورد جدی با مراکز نگهداری پشم وپوست دام بدون مجوز در قوچان

قدرتی از برخورد جدی با مراکز نگهداری پشم و پوست دام بدون مجوز بهداشتی دامپزشکی در این شهرستان خبر دادگفت:با توجه به اینکه برخی مناطق شهرستان قوچان کانون شاربن می‌باشند و همچنین اخیرا تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در برخی استان‌های کشور شیوع پیدا کرده و بدلیل اهمیت بالای آن، انجام اقدامات پیشگیرانه در خصوص این بیماری‌ها بسیار مهم می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو در حیوانات اهلی هیچ گونه علائم مشخصی ندارد افزود: خطر انتقال بیماری در انسان در طی ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان وجود دارد، از طرفی یکی از راه‌های انتقال شاربن نیز تماس با پشم و پوست حیوان آلوده می‌باشد.

رییس دامپزشکی قوچان تصریح کرد: اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی قوچان در خصوص این بیماری ها، برخورد جدی با مراکز نگهداری پشم و پوست دام بدون مجوز دامپزشکی و در محدوده شهری بوده که با دستور قاطع دادستان محترم شهرستان تمامی مراکز خرید پشم و پوست از سطح شهر جمع آوری شده اند.

خودداری مصرف جیگر تا اطلاع ثانوی در قوچان

قدرتی همچنین از شهروندان قوچانی خواست تا اطلاع ثانوی ازمصرف جیگر به صورت جدی خودداری کنند .

وی گفت : تب کریمه کنگو از طریق کنه منتقل می شود، این کنه، وقتی دامی را می گزد، آن حیوان ناقل ویروس شده و امکان دارد بیماری را به انسان یا حیوانات دیگر منتقل کند،گاهی هم کنه آلوده ، مستقیما انسان را مورد گزش قرار می دهد.

رییس اداره دامپزشکی قوچان افزود: همچنین این بیماری به راحتی از دامی که مبتلا بوده از طریق خون و جگر آن قابل انتقال است و به علت ساختار کبد و نقش آن در پاکسازی خون و مواد سمی در هنگام ورود عفونت به خون، بیشترین مقدار ویروس در کبد باقی می ماند، از طرفی به علت اینکه جمود نعشی در کبد صورت نمیگیرد در نتیجه ویروس در کبد به راحتی از بین نمی رود.

وی به شهروندان توصیه کرد: این ویروس در جگر دام حدود ۴۰ روز باقی می‌ماند بنابراین بایستی تا اطلاع ثانوی از مصرف جگر جدا خود داری کنند.


انتهای پیام//ح.خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.