رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد:

نقش ۹۵ درصدی عامل انسانی در تخریب طبیعت/ نقش تاثیر گذار رسانه‌ها در تقویت فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: رسانه‎‌ها در تقویت فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی به ایفای نقش بپردازند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ ثقلینی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد، گفت: رسانه‎‌ها به عنوان بازوانی قوی می‎توانند، در آگاهی‎بخشی و ارتقاء فرهنگ جامعه در حوزه منابع طبیعی و طبیعت نقش مهمی را ایفا کنند.

وی گفت: رسانه‎‌ها از جمله رسانه‎های مجازی شامل خبرگزاری‎‌ها و سایت‎‌ها سهم قابل توجهی در انتقال فرهنگ صحیح حفاظت و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست به اقشار مختلف جامعه دارند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: رسانه‎‌ها با در اختیار داشتن ظرفیت جامعه هدف بالا و فراگیر می‎توانند، در انتقال فرهنگ حفاظت و آموزش شیوه‎های صحیح چگونگی بهره‎برداری پایدار از منابع طبیعی فعالیت بسیار اثربخشی داشته باشند.

ثقلینی با اشاره به اینکه شهروندان بروجردی مردم طبیعت دوستی هستند، گفت: فعالان عرصه رسانه و اصحاب خبر این شهرستان نیز جزیی از این مردم هستند و به این ترتیب رویکرد مثبتی به منابع طبیعی و طبیعت دارند.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت رسانه‎‌ها نباید منحصر به ارائه آمارها، گزارش‎‌ها و اقدامات انجام شده باشد، گفت: یکی از اولویت‎‌ها در حوزه منابع طبیعی تمرکز بر روی اهرم پیشگیری است و به این ترتیب رسانه‎‌ها می‎توانند، بخش قابل توجهی از فعالیت خود در این عرصه را حول محور ارائه آموزش‎های پیشگیرانه با هدف جلوگیری از تخریب منابع طبیعی متمرکز کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: با توجه به نقش ۹۵ درصدی عامل انسانی در تخریب طبیعت بر این اساس اصحاب رسانه نقش و سهم بزرگی در کنترل تخریب‎های ناشی از عامل انسانی دارند.

ثقلینی عنوان کرد: بر این اساس رسانه‎‌ها باید با ایفای نقش بازدارندگی و تقویت فعالیت خود در حوزه آموزش و پیشگیری آن هم به منظور جلوگیری از آتش‎سوزی و تخریب منابع طبیعی گام برداشته و سهم مشارکتی خود را در این باره به درستی ایفا کنند.

 وی با تاکید بر اینکه پیشگیری عامل بسیار مهمی در مدیریت بحران است، افزود: این در حالی است که معمولا این عامل مهم از سوی دستگاه‎های اجرایی نادیده گرفته می‎شود و رسانه‎‌ها نیز توجه زیادی به این موضوع و مقوله ندارند، در حالی که نگاه‎‌ها باید عمدتا روی حوزه پیگشیری متمرکز باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: اطلاع‎رسانی، افزایش آگاهی و حذف عادت‎های نادرست منجر به تخریب منابع طبیعی از سوی رسانه‎‌ها منجر به بهره‎برداری پایدار و بهینه فرد منابع طبیعی به عنوان سرمایه‎ای ملی می‎شود.

ثقلینی با تاکید بر اینکه نباید به دنبال مدیریت بحران آن در زمان بحران باشیم، افزود: باید پیشگیری را اولویت قرار دهیم و با استفاده بهینه از ظرفیت آگاهی‎بخشی و اطلاع‎رسانی رسانه‎‌ها عزم همگانی را در حراست و صیانت از منابع طبیعی برانگیزیم.

وی در ادامه گفت: نباید فراموش کنیم که اگر موازنه و تعادل طبیعت به هم بخورد، عوامل و خشم طبیعت به خود انسان برمی‎گردد که بسیاری از سیل‎ها، تخریب‎‌ها کم آبی‌ها و بحران‎های آبی ناشی از بهره‎برداری غیر اصولی و به عبارت بهتر بهره‎کشی‎‌ها از زمین است.


انتهای پیام/ د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.