سیستان و بلوچستان مستعد سرمایه گذاری در زمینه گیاهان دارویی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،‌مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: موقعیت آب و هوایی و اقلیم مناسب، این استان را به رویشگاه گیاهان دارویی کمیاب تبدیل کرده و در این راستا انتظار می رود بخش خصوصی حضوری فعال داشته باشد.
 
‌عبدالباسط پاكزاد افزود: فرصت‌های سرمایه گذاری زیادی در زمینه گیاهان دارویی استان وجود دارد.
وی تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های عرصه‌های منابع طبیعی استان، وجود گیاهان دارویی متنوع است که در این راستا صنایع بسته بندی و یا صنایع تبدیلی می‌تواند اشتغال خوبی را ایجاد کند و در صادرات و رونق اقتصادی استان نیز تاثیر مثبتی ‌گذارد.
 
پاکزاد ادامه داد: بر اساس ماده 3 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آمادگی تخصیص اراضی به سرمایه گذاران را دارد.
 
وی با بیان این که شهرستان خاش، با توجه به اقلیم و شرایط محیطی خاص بیشترین میزان گونه‌ های گیاهان دارویی را در خود جای داده است، اظهار کرد: حدود هزار و 200گونه گیاهی در استان وجود دارد که بیش از 392 گونه آن ارزش دارویی و صنعتی دارد.
وی خاطرنشان کرد: بومادران، صد آب، سرنجیل، شنز (خارشتر)، خاک شیر، منگولی، مدوح (شیرین بیان)، دانیچک، توتری، کلپوره، گلدر، پورچنک، گواتک، شوتک، سارنگ، ازگند (آویشن)، درنگ (درمنه)، برنجاسف، بوجایل، کل کشته، دودنی(اسپند)، مورپوژو ، پتونتد، قارچ، جعفری و نعناع کوهی، راب، اسفناج وحشی، ریواس، پونه، گل گاوزبان، بنه، بادام کوهی، زیر بال، انجیر، کنار، کاسک، کسور و غیره از جمله مهم ترین گیاهان دارویی موجود در استان محسوب می شود.
 
پاکزاد گفت: پوشش گیاهی متنوع در سیستان و بلوچستان باعث شده است گیاهان دارویی زیادی همچون آنغوزه، وشا، مورت، گز روغن، آلوئه ورا، سورنجان یا گل حسرت، ریشه شیرین بیان، زیره سیاه، چای ترش، مریم گلی، بادام کوهی و پونه با فراوانی زیاد در منطقه بتواند رونق بخش بازار و اشتغال و سرمایه گذاری و حتی منبع ارزآوری را به دنبال داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان رتبه دوم گونه های گیاهی را پس از کردستان در کشور داراست، اظهار کرد: گیاهان دارویی و طب سنتی یکی از رشته‌های دانش بنیان هستند که با تلفیق امتیازات طبیعی و همچنین فکر و دانش علمی می‌تواند منجر به ارزش افزود فراوان در اقتصاد کشور شود.
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار