به تازگی، بنیاد نوین امریکا، وضعیت امنیتی افغانستان را به بحث و بررسی گرفته که بر اساس ارزیابی های این نهاد، دست یافتن افغانستان به صلح و ثبات در آینده نزدیک بعید به نظر می رسد.

مراکز تروریستان در بیرون از مرزهای افغانستان باید هدف قرار گیرند
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، این نهاد در بررسی هایش گفته است که حوادث اخیر تروریستی در پایتخت افغانستان، نشان می دهد که مردم این کشور کاملا از چگونگی تامین امنیت، قطع امید کرده اند.
 
در پیوند به این موضوع، وزارت امور داخله می گوید که نهادهای امنیتی به ویژه پولیس ملی، تمامی تلاش های شان را برای تامین امنیت شهروندان افغانستان به خرج می دهد اما افغانستان در حالت جنگی قرار دارد و مردم هم از این ناحیه نگران هستند.
 
نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت امور داخله در مصاحبه با خبرگزاری جمهور گفت، تامین امنیت افغانستان، بستگی نابودی به پناهگاه‌های امن هراس افگنان دارد، تا زمانی که این پناهگاه‌ها در بیرون از مرزهای افغانستان فعال باشند، تامین امنیت در افغانستان زمان گیر خواهد بود.
 
آقای دانش تاکید کرد، برای این که پولیس ملی افغانستان بتواند امنیت شهروندان را تامین کند، اصلاحات جدی در وزارت امور داخله جریان دارد که این اصلاحات از پست های کلان وزارت امور داخله تا سطح پایین آن را شامل می شود.
 
از سوی هم برخی از آگاهان سیاسی می گویند که حکومت افغانستان در راستای جلب همکاری کشورهای منطقه و جامعه جهانی، ضعیف عمل کرده است.
 
علی رضا محمودی آگاه امور سیاسی می گوید که سیاست خارجی حکومت افغانستان از یک طرف با محوریت امنیتی متمرکز شده که دستگاه دیپلوماسی کاملا فلج بوده است، از سوی دیگر، افغانستان توازن روابط خود را با قدرت های بزرگ جهان، حفظ کرده نتوانسته است که این چالش ها، رسیدن افغانستان را به صلح و ثبات، دشوار نموده است.
 
این آگاه امور سیاسی همچنان افزود که حکومت وحدت ملی ظرف سه سال اخیر، در برقراری روابط خود با کشورها، بی طرفی خود را حفظ نکرده بلکه طرف واقع شده است و این امر به سود افغانستان نبوده است.
 
این اظهارات بیشتر متوجه برقراری روابط حکومت کابل با همسایه گان اش چون هند و پاکستان است که حکومت افغانستان نتوانسته است روابط و همکاری اش را با این دو همسایه خود، حفظ نماید. به باور آگاهان سیاسی، عدم توازن روابط افغانستان با این کشورها، بیشتر زمینه مداخله را در امور داخلی این کشور فراهم کرده است.
 
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.