جانشین تولیت مسجد اعظم قم عنوان کرد: 6 هزار گردشگر خارجی در سال 95 از معماری و صحن مسجد اعظم قم بازدید کردند و عکس های زیبایی از این مسجد با بیش از نیم قرن قدمت به ثبت رساندند.

6 هزار گردشگر خارجی از معماری مسجد اعظم قم بازدید کردند
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا الحسینی دوشنبه شب در نشست خبری افزود : بیش از 14 سال است که مدیریت مسجد اعظم از حرم مطهر (س) جدا شده است و به طور جداگانه ای اداره می شود.
 
وی تصریح کرد: این مسجد تحت اشراف آیت الله بروجردی قرار گرفت و در چند سال اخیر این مسجد بازسازی شد و با حضور ناظران میراث فرهنگی بخش های مختلف شبستان و رواق ها مورد بازسازی قرار گفت تا لطمه ای متوجه این معماری اصیل نشود.
 
الحسینی اظهار کرد:  پوشش گنبد نوسازی شد و با تغییر پروژه صحن امام جواد(ع) بخش کتاب خانه تخریب و یکی از کتابخانه های بزرگ در قم در این بخش تشکیل شد که فرصت خوبی را با توجه به ظرفیت های بالنده کتاب خانه برای خواهران ایجاد کرد.
 
وی ادامه داد: بخش خواهران مسجد و برخی از شبستان ها نیز بازسازی شد البته کاشی کاری حیاط در حال انجام است و به زودی به پایان رسید.
 
جانشین تولیت مسجد اعظم قم عنوان کرد: بخش کتابخانه از حالت سالن مطالعه خارج شده است و زمینه برای حضور محققان و پژوهشگران مهیا شده است.
 
وی تصریح کرد: یکی از ظرفیت های لازم در این بخش ساماندهی حضور خبرنگاران است تا کارت مجزایی از حرم برای پوشش خبرهای مسجد اعظم نیز صادر شود.
 
الحسینی گفت: برخی از مراجع درس خارج را در این جا برگزار می کنند و ما آن را اداره می کنیم امسال آیت الله شبیری زنجانی به مصلحت خود درس ها را تغییر داده اند اما در حال حاضر آیات عظام وحید خراسانی، سبحانی، جوادی آملی، مکارم شیرازی، علوی بروجردی و آیت الله شب زنده دار دروس خود را برگزار می کنند که اغلب دو درس خارج است.
 
وی افزود: به زودی دبیر خانه مرکزی مساجد جهان اسلام و تشیع را در مسجد اعظم راه اندازی می شود و بر این اساس یک مرکزیت منسجمی ایجاد خواهد شد قبلا در این مسجد فقط نماز جماعت برگزار می شد کم کم درس خارج نیز افزوده شده است.
 
مدیر اجرایی مسجد اعظم گفت: به تازگی کتابخانه ای بزرگ در این جا فعال شده است همچنین در ایام ماه مبارک رمضان پذیرایی مختصری از روزه داران انجام می شود به طور کلی فعالیت های فرهنگی و دینی در این پایگاه انقلاب انجام می شود.
 
وی عنوان کرد:مسجد اعظم مرکز تجمعات انقلابی بوده است بنا داریم این شان و جایگاه را حفظ کنیم و مسجد اعظم به عنوان مکانی مقدس در جوار حرم با حضور مراجع و مرکزیت شیعه در عالی ترین سطوح تدریسی در دبیر خانه جهانی مساجد نیز نمودار یابد.
 
الحسینی بیان کرد:در حال حاضر هیچ منبع مالی نداریم مگر اینکه آیت الله علوی بروجردی و خیرین هزینه ها را تامین می کنند و مبلغ ناچیزی نیز مردم در بخش نذورات خود می باشد که بسیار کم است.
 
وی در مورد علت نام گذاری مسجد گفت: قم مسجد جامع داشت و نمی شد مسجد جامعی دیگر باشد اما با توجه به جامعیت و معظم بودن اش موجب شد نام آن را مسجد اعظم بنامند.
 
جانشین مدیریت مسجد اعظم گفت: در سال ارتحال آیت الله  روجردی این مسجد اعظم افتتاح شد که در دهه 40 و همزمان با است این مسجد بیش از نیم قرن قدمت دارد  و  سال گذشته 6 هزار گردشگر اروپایی از مسجد اعظم بازدید داشتند و از راهروها و معماری بازید خوبی داشته اند.
 
الحسینی اظهار کرد: گنبد مسجد اعظم به همراه گنبد شیخ الله در اصفهان بزرگترین گنبدهایی هستند که از آن ها نام برده می شود با این که مسجد در سال 40 احداث شده به صورت بتنی ساخته شده است و از اقای لر زاده معمار مسجد به همراه طبع بلند آیت الله بروجردی و مدیریت ساخت و ساز یک شاهکار ارزشمند بر جای گذاشت.
 
وی خاطرنشان کرد: حتی مناره ها بتنی بوده است و جزء بزرگترین گنبدهای می باشد به طور کلی سه تا گنبد بزرگ در کشور شناخته می شود که این جز سه گنبد بزرگ است .
 
وی بیان کرد: بنا داریم یک سالن برای درس های خارج نیز اضافه نمائیم همچنین در طرح توسعه شبستان یک که طرح اصلی است همانند شبستان 3 طراحی نمائیم و در طرح توسعه در حیاط نیز یک شبستان بزرگ طراحی شود.
 
مدیر اجرایی مسجد اعظم گفت:در حال حاضر کمبود منابع وجود دارد و طراحی ها انجام شده است که با تامین اعتبارات طرح توسعه به سرانجام خواهد رسید.
 
وی در مورد برنامه های فرهنگی ادامه داد:برای برگزاری نمایشگاه محدودیتی وجود ندارد فقط باید حرمت مسجد اجازه بدهد در این زمینه سالن تشریفات در مسجد برای برپایی نمایشگاه وجود دارد.
 
الحسینی تصریح کرد: اخیرا موفق شده ایم موزه ای از آیت الله العظمی بروجردی و فعالیت های وی در دوران مرجعیت اش در کتاب خانه تاسیس نمائیم که در آن خط ها و دست نویس و یادداشت های شهریه و اسامی شاگردان در این موزه گردآوری شده است.
 
وی یادآور شد:یکی از نکات مسجد اعظم از ابتدا به عنوان پایگاه انقلاب بوده و تلاش شده این هویت حفظ شود ضمن اینکه پایگاه مرجعیت نیز شناخته می شود.
 
وی بیان کرد: مراسم ها و تشریفات اصلی و با شکوه و مهم در سطح استان در مسجد اعظم و در جوار حرم مطهر انجام می شود و به ویژه مراسم هایی که از سوی بیت رهبری نیز در نظر گرفته شود در این مکان برگزار می شود و ما مسجد اعظم را تریبون نظام می دانیم.
 
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار