عضو ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت:ساماندهی موسسات و تعاونی های غیر مجاز نیازمند عزم جدی و هماهنگی دستگاه های مرتبط در برخورد با متخلفان است.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یوسفیان ملا نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر اظهار داشت:در حال حاضر خلا قانونی در خصوص برخورد با موسسات مالی غیرمجاز وجود ندارد چراکه حدود 15 ماه پیش قانونی به پیشنهاد رئیس بانک مرکزی به تصویب مجلس رسید که به موجب آن همه موسسات مالی خصوصی همچون بانک های دولتی ، تحت نظارت بانک مرکزی قرار می گیرند.

وی ادامه داد:البته باید نظارت ها دقیق تر صورت گیرد و برخورد با غیرمجازها نیز به طور جدی و بدون ملاحظات شخصی انجام شود.

یوسفیان ملا تصریح کرد:قبل از تصویب این قانون برخی تعاونی ها از ریل خارج شده بودند اما طی چند سال اخیر شاهد کاهش معوقات بانکی بوده ایم و حتی یک مورد زمین خواری هم از سوی موسسات مالی انجام نگرفته است.

این نماینده مجلس اظهار داشت:در شرایط کنونی همه دستگاه ها باید در برخورد با اینگونه تعاونی های غیرمجاز هماهنگ باشند؛ وقتی یک تعاونی در نظام پولی و بانکی فعالیت می کند هم بانک مرکزی باید بر آن نظارت کند و آن را مجبور به دریافت مجوز نماید و هم وزارت تعاون  باید به آن تذکر دهد که فعالیت های خود را در سطح تعاونی انجام دهد.

وی در پاسخ به اینکه چرا قوانین به طور کامل بازدارنده نیست گفت:همه دستگاه ها و قوای سه گانه در برخورد با متخلفان باید هماهنگ باشند؛اشخاص ذینفعی پشت این تعاونی های غیرمجاز هستند که مسئولان نباید ملاحظاتی در برخورد با آنها داشته باشند و عافیت طلبی کنند.

بر اساس این گزارش کاظم پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد:در دهه 80 و تا سال 93 شرایطی ایجاد شد که شاهد رشد قارچ گونه تعاونی ها بودیم که مجوز فعالیت را از برخی وزارتخانه ها گرفتند و طبق قانون قبلی تحت نظارت بانک مرکزی نبودند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت این تعاونی ها ، سبب ایجاد اخلال در نظام مالی کشور شد افزود: در جلسه روز گذشته ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در خصوص ضرورت ساماندهی و برخورد با این موسسات و همچنین برنامه های بانک مرکزی در این راستا بحث و گفتگو شد.

این مقام مسئول تاکید کرد:این موسسات غیر مجاز در واقع همان تعاونی هایی هستند که فراتر از وظایف قانونی تعاونی ، فعالیت بانکی داشته اند و هیچ وقت تحت عنوان موسسه مالی از بانک مرکزی مجوز نگرفته اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار