آتش سوزی 11 هکتار از پوشش گیاهی میانکاله

محیط زیست مازندران اعلام کرد که در دو روز گذشته 11 هکتار از پوشش گیاهی و درختی پناهگاه حیات وحش میانکاله در شرق این استان در آتش سوخت .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،روابط عمومی این اداره کل روز سه شنبه اعلام کرد که این گستره گیاهی و درختی که از ذخیرگاههای هشت گانه بیوسفری جهان است ، در دو آتش سوزی از بین رفت .
 
بر اسا این گزارش ، آتش سوزی اول یکشنبه شب در منطقه ' پروانه بادی ' رخ داد که با تلاش شبانه ماموران و بومیان پناهگاه ، مهار شد . وسعت این آتش سوزی حدود یک هکتار و پوشش گیاهی منطقه 80 درصد انار و 20 درصد سازیل بود.
 
آتش سوزی دوم ساعت 9 صبح روز دوشنبه در منطقه ' ترشی پز کومه ' در پناهگاه حیات وحش میانکاله شروع شد و حدود 10 هکتار از پوشش گیاهی منطقه را که انار و سازیل بود ، از بین برد.
 
مهار کامل این آتش سوزی هم با تلاش محیط بانان میانکاله ، نکا و گلوگاه ، نیروهای آتش نشانی بندرآمیرآباد ،کشتی سازی ایران صدرا و دهیاری زاغمرز تا ساعت 16 به طول انجامید.
 
محیط زیست مازندران علت این آتش سوزی ها را اعلام نکرد ولی تاکید کرد که تحقیقات برای شناسایی فرد متخلف در دست بررسی است.
 
پیش از این دو آتش سوزی هم فرماندار بهشهر از یک فقره آتش سوزی در منطقه آببندان ' لپو ' در جوار پناهگاه حیات وحش میانکاله و مهار آن خبر داده بود.
 
سجادی زمان آغاز این آتش سوزی را ظهر شنبه اعلام و تاکید کرده بود که مهار کامل آن تا شنبه شب به درازا کشید.
 
منطقه گردشگری آببندان لپو در جوار شبه جزیره میانکاله و در یک کیلومتری جنوب دریای خزر واقع است .
فرماندار بهشهر همزمان با مهار آتش سوزی ، علت آن را دخالت عوامل انسانی ناشی از سهل‎انگاری ارزیابی کرده بود.
 
شبه جزیره میانکاله با 68هزار و 800 هکتار وسعت از سال 1348 ابتدا به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حیات وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل و از آن زمان تاکنون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اداره می شود .
 
بر اساس آمارهای رسمی این منطقه دارای 230 گونه پرنده و 180 گونه گیاه است .
تالاب میانکاله یکی از ذخیرگاههای هشت گانه بیوسفری است که در 12 کیلومتری ضلع شمالی شهرستان بهشهر واقع است .
 
درختان انار منطقه میانکاله نه تنها بخشی از غذای مورد نیاز پرندگان مهاجر را تامین می کند ، بلکه برای پختن رب انار توسط ساکنان روستاهای همجوار هم استفاده می شود.
 
پوشش گیاهی سازیل نیز در مناطق دارای خاک بسیار مرطوب و شبه باتلاقی می روید ، مکان مناسبی برای حفاظت از پرندگان مهاجر برای تخم گذاری و جوجه ریزی است.
 
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.