حجتالاسلام ابراهیم بهاری کارشناس مذهبی و امور دینی در گفتوگو با خبرنگار
حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون فلسفه شبهای قدر در ماه مبارک رمضان گفت: پروردگار متعال برای هر یک از لحظات عالم هستی، تدابیر ویژهای را از جمله وجود پیامبر اکرم (ص) در ضیافتی الهی قرار داده است تا به شکل عالی و بینهایت از بنده خودش استقبال کند، لذا شبهای قدر برای استقبال پروردگار عالم از مهمانهای این ایام است که بنا دارد به بهانههایی مانند شبهای قدر، نسبت به مهمانان عزیزش عنایات ویژهای را مرحمت بفرماید.
وی ادامه داد: برای همین است که خدای متعالی میفرمایند: «ملائک در این روزها از آسمان به زمین فرود میآیند و تا طلوع فجر نسبت به انسانها رحمت پروردگار را ارزانی میکنند.» و در روایتی دیگر از حضرت زهرا (س) داریم که امام حسن مجتبی (ع) نقل میکنند: «مادر ما از شب 21 تا پایان ماه مبارک رمضان هر شب صورت ما را با آب میشست و میفرمودند: فرزندان من بیدار بمانید، چرا که رحمت خداوند در این شبها تا صبح جاری میشود، مبادا غافل از این بارش الهی شوید.» به همین خاطر کسانی که شبهای قدر را درک کرده به این فضیلت بینهایت دسترسی پیدا میکنند.
این کارشناس مذهبی و امور دینی در خصوص اعمال شبهای قدر عنوان کرد: در شبهای پرفضیلت قدر دو نوع اعمال مشترک و اختصاصی داریم، اول اعمالی که در هر شب از ماه مبارک رمضان مانند خواندن آیات نورانی قرآن، نماز و دعاهای آمده، سفارش شده و دیگری فریضههایی است که به طور مخصوص برای شبهای نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم گردآوری شده است.
وی افزود: شب نوزدهم شبی است که اصل زندگی انسان ورق میخورد و گذشته یک ساله هر فردی بررسی میشود و بنا به رحمت الهی سرنوشت سال آینده آنها مقدر شده، ولیکن شب 23 را معتقدیم که این سرنوشت به محضر حضرت بقیةالله اعظم(عج) میرسد و برای امضا و اعلان به انسان عرضه میشود.
حجتالاسلام بهاری با اشاره به روایات مختلف در خصوص فضیلت اعمال شبهای قدر اظهار داشت: سفارش شده که شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان را حتما در مسجد باشید زیرا که مسجد خانه خداست و در این شبها که عیبها و بدیها از انسان دور میشود، شب بیست و سوم بنده مهمان خداست و پروردگار با ذوق و شوق الهی به استقبال آن میآید.
کارشناس مذهبی و امور دینی با بیان اینکه توبه و استغفار در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان و گفتن استغفار جزو بالاترین اعمال آن شب سفارش شده، عنوان کرد: خواندن سورههای دخان، عنکبوت، نور و خواندن صد رکعت نماز و همچنین نمازهای قضا در روایات مختلف نامبرده شده است.
وی پیرامون سرنوشت و اثبات قضا و قدر در زندگی گفت: قضا و قدر در قرآن کریم به عنوان «محو، اثبات» اسم برده میشود، برای انسان دو تا کتاب و دو تا پرونده است. یک کتاب «محو» و دیگری «اثبات» یعنی؛ مقدرات انسان احتمالی است و انسان مختار است تا تغییراتی در آن ایجاد کند. ولیکن یک سری از تغییرات ولایتغیر است که به گفته حضرت ولی عصر (عج) در ناحیه مقدسه: «قدر محتوم مرگ است.»، لذا انسانها در شبهای قدر برای اینکه شر وجودی خود را در، درونشان تغییر بدهند، شبهای قدر دورهم جمع میشوند.
کارشناس مذهبی و امور دینی توضیح داد: یکی از بزرگترین فضائل در شبهای قدر نیز زیارت امام حسین (ع) است و از حضرت ولی عصر (عج) آمده: « بارالها به این حسین (ع)، به جایگاه و به این حرم قسمت میدهم که حتی شده شرقدر حتمی را هم از من دور بگردان.» این به این معناست که زیارت امام حسین (ع) در شبهای قدر یا در سایر ایام میتواند «شّر» قدر حتمی را نیز تغییر بدهد و آن را به تأخیر بیاندازد.
حجتالاسلام بهاری در پایان خاطرنشان کرد: این قضا و قدر معلوم میکند که سرنوشت انسان در اختیارش است و انسان توانایی تقدیر آینده خودش را با توجه به توسل به پروردگار عالم دارد. همچنین پروردگار الهی در این باره میفرمایند: «با وسیلهها و با انسانهای آبرودار نزد من بیایید، با کسانی که در درگاه ما از جایگاه ویژهای برخوردار هستند.»
انتهای پیام/