با وجود زمزمه هایی که در ارتباط با سونامی قیمت مسکن شنیده می شود،کارشناسان آن را تنها در حد شایعه ای می دانند که از سوی برخی افراد سودجو و ناآگاه مطرح می شود.

به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رکود بازار مسکن طی سالیان اخیر،تبعات مخرب بسیاری را برای اقتصاد کشور در پی داشته است و به اعتقاد برخی کارشناسان دورنمای بازار مسکن در یکسال آینده متاثر از همین رکود فعلی خواهد بود.

برخی کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی، اصلی ترین و موثرترین راهکار برون رفت از وضعیت موجود اقتصادی را در احیای رونق بازار مسکن جستجو می کنند،ادعایی که چندان بیراه به نظر نمی رسد؛ با در نظر گرفتن وابستگی بسیاری از صنوف و واحدهای تولیدی و صنعتی به مسکن و تاثیر ساخت و سازها در رونق و شکوفایی اصناف و مراکز تولیدی مرتبط،بیش از پیش به عمق صحت و واقع بینی موجود در این تحلیل پی خواهیم برد.

با همه این اوصاف سالهای اخیر،برای حوزه مسکن و بخصوص گروه های فعال در امر ساخت و ساز خوش یٌمن و مبارک نبوده است.

اگرچه برخی معتقدند ثبات نسبی موجود در قیمت مسکن،توفیقی است که نمی توان به سادگی از آن چشم پوشید،اما در مقابل،آسیب ها و خسارات رکود جاری و ساری در عرصه مسکن نیز آنچنان جدی و عمیق به نظر می رسد که باز گرداندن رونق به این بازار از سوی بسیاری از کارشناسان امری ضروری و اجتناب ناپذیر تلقی می شود.


دورنمای بازار مسکن در یکسال آینده/سونامی قیمت شایعه ای بیش نیست


مریم تیموری،کارشناس اقتصاد،در گفت و گو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ضرورت بازگرداندن رونق به بازار مسکن عنوان کرد:مشاغل و صنوف بسیاری همچون شیشه بری،گچ کاری، لوله کشی،برق ساختمان،کاشی کاری،آرماتور بندی،سنگ کاری،حفاری چاه و نقاشی ساختمان مرتبط با بخش ساخت و ساز هستند و این نکته موید نقش نافذ و تعیین کننده رونق بخش مسکن در شکوفایی و بهبود فضای کسب و کار است.

وی افزود:به اعتقاد بنده باید در اتخاذ تصمیمات و تدابیر به نحوی اقدام شود که شاهد افراط و تفریط در رکود یا رونق افسارگسیخته در حوزه اشاره شده نباشیم.

کارشناس اقتصاد گفت:با عنایت به تجارب اتخاذ شده و فراز و نشیب هایی که در سالیان پیش در حوزه مسکن پشت سر گذاشته ایم،بعید به نظر می رسد به یکباره بازار مسکن با شوک و تنش قیمتی مواجه شود زیرا اساسا بروز هرگونه شوک و تنش در اقتصاد مخرب است و عقلانی و منطقی به نظر نمی رسد.

تیموری عنوان کرد:اگرچه در این میان،برخی از سودجویان از بروز تنش های قیمتی مُتِنَفِع می شوند،اما منافع عمومی جامعه ایجاب می کند که دولت و دستگاه های ذیربط با تعریف و طراحی برنامه های مدون و هدفمند، ثبات بازار مسکن را با رونق گام به گام و تدریجی عَجین نمایند.

وی افزود:بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که نهایت رشد قیمتی در بازار مسکن در دوران رونق 10  تا 12 درصد خواهد بود و اعلام غیر رسمی برخی از اعداد و ارقام و گمانه زنی ها، بازارگرمی کاذب و غیر واقعی است که از سوی عده ای خاص با اهداف مشخص و سودجویانه مطرح می شود.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد:آنچنان که از گزارشات واصله برآوُرد می شود،بازار مسکن شاهد تحرک آرام و منطقی است که استمرار آن در صورت اتخاذ تصمیمات سازنده در نظام پولی و بانکی،نوید بخش و امیدوار کننده خواهد بود.

تیموری گفت:با همه این اوصاف،می طلبد مستاجران و خریداران،هر دو از هیجانات کاذب پرهیز کنند و همگام  با واقعیت های بازار حرکت کنند و در صورت حرکت در مسیر  عقلانی و منطقی،قطعا طرح برخی مباحث کاذب و بازار گرمی های سودجویانه در بازار مسکن،راه به جایی نخواهد برد.


دورنمای بازار مسکن در یکسال آینده/سونامی قیمت شایعه ای بیش نیست


نیمه دوم سال جاری،بازار مسکن از تحرک سازنده ای برخوردار می شود

سعید ناظری،محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به ارزیابی های انجام شده در خصوص حُصولِ رونق در بازار مسکن گفت:گمانه زنی ها و برخی از تحلیل ها و بررسی های کارشناسی،حاکی از این واقعیت است که در نیمه دوم سال جاری ،رونق در بازار مسکن احساس خواهد شد.

وی افزود:به هر ترتیب،کسب موفقیت در عرصه های اقتصادی،مستلزم اتخاذ تدابیر سازنده،موثر و مقتضیِ خاص به خود است و این قاعده در خصوص بازار مسکن نیز مصداق دارد.

ناظری گفت:یکی از دستورکارهای سازنده که اجرای آن می تواند به حصول نتایجی مثبت منتهی شود، پیگیری و عملیاتی شدن احداث واحدهای مسکونی استیجاری برای گروه های متقاضی و نیازمند جامعه است.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد:ساخت و احداث مسکن استیجاری می تواند تا حدودی در رونق بازار مسکن موثر واقع شود و از سوی دیگر با تحقق چنین امری قطعا ثبات هر چه بیشتری در نرخ اجاره بها شاهد خواهیم بود زیرا نرخ اجاره چنین مساکنی از سوی جامعه مستاجران که تعداد آنها کم نیز نیست،به عنوان قیمت پایه،مد نظر قرار می گیرد و همین امر مانع از بروز برخی سوء استفاده ها از سوی عده ای سودجو خواهد شد.

وی افزود:استمرار طرح مسکن مهر نیز از ضروریاتی است که بازبینی و تجدید نظر در لغو آن، منتج به نتایج خوبی خواهد شد زیرا اصل و کلیت این طرح منطقی به نظر می رسد منوط بر اینکه در اجرا از تکرار اشتباهات پیشین پرهیز شود و عقلانیت و رویکرد کارشناسی در محور اجرایی طرح مذکور قرار گیرد.

ناظری عنوان کرد:لغو کلی طرح مسکن و مصوبه ملغی شدن آن(در ارتباط با تعریف و کلنگ زنی مساکن جدید مهر)اقدام مناسبی نبود و نباید به دلیل اجرای غلط در گذشته از اساس مهر ابطال به این طرح زده می شد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی در خصوص آینده بازار مسکن ،یادآور شد:در صورت اصلاح سیاست های بانکی و اجرایی شدن طرح هایی همچون ساخت مسکن استیجاری و بازبینی در مصوبه ملغی شدن طرح مسکن مهر،قطعا رونق مثبت و سازنده ای در بازار مسکن به عنوان یکی از صنایع مادر در اقتصاد کشور را شاهد خواهیم بود .

وی افزود: طرح برخی از مباحث در ارتباط با بروز سونامی قیمتی در بازار مسکن نیز نزدیک به واقعیت به نظر نمی رسد و به اعتقاد بنده طرح این مطالب در قالب تبلیغات کاذب،قابل بررسی و ارزیابی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Czechia
ناشناس
۲۲:۱۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۶
آدم های آگاه می دانند تا 10 سال دیگه ،بی آبی ،آپارتمان ها را در ایران خواهد بلعید!
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۳:۲۹ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
اول اینکه تا این رویه و وضعیت کنونی اقتصاد کشور که اقتصاد دلالی هست تغییر نکند هیچ امیدی ب بهبود اقتصادی کشور نیست و در هیچ حوزه ای شاهد تحول و پیشرفت و رونق نخواهیم بود. دوم اینکه واقعا وقتی کار و کسب عده ای زیادی از مردم و کارگران وابسته ب یک حوزه و اونم مسکن و ساخت و ساز هست که با رکورد در بازار مسکن وتوقف و کم شدن ساخت و ساز باعث بیکاری عده زیادی می شود بسیار جای تاسف و نگرانی دارد
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۳:۲۹ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
اول اینکه تا این رویه و وضعیت کنونی اقتصاد کشور که اقتصاد دلالی هست تغییر نکند هیچ امیدی ب بهبود اقتصادی کشور نیست و در هیچ حوزه ای شاهد تحول و پیشرفت و رونق نخواهیم بود. دوم اینکه واقعا وقتی کار و کسب عده ای زیادی از مردم و کارگران وابسته ب یک حوزه و اونم مسکن و ساخت و ساز هست که با رکورد در بازار مسکن وتوقف و کم شدن ساخت و ساز باعث بیکاری عده زیادی می شود بسیار جای تاسف و نگرانی دارد
Iran (Islamic Republic of)
انیشتن
۱۸:۵۵ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
در اقتصاد کلان ،عرضه زیاد و تقاضای کم خود باعث رکود ، و رکود زمانی از بین می رود که تقاضا زیاد بشه ، در غیر این صورت باید قیمتها کاهش پیدا کنه تا به بازار رونق برگرده و در ایران با این رکود جمعیت ،هرگز بازار مسکن رونق نخواهد گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
باکدوم پول؟
پول دست مردم میبینیدکه باهاش خانه بخرند؟
قیمت یه لانه مرغ میدونیدچنده؟
چادرمسافرتی هم نمیتونم بخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
سلام اگر كمي صبر كنيم قيمتها شكسته ميشه ان شالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
من مهندس عمران و دارای پروانه اشتغال پایه یک هستم . در دو سال اخیر فقط یک نظارت داشتم. آن هم حدود 2500 متر مربع !!!! این خود گویای عمق فاجعه ساخت و ساز در کلان شهر تهران است.
Netherlands
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
رونق تمام این شغلهایی که نوشته شده برای برادران محترم افاغنه خواهد بود . با احترام
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۱۷ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
خانم کارشناس گچ کار و سنگ کار و ارماتور بند را علم کردن //که بتوانن از انبو سازی دفاع کنن که سه لا و چهار لا روی یه خونه میخوره//انبوه ساز به این بندگان خدا حقوق زیادی نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
شما چرا نمیگید مصالح ساختمانی ارزون بشه تا ساخت و ساز مسکن رونق بگیره همه بتونن خونه بخرن یا عوض کنن، این اشتباه محض که بگین مسکن گرون بشه تا ساخت و ساز رونق بگیره، به فکر کم درآمدها باشید، دیگه از این گرونتر کسی نمیتونه بخره
Iran (Islamic Republic of)
مهدي
۱۲:۰۶ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
تمامي اين مشكلات توسط بنگاه داران مسكن مي باشد كه فقط به منافع بيشتر براي خود هستن دلالان اصي مشاور املاكي ها مي باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
شماهمین افغانیاروبفرستین کشورشون همه چیزدرست میش بیشتراز۱۰ملیون اتباع خارجی توجیحی نداره به قول میرسلیم ایرانیان هم وطن خانه نشین شدن افغانی خارجی سرکارن وپولدارمیشن برعکس دنیاس بیشتراز۱۵ملیون جوان میخوان ازدواج کنن به خاطرفقروبیکاری نمیتونن باعثشم افغانیاهستن چرانمیفرستین مثل پاکستان کشورشون نجات بدن
Germany
عبدالله
۱۱:۲۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
کم پولی و بی کاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
یکی از راه کار های کم هزینه برای دولت و بقیه ارکان وابسته به حکومت برای کاهش قیمت مسکن که می تواند مزایای زیادی در جهت منافع مردم داشته باشد این است که به دلیل اینکه اولا قیمت مسکن در سراسر کشور تابع محض قیمت مسکن در پایتخت است و ثانیا نمی توان عرضه را در تهران زیاد کرد، کم کردن تقاضا می باشد.
Germany
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
جوانان جویای منزل و ازدواج، در سونامی سوداگران ،آیا قرق خواهند شد. دولت تدبیر و امید، برایشان چه خواهد کرد؟آنان را در این سونامی سودجویان، به دست تقدیر حذف از زندگی معمولی خواهد سپرد؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۱۱:۱۱ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
قرار گرفتن مسکن در رکود طی چند سال اخیر ، اتفاق خوب و خوشی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
خونه دیگه هیچوقت گرون نمیشه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
شایعه میکنند که میخواد گرون بشه که بفروشند ...وگرنه اگر عاقل باشند باید به جای گرونی ارزون کنند و بفروشند ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
با ساخت مسکن مهر دست دلال های مسکنو قطع کرد.
یه ملک 500 میلیونی رو میفروختن 800 میلیون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
چرا قیمت مسکن که به صورت تساعدی طی 2سال سر به فلک کشیده نباید مثله سهام شرکتها
سقوط کند
آخرین اخبار