به گزارش
حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدعلی اخوان بهابادی معاون آموزشی دانشگاه اظهار داشت: برای پذیرش مهرماه ۹۶ رعایت اصل تصدیگری مؤسسات آموزش عالی علمی کاربردی، تطبیق درخواست دورهها با نیازسنجیهای انجام شده توسط مؤسسات، تخصصی سازی مراکز آموزش علمیکاربردی، حذف تقاضاهای کاذب و دورههای فاقد بازار کار و اصلاح نسبت پذیرش مقاطع کاردانی (۷۰ درصد) به کارشناسی (۳۰ درصد) مورد توجه جدی این معاونت بوده است.
وی افزود: در بررسی درخواست دوره مراکز آموزشی، تعیین تعداد دوره و ظرفیت پذیرش هر مرکز در درخواست دوره براساس پتانسیل مرکز صورت پذیرفته است.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: پتانسیل مرکز نیز بر اساس فضای آموزشی، اداری، فضای سبز، تعداد دانشجوی موجود و درشرف فارغ التحصیلی مشخص میشود بنابراین مراکزی که پتانسیل آنها منفی بوده امکان درخواست دوره نداشته اند.
اخوان عنوان کرد: در راستای تخصصی سازی دورههای مراکز آموزشی، افزایش کیفیت و بهرهوری آموزشهای علمی کاربردی مطابق ابلاغیههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هدفمندسازی سرمایهگذاریهای مراکز، کاهش فاصله میان ظرفیتهای کاذب ایجاد شده و آمار ثبت نامی انتخاب شده و دستیابی به اهداف اصلی نظام آموزش عالی علمیکاربردی و به منظور تخصص گرایی مجریان دورههای علمیکاربردی، دورههای تخصصی مؤسسات آموزش عالی علمیکاربردی باتوجه به مأموریت ایجاد مؤسسات به تفکیک هر مؤسسه مشخص شد.
وی اضافه کرد: به موازات دورههای آموزشی علمی کاربردی نیز در قالب ۱۹۹ زیرگروه باتوجه به ماهیت و سرفصل برنامه درسی آنها دسته بندی شده و تخصیص این زیر گروهها به مراکز با توجه به مأموریت مؤسسه ارگان، دستگاه متقاضی و سوابق آموزشی مراکز صورت گرفته است.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در بررسی درخواستها مطالعات انجام شده و نتایج بدست آمده توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رشتههای دارای بازار کار نیز مورد توجه بوده است.
اخوان بهابادی گفت: براساس معیارهای فوق ارگان و کمیته هماهنگی واحدهای استانی دانشگاه و کمیته منطقهای دفتر گسترش در خصوص کدرشته محلهای درخواستی مراکز آموزشی اعلام نظر کرده و در نهایت جمع بندی به تایید کمیته تخصصی علمی کاربردی شورای گسترش آموزش عالی رسید.
وی یادآور شد: بر اساس آمار در این پذیرش ۸۹۲ مرکز آموزشی از ۲۳۹ دستگاه متقاضی درخواست دوره در سامانه گسترش دانشگاه ثبت کردند که از تعداد ۱۳ هزار و ۳۱۴ کدرشته محل تقاضا شده تعداد ۸ هزار و ۸۴۱ کدر رشته محل مورد موافقت اولیه قرار گرفته و بر این اساس ۴۷۵ هزار و ۵۳۵ ظرفیت پذیرش دانشجو ایجاد شده است که از این تعداد ۲۸۸ هزار و ۹۵۰ نفر در مقطع کاردانی و ۱۸۶ هزار و ۵۸۵ نفر در مقطع کارشناسی هستند.