مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از فعالیت پنج مرکز دیگر برای خدمات تکامل کودکان در فارس خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سید محمدصادق کشفی نژاد مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بيشترين رشد هوشی در کودکان قبل از سن هشت سالگی است و نخستین سال های زندگی در رشد و تکامل، نقش بسيار مهمی دارد، گفت: کودکانی که در اين دوران مورد بی توجهی قرار گيرند در معرض ناتوانی يا تأخير در تکامل قرار می گیرند، بنابراين ماه ها و سال های ابتدایی زندگی، مهم ترين سال های سرمايه گذاری برای توسعه انسانی است.
 
کشفی نژاد افزود: مطالعات در سطح دنيا نشان داده است که شيوع اختلالات تکامل کودکان حدود 10 تا 12 درصد است که تنها دو تا سه درصد بدون انجام برنامه های غربالگری در جوامع تشخيص داده می شود، در حالي که اجرای برنامه های غربالگری تکامل منجر به شناسايی و مداخله زودهنگام بيش از 80 درصد موارد می شود، در اين برنامه توجه ويژه ای به کودکان در معرض خطر ابتلا به اختلالات تکاملی، از جمله کودکان نارس، کم وزن و کودکان بستری در بخش های مراقبت های ويژه نوزادان شده است.
 
وی ادامه داد: از سال 1391، نظام غربالگری تکامل کودکان در شیراز و پس از آن در سایر شهرستان ها و روستاهای فارس آغاز شده است و تمامی کودکان 12 ماهه در پنج حیطه برقراری ارتباط، حرکات درشت، حرکات ظریف، حل مسئله و شخصی- اجتماعی غربال می شوند.
 
کشفی نژاد با بیان اینکه در صورت مشاهده هر گونه مشکل در رشد و تکامل، کودکان در مرحله نخست به پزشک خانواده در روستاها و شهرها ارجاع داده می شوند، بیان کرد: کودک در مرحله بعد به پزشک معين که اغلب متخصص کودکان در همان شهر است، ارجاع داده می شود.
 
وی اظهار داشت: اگر نياز به درمان های پيشرفته وجود داشت، کودک در سطح سوم به پزشکان متخصص در مرکز غربالگری تکامل شیراز واقع در درمانگاه امام رضا (ع) و چهار مرکز دیگر در شهرستان های مرودشت، کازرون، فیروزآباد و داراب که در سال 1395 راه اندازی شده، ارجاع داده می شود.
 
مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی تصریح کرد: در مرکز جامع تکامل امام رضا (ع)، علاوه بر انجام غربالگری کودکان برای تمامی کودکان گروه های سنی مراجعه کننده که با تکمیل فرم ASQ به کمک کارشناسان بهداشتی صورت می پذیرد، گروهی متشکل از پزشکان فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان، پزشکان فوق تخصص نوزادان، روانشناس کودکان، گفتار درمانگران، کار درمانگران و متخصصان ژنتیک در طول ایام هفته نسبت به ارایه خدمات به مراجعان اقدام می کنند.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار