یکی از مشکلات اصلی و عمده بهداشتی کشور بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات است که با برخی از آن‌ها در مطلب زیر آشنا می‌شوید.

هشدار، مراقب این بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان باشید!به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ امروزه دست اندرکاران بهداشت و درمان در جامعه انسانی و جمعیت دامی، یک اصل را سفارش می‌کنند، این اصل عبارت است از این که پیشگیری بهتر از درمان و مقدم بر آن است.


همیشه بیماری‌های فراوانی دام‌ها را تهدید می‌کند که اگر دام‌ها به هر یک از  این بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های واگیر دچار شوند به دامپروری کشور زیان‌های اقتصادی زیادی می‌رسد، در نتیجه تلاش و زحمت‌های شبانه‌روزی دامداران به خطر می‌افتد.


**سیاه زخم
سیاه زخم توسط یک باکتری اسپور ایجاد می‌شود و اغلب در پستاندارن گیاهخوار وحشی و اهلی شیوع پیدا میکند بنابراین افرادی که در تماس با پشم، پوست، چرم و یا مو این حیوانات آلوده به باکتری قرار بگیرند، سریعا بیمار و مبتلا به زخمی شدن دستگاه گوارشی می‌شوند.

 

**آنفولانزا مرغی
این بیماری ناشی از ویروس آنفولانزا نوع A در پرندگان است که بیشتر در پرندگان آبزی وحشی دیده می‌شود همچنین باید بدانید که این ویروس در تماس مستقیم با طیور به راحتی بین مردم گسترش پیدا میکند و به طور مداوم نیز دچار تغییراتی نیز می‌شود.

 

**ویروس هرپس B

این ویروس برا اثر آلوده شدن حیواناتی مانند میمون رزوس و خوک به انسان انتقال پیدا می‌کند؛ این ویروس ممکن است بر اثر گزش و ایجاد زخم برروی بدن سریعا به بدن انسان انتقال پیدا کند.

**تب مالت
بروسلوز یک عفونت باکتریایی محسوب می‌شود که می‌تواند بز، گوسفند، گاو، نشخوار کنندگان، گوزن، آهو و گاومیش را تحت تاثیر قراردهد به همین خاطر مصرف شیر این حیوانات در صورت آلوده بودن به این بیماری ممکن است برای انسان خطر آفرین باشد.

 


**کریپتوکوکوزیس
نشانه‌های ناشی از این ویروس در بدن سرفه طولانی مدت، درد شدید قفسه سینه، گیجی، تب، عرق شبانه و کاهش وزن ناگهانی در انسان است و حیوانات خانگی مانند سگ و گربه را تحت تاثیر قرار می‌دهد همچنین کریپتوکوکوزیس را می‌توان در فضولات پرنده، مانند کبوتر پیدا کرد.

 **ژیاردیازیس
انگل ژیاردیا در سگ، گربه، نشخوارکنندگان مانند بز و گاو و حیوانات وحشی یافت شده است و در انسان با علائمی همچون اسهال، درد معده، گاز، تب، تهوع، استفراغ و سردرد بروز پیدا می‌کند.

 


**هیستوپلاسموز
هیستوپلاسموز بیماری ناشی قارچی به نام هیستوپلاسما کپسولاتوم است که در خاک و مدفوع پرندگانی مانند خفاش یافت می‌شود و بر روی ریه‌ها تاثیر سو می‌گذارد.

منبع: www.doh.wa.gov


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار