بذر دهی درختان چندل در هرمزگان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،پوربليغی معاون فنی اداره كل منابع طبيعی و آبخيزداریی هرمزگان گفت: شکوفه های چندل از خرداد به مدت يك ماه  به بذر می نشیند.

وی افزود: بذر تولید شده پس از رشد و نمو بر روی پایه مادری جمع آوری نو نهال ها می شود و در مناطق دارای قابلیت کشت می شوند.

معاون فنی اداره كل منابع طبيعی و آبخيزداریی هرمزگان گفت: این بذرها با هدف کمک به احیا و توسعه جنگل های مانگرو کشت می شود.

پوربليغی افزود: امسال 60 هزار بذر چندل به صورت مستقيم در تالاب آذينی سيريك كشت می شود.

وی گفت: پارسال 45 هزار بذر چندل به صورت مستقيم كشت شد.

مساحت رویشگاه جنگلی چندل حدود 2 هزار هکتار است . 

گیاه چندل درختچه ای پرشاخه به ارتفاع 10 متر، باپوست قهوه ای-قرمز ، برگ ها بادمی یک تا 3سانتیمترمحکم برگ ها متقابل تخم مرغی شکل،گل آذین گرزن،بذرها سبز شمشیری شکل است.

از ويژگی هايی گونه چندل زنده زائی بوده به طوريكه نو نهال دوره ای از رشد خود را بر روی پايه مادری می گذراند و پس از اينكه طول ريشه چه گياه به 30تا 40 سانتيمتر رسيد از شاخه جدا شده و با عنايت به اينكه نوك ريشه چه مخروطی شكل بوده پس از سقوط آزاد بطور مستقيم در صورتيكه در زمان جزر دريا باشد در خاك فرو رفته و پايه جديدی را ايجاد می نمايد.

منطقه خور آذینی تنها رویشگاه چندل در ایران است که به عنوان منطقه حفاظت شده محسوب می شود که افتخاری شگرف برای طبیعت استان هرمزگان است.

این تالاب در فاصله 35 کیلومتری شهرستان سیریک و در فاصله 210 کیلومتری مرکز استان هرمزگان واقع است.

 انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.