مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری همدان از بیابانی شدن 65 هزار هکتار از اراضی استان خبر داد.

بیابانی شدن 65 هزار هکتار از اراضی استانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ خزایی با اشاره به اینکه اراضی مرغوب دشت های قهاوند، فامنین، کبودراهنگ و ملایر در چند سال اخیر به علت بروز پدیده خشکسالی در حال تبدیل شدن به مناطق بیابانی هستند، افزود: مداخلات بشری و دست اندازی عوامل انسانی به منابع طبیعی مهمترین علت بروز این پدیده است.

وی با بیان اینکه این استان 905 هزار هکتار منابع‌طبیعی دارد، گفت: 60 هزار هکتار از عرصه‌های منابع‌طبیعی استان همدان در شرف بیابانی شدن است.

خزایی ادامه داد: بهره برداری بی رویه از آب های زیرزمینی و پمپاژ آب های با کیفیت پایین از اعماق زمین بر سطح خاک منجر به باقی ماندن املاح آب پس از تبخیر بر روی خاک شد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همدان خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر تلاش های زیادی برای جلوگیری از گسترش بیابان انجام داده و در این راستا یک کار مطالعاتی را از سال 94 آغاز کرد که به دنبال نتایج به دست آمده در این مطالعات مبنی بر روش های موثر برای مقابله با بیابان زایی، کار اجرایی در 40 هکتار از بیابانهای دشت قهاوند آغاز شد.

خزایی اضافه کرد: با اجرای این طرح و قرق 40 هکتار از مناطق روستای 'ورکش' دشت قهاوند، کاشت گونه های مقاوم به کم آبی شامل 'قره داغ' و 'آتری پلکس' (اسفناج وحشی) ، گونه های بومی 'شور پسند' که توان رویش در خاک شور را دارند نظیر 'کام فروزما' مجدد در دشت قهاوند جان گرفته و شاهد رویش این گونه ها بوده ایم.

وی تاکید کرد: به دنبال اجرای این طرح و جلوگیری از ورود دام به این مناطق شاهد احیا و رویش دوباره گونه های بومی در حال انقراض دشت قهاوند بودیم.

انتهای پیام/ ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار