یک فعالی فرهنگی حوزه مهاجرین در یادداشتی به تشریح جزئیات پاسپورت‌های الکترونیکی افغانستان پرداخت.

آيا پاسپورت‌های جدید افغانستان الكترونيكی است؟به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سید فرید معصومی فعالی فرهنگی حوزه مهاجرین در یادداشتی درباره پاسپورت‌های جدید اتباع افغانستان نوشت: پاسپورت سندی رسمی است که برای سفر اتباع افغانستان به خارج از کشور صادر می‌شود.

پاسپورت‌های متداول کنونی افغانستان به دو صورت دستنویس و ماشين خوان هستند. هر دو گونه این پاسپورت‌ها از سمت راست باز می‌شوند. این در حالی است که پاسپورت‌های دست‌نویس قدیمی چهار نوع «پاسپورت عادی به رنگ آبی کم رنگ»، «پاسپورت تحصیلی به رنگ سرخ»، «پاسپورت تجارتی به رنگ سبز تیره»، «پاسپورت‌های خدمت به رنگ آبی پر رنگ و پاسپورت‌های دیپلماتیک به رنگ سیاه» بودند.

در سری جديد، پاسپورت تحصیلی و پاسپورت تجارت حذف شده است و در سه نوع عادی، خدمت و دیپلماتیک صادر می‌شود. پاسپورت‌های عادی افغانستان در داخل کشور توسط وزارت داخله(ریاست پاسپورت) و در خارج از کشور توسط نمایندگی‌های کنسولی افغانستان صادر می‌شوند. پاسپورت‌های خدمت و دیپلماتیک در وزارت خارجه صادر می‌شوند.

پاسپورت افغانی دارای ۵۰ صفحه است و هزینه اخذ پاسپورت براساس قانونی که در مورخ ۱۹\۷\۱۳۹۴ به توشیح محمداشرف غنی رسید، یک جلد پاسپورت برای بزرگ سالان ۵۰۰۰ افغانی و برای افراد زیر سن ۱۴ سال۲۷۵۰ افغانی است و همچنین افرادی که پاسپورت خود را گم کرده‌اند باید برای دریافت دوباره پاسپورت ۱۱۵۰۰ افغانی پرداخت کنند.

پاسپورت الكترونيكی

پاسپورت بیومتریک یا پاسپورت زیست‌سنجشی، ترکیبی از داده‌های سنتی روی کاغذ مانند تصویر و نام و نیز داده‌های دیجیتالی زیست‌سنجی یا بیومتریک مانند اثر انگشت، رنگ و طرح اسکن قرنیه چشم و یک نسخه دیجیتال از تصویر دارنده گذرنامه، کارگذاشته‌شده درون یک ریزتراشه، ای‌ای‌پی‌رام است که خود ریزتراشه و حافظه مربوطه درون جلد پاسپورت قرار گرفته است. تمامی این داده‌بندی برپایه مدرک ایکائو، استاندارد شده است . و تمام ويژگی‌های پاسپورت ماشين خوان را نيز داراست.

پاسپورت‌های الكترونيكی دارای يك نشان (يك مستطيل با يك دايره وسط كه به مستطيل وصل شده است) بر روی جلد هست كه نشانگر دارا بودن تراشه اطلاعات بیومتریک می‌باشد.

پاسپورت ماشین‌خوان

در پاسپورت ماشین‌خوان اطلاعات هویتی دارنده به صورت نویسه‌های نوری در آن کدبندی شده و توسط ماشین قابل خواندن است. قسمت ماشین‌خوان، معمولاً پایین صفحه مشخصات صاحب پاسپورت در صفحات آغازین پاسپورت‌هاست. پاسپورت‌هایی که به صورت دفترچه هستند از قالب سوم استانداردسازی پاسپورت‌های ماشین‌خوان در سند ۹۳۰۳ ایکائو تبعیت می‌کنند.

قسمت ماشین‌خوان در قالب سوم مشتمل بر دو خط است و هر خط متشکل از ۴۴ نویسه است. این قسمت حاوی اطلاعات نام، شماره پاسپورت، ملیت، تاریخ تولد، جنسیت، و تاریخ انقضای پاسپورت و اطلاعات اختیاری دیگری که هر کشور بنا بر مقتضیات و صلاحدید خودش می‌تواند آن‌ها را تکمیل کند.

پاسپورت‌های ماشین‌خوان باعث افزایش سرعت و دقت مأموران مرزها در رسیدگی به امور مسافران و کنترل آنان در بدو ورود به کشورها می‌شوند.

نتيجه گيری

با توجه به توضيحات فوق، پاسپورت‌های جديد افغانستان كه در كابل صادر می‌شود و قرار است بزودی در ايران هم توزيع گردد، به علت نداشتن تراشه حاوی اطلاعات بيومتريك، پاسپورت الكترونيكی نيست، بلكه پاسپورت ماشين خوان می‌باشد كه به اشتباه در رسانه‌ها از ان به عنوان پاسپورت الكترونيكی ياد می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خال مرادم
۲۳:۰۲ ۱۱ بهمن ۱۳۹۸
عالیع
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمدرستم‌حسنی
۲۲:۰۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
با سلام در پاسپورت اسمم رستم حسنی است و درکارت امایش محمدرستم حسنی است که بعدا برام مشکل میشود چی کار کنم راهنمای ام کنید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمدرستم حسنی
۲۱:۳۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
سلام. اسم بنده در تذکره رستم است.
ودر کارت امایش محمدرستم است.
قرار است پاسپورت که بگیرم با همان اسم تذکره بدهند . این برایم خیلی مشکل میشود .
چی کار کنم رهنمایم کنید ممنون‌
Iran (Islamic Republic of)
گل احمد
۲۰:۲۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
باسلام میخواهم بدانم که پاسپورت های افغانستان چقدر اعتبار دارد ؟
آخرین اخبار