سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در سالگرد پیروزی تاریخی تیم ملی فوتبال ایران برابر تیم ملی آمریکا، گزارشی درباره این بازی نوشته است.

به گزارش خبرنگار خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، روز چهارشنبه ۳۱ خردادماه یک روز ویژه‌ برای فوتبال ایران است، چرا که سالگرد تنها برد تاریخ تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران در جام‌های جهانی آن هم برابر آمریکا در جام جهانی فرانسه است.

سایت AFC به همین خاطر در گزارشی درباره سالگرد آن بازی،نوشت: جام جهانی ۹۸ فرانسه را با مسائل زیادی به یاد می‌آوریم. زین‌الدین زیدان حضورش را در میان بزرگان جهان تثبیت کرد. رونالدو در فینال دچار مشکل شد و اخراج دیوید بکام در بازی برابر آرژانتین که این موضوع انتقادات زیادی از این بازیکن در کشورش را رقم زد.

روزی که شیرمردان ایرانی تاریخ سازی کردند

 ۱۹ سال قبل در چنین روزی جمهوری اسلامی ایران برابر آمریکا برای اولین بار در یک مسابقه‌ای که اهمیت بسیار زیادی داشت ،قرار گرفت. ایران که قبلا فقط یک بار در جام جهانی سال ۱۹۷۸ آرژانتین شرکت کرده بود، ۲۰ سال صبر کرد تا دوباره در این رقابت‌ها حضور داشته باشد و آنها به سختی توانستند جواز حضور در جام جهانی را به دست آورند.

تیم ملی فوتبال ایران پس از دوم شدن در گروه خود در پلی آف آسیا به مصاف ژاپن رفت و در نهایت با شکست سه بر 2 مقابل چشم بادامی ها مجبور شد برای حضور در جام جهانی 1998 فرانسه در دیداری سرنوشت ساز به مصاف کانگوروها برود.

بازی رفت این 2 تیم در اول آذر 1376 با حضور بیش از 100،000هوادار مشتاق در ورزشگاه آزادی برگزار و در نهایت 2 تیم به تساوی 1 بر 1 رضایت دادند.دیدار برگشت روز ۸ آذر ۱۳۷۶ (۲۹ نوامبر ۱۹۹۷) در ورزشگاه کریکت‌گراند ملبورن برگزارشد و  بیش از ۸۰٫۰۰۰ تماشاگر استرالیایی برای دیدن این بازی به ورزشگاه آمده بودند.

این بازی در نهایت با تساوی 2 بر 2 به پایان رسید تا شاگردان والدیر ویرا به لطف گل زده بیشتر در خانه حریف به عنوان آخرین تیم جواز حضور در جام جهانی 1998 فرانسه را کسب کنند.

روزی که مردان ایران تاریخ ساز شدند

 * قرعه‌کشی جام جهانی

آمریکا در جام جهانی فرانسه، سومین حضور پیاپی خودش را در این رقابت‌ها تجربه می‌کرد. آنها چهار سال قبل میزبان جام جهانی بودند و این برای اولین بار بود که ایران و آمریکا در جام جهانی رودر روی یکدیگر قرار می‌گرفتند.مسئولان فدراسیون  از این دیدار به عنوان یکی از سیاسی‌ترین بازی‌های تاریخ جام جهانی یاد کرده اند.

ایران و آمریکا در لیون فرانسه برابر هم به میدان رفتند. تیم‌های آلمان و یوگسلاوی دیگر تیم‌های حاضر در گروه F جام جهانی بودند.

آمریکا که توانسته بود در دوره پیش جام جهانی به مرحله دوم صعود کند و بیشتر بازیکنان این تیم در لیگ های معتبر اروپایی در حال بازی کردن بودند در مقابل تیم ناشناخته ایران به میدان رفت. در تیم ایران هم بازیکنانی مانند علی دایی، کریم باقری و خداداد عزیزی تنها بازیکنان ایرانی شاغل در اروپا بودند و مابقی نفرات از تجربه چندان بالایی برخوردار نبودند.

تيم ملي ایران در نخستین دیدار خود در جام جهانی 1998 در ورزشگاه سنت اتین به مصاف یوگسلاوی رفت و در پایان با نتیجه 1 بر صفر مقابل این تیم شکست خورد.از طرفی ایالات متحده آمریکا دیدارهای خود را با شکست 2-0 مقابل آلمان در پاریس آغاز کرد و 2 تیم برای اینکه همچنان از بخت صعود برخوردار باشند به پیروزی در این دیدار نیاز مبرمی داشتند.

* مسابقه

۴۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه ژرلاند، شهر لیون حاضر بودند تا این بازی را از نزدیک تماشا کنند. جایی که ابتدا این حمید استیلی بود که ایران را پنج ‌دقیقه قبل از پایان مسابقه در نیمه نخست با یک ضربه سر فوق‌العاده‌ از ۱۵ متری پیش انداخت. این بازیکن توانست سانتر زیبای جواد زرینچه را به گل تبدیل کند.

در اواخر نیمه دوم پاس زیبای علی دایی به مهدی مهدوی کیا رسید و او هم با آرامشی مثال زدنی دروازه‌ کیسی کلر را باز کرد و با خوشحالی شروع به گرفتن جشن بعد از زدن گل کرد. در اواخر مسابقه برایان مک براید توانست یکی از گل‌های خورده را جبران کند. گل او سه ‌دقیقه قبل از سوت پایان مسابقه زده شد تا بازی با حساسیت بیشتری از سوی 2 تیم پیگیری شود ولی ایران بود که توانست این برتری را تا پایان مسابقه حفظ کند و در نهایت بازی با پیروزی 2 بر یک شاگردان جلال طالبی به پایان رسید تا ایران به اولین برد خود در رقابت های جام جهانی دست یابد.

 

روزی که شیرمردان ایرانی تاریخ سازی کردند

ایران در بازی سوم در ورزشگاه مون پلیه برابر ‌آلمان قرار گرفت و می دانست که با یک برد می‌تواند راهی مرحله بعد شود. تیم جلال طالبی در نیمه نخست برابر آلمان جسورانه بازی کرد. با این حال قدرت آلمان در نیمه دوم به ایران دیکته شد و آنها توانستند با گل های اولیور بیرهوف و یورگن کلینزمن ایران را با نتیجه 2 بر صفر شکست دهند. ایران از جام جهانی حذف شد ولی بازیکنان این تیم با افتخار به کشورشان بازگشتند، چرا که توانستند بهترین نمایش خود را در جام جهانی به نمایش بگذارند.

اگر چه نگرانی‌هایی درباره بازی بین ایران و آمریکا وجود داشت و آن هم به دلیل مسائل سیاسی بین 2 کشور بود، ولی بازی هر چه که بود به خوبی به پایان رسید. ایرانیان با گل‌های رز در ابتدای مسابقه به استقبال بازیکنان آمریکا رفتند. گل‌های رزی که نماد "صلح" محسوب می‌شود و دو تیم‌ ‌در ابتدای مسابقه در کنار هم عکس یادگاری نیز گرفتند.

2 سال پس از جام جهانی 1998 تیم های ایران و آمریکا در سال ۲۰۰۰ در ورزشگاه «پاسادنا رز بول لس آنجلس» به مصاف یکدیگر رفتند و این دیدار با نتیجه تساوی 1 بر 1 به پایان رسید.

ایران در حال‌ حاضر توانسته برای پنجمین بار به جام جهانی صعود کند و اکنون فوتبال مدرن امروزی ایران امیدوار است تا بتواند در جام جهانی روسیه به تعداد بردهای خود در مسابقات جام جهانی ‌اضافه کند.

 

روزی که شیرمردان ایرانی تاریخ سازی کردند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار