۶ هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی در قالب طرح جامع حفاظت شهری در بافت تاریخی شیراز مستندنگاری شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حسین عباسی مهر سرپرست میراث فرهنگی شهر تاریخی شیراز و مدیر استانی طرح جامع حفاظت شهری شیراز اظهار کرد: در مرحله اول این طرح، که شامل مستندنگاری و برداشت میدانی می‌شود، افزون بر ۶ هزار و ۷۰۰ بنا از مجموع حدود ۱۲ هزار بنای بافت ۳۵۷ هکتاری شهر تاریخی شیراز مستندنگاری شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برداشت اطلاعات از بنا‌ها در زمینه‌های مختلف از قبیل: وضعیت حفاظتی و کالبدی، خصوصیات معماری، وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانوار آغاز شده است.

عباسی بیان کرد: با توجه به پیشرفت بیش از ۶۰ درصدی بخش مستند نگاری پیش بینی می‌شود این مرحله تا حداکثر ۲ ماه دیگر پایان یافته و در شش ماه آینده، طرح پیشنهادی گروه ایتالیایی با جزئیات لازم ارائه و اجرایی شود.

مدیر استانی طرح جامع حفاظت شهری شیراز تصریح کرد: فاز اول ضوابط و دستورالعمل‌های اضطراری برای مداخلات در بافت تاریخی بر اساس اطلاعات برداشت شده اولیه در بهمن ماه گذشته، توسط تیم ایتالیایی به سازمان میراث فرهنگی کشور و وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت که ضوابط ن‌هایی پس از پایان عملیات برداشت ارائه می‌شود.

طرح جامع حفاظت شهری برای نخستین بار در کشور در بافت تاریخی شیراز با حمایت وزارت راه و شهرسازی کشور، شرکت عمران و بهسازی، سازمان میراث فرهنگی کشور و پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری گروه ایتالیایی به سرپرستی پروفسور یوکا یوکیلتو، دکتر آذر سهیل و دکتر کارلو چزاری در پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی شیراز در حال انجام است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس بیان کرد: پارسال ۱۶ بنای تاریخی مورد مرمت و حفاظت قرار گرفت.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار