سیتروئن زانتیا و ایران‌خودرو دنا برای بسیاری از افرادی که بدنبال خودرویی کارکرده با جعبه دنده دستی گزینه‌های قابل اتکایی محسوب می‌شوند. دنا تولید 1393 و زانتیا 1800 مدل سال 1387 هردو قیمتی حدود 37 میلیون تومان دارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  سیتروئن زانتیا در دهه 90 میلادی به بازار خودروهای سدان‌ دنیا معرفی گردید و به دلیل استقبال خوب از آن تا سال ۲۰۰۱ در خط تولید حضور داشت و سایپا درست در زمانی که تولید جهانی آن متوقف‌شد این خودرو را به ایران آورد! و در نهایت در سال 1389 آخرین اتومبیل را از خط تولید خارج کرد.

دنا نیز محصول شرکت ایران‌خودرو است که از آن به‌عنوان چهارمین خودروی ملی ایران یاد می‌کنند که درواقع مدل بهبودیافته سمند و برپایه پلت فرم پژو ۴۰۵ شکل گرفته است. طراحی این خودرو از سال ۱۳۸۸ کلید خورد و قرار بود تا سال ۱۳۹۱ وارد بازار شود اما این اتفاق در سال ۱۳۹۳ افتاد. این خودرو به دست متخصصین ایرانی طراحی‌شده است و سعی شده تا نمای داخلی و خارجی آن مطابق با استانداردهای روز باشد.

نقد و بررسی بیرون خودرو

زانتیا با اینکه طراحی آن به حداقل دو دهه قبل بازمی‌گردد همچنان چهره جذاب و دوست‌داشتنی دارد. ظاهر دینامیک با ارتفاع کم جلو در زانتیا استایلی خاص در آن ایجاد کرده و در یک نگاه این خودرو را تیز و چالاک خواهید یافت. چراغ‌های جلو با خطوط عرضی موازی و سپر با شیب رو به عقب با دهانه‌ ساده طراحی‌شده‌اند. کاپوت کشیده با شیب رو به پایین همراه دو خط ملایم به اطراف جلوپنجره ختم می‌شود و شیبی هماهنگ با سپر دارد که نمایی کاردی شکل را در جلو نمایان می‌کند. در نمای کنار خطی مستقیم و ساده از عقب تا جلوی خودرو کشیده شده و نوار ضربه‌گیر نسبتاً عریضی متناسب با سپرهای جلو و عقب در این قسمت قرارگرفته است. برش گلگیرها نیز کمی از حالت دایره خارج‌شده‌اند. نمای عقب هماهنگی خوبی با نمای جلو دارد به‌صورتی که در طراحی چراغ‌های عقب از خطوط موازی استفاده‌شده و سپر هم با شیب روبه‌داخل قرارگرفته است.

دنا که به‌عنوان خودرویی جدید و مستقل وارد بازار شد همانند سمند بر روی پلت فرم ۴۰۵ سوار شده است و درواقع می‌توان آن را فیس لیفتی اساسی و حرفه‌ای از خودروی سمند دانست.

تغییرات در نمای ظاهری بسیار زیاد است و این تغییرات در نمای جلو، عقب،گلگیرها و برخی جزییات در نمای جانبی دیده می‌شود. در نمای جلوی چراغ‌ها با طراحی خوب و مدرنی دیده می‌شوند. این چراغ‌ها از ۴ قسمت تشکیل‌شده‌اند و چراغ‌های اصلی در دو قسمت بالا و چراغ‌راهنما و چراغ‌های ال‌ای‌دی در قسمت پایین قرارگرفته‌اند. انحنای چراغ‌ها نیز در هماهنگی با انحنای درب موتور، سپر و گلگیر طراحی‌شده‌اند. در کنار چراغ‌های جلو، جلوپنجره با شبکه‌بندی ریز و لوگوی ایران‌خودرو در مرکز آن نیز ظاهری مدرن به این خودرو داده است. از طرف دیگر سپر بزرگ جلوی این خودرو قدرت بیشتری به آن داده است. در نمای جانبی اولین نکته که به چشم می‌آید کشیدگی خودرو در قسمت جلویی آن است که تناسب چندانی با اندازه قسمت عقب خودرو ندارد.

نقد و بررسی فضای داخلی

داخل زانتیا قدیمی و کسل‌کننده بوده و گیرایی خاصی ندارد. سایه‌بان صفحه کیلومتر شمار تا سمت راست بخش میانی داشبورد امتدادیافته و نمایی عریض را ایجاد کرده است. ورودی‌های هوای اتاق ساده و معمولی هستند که در بخش میانی کاملاً بزرگ و در سمت راننده (ورودی سمت چپ داشبورد) به‌صورت دوگانه بر روی‌هم قرارگرفته‌‌اند. بخش میانی داشبورد هم کاملاً ساده بوده و ادوات سیستم گرمایش و سرمایش، ساعت دیجیتال و کلید هشدار در این بخش قرارگرفته‌اند. فرمان زانتیا بزرگ است و کلیدهای مربوط به سیستم صوتی روی آن تعبیه‌شده است.

در طراحی داشبورد و تو دری‌ها داخل دنا از دو نوع رنگ مختلف استفاده‌شده (برخی مدل‌ها تک‌رنگ هستند) و همچنین از یک نوار با طرح چوب نیز برای جذابیت بیشتر کار هم در دو طرف کنسول میانی و هم بر روی درب‌ها استفاده‌شده است. داشبورد بزرگ با قوسی مناسب و انحنایی مناسب به زیبایی داخل خودرو کمک زیادی کرده است. کنسول میانی نیز از طراحی خوبی برخوردار است. مانیتور بزرگ در بالای کنسول، سیستم صوتی و کلید‌های تنظیم سیستم تهویه خودرو در ادامه در کنار نوارهایی با طرح چوب در طرفین که از بالا به پایین باریک می‌شوند، شکل خوبی را به وجود آورده‌اند. ظاهراً در نمونه‌های نمایشگاهی این خودرو از مانیتور باکیفیت‌تری استفاده شد، اما در نمونه‌های تولیدی این خودرو را با مانیتوری باکیفیت کمتر عرضه کرده است. بر روی غربیلک فرمان کلید‌های تنظیم سیستم صوتی و تصویری، تلفن همراه و کروز کنترل وجود دارد.

نقد و بررسی رانندگی خودرو

زانتیا سواری دل‌چسب با شتاب مطلوبی دارد و به دلیل سیستم تعلیق مخصوصش که نرم هم عمل می‌کند ناهمواری‌ها را کمتر حس خواهید کرد. علاوه بر این در عبور از پیچ‌ها هم تعادل و پایداری خوبی دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که ترمز در مواقعی که ارتفاع کمک‌ها پایین است ضعیف عمل کرده و در این حالت هم ضربات حاصل از ناهمواری‌ها به بدنه منتقل خواهد شد.

درست است که زانتیا شتاب مطلوب و قابل قبولی دارد ولی در صورت استفاده از جعبه‌دنده بهتر و به‌روزتر با ضریب دنده بهتر، شتاب گیری‌ها مطلوب‌تر و دل‌چسب‌تر نیز می‌گردید.

امکانات رفاهی و ایمنی مناسب دنا می‌تواند شرایط یک رانندگی خوب و مناسب را فراهم کند. فرمان هیدرولیک دنا، کنترل آن را راحت‌تر می‌کند و کلیدهای تنظیمی که بر روی فرمان قرارگرفته کنترل قسمت‌های مهم در هنگام رانندگی را فراهم می‌کند و مانع از پرت شدن حواس راننده می‌شود.

تنظیم سیستم مولتی‌مدیا، هندزفری موبایل و کروز کنترل بر روی فرمان امکان‌پذیر است. سیستم کروز کنترل در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها می‌تواند قابلیت بالایی داشته باشد و با تنظیم حرکت خودرو در یک سرعت ثابت، شرایط خوبی را فراهم کند. درمجموع دنا را می‌توان در میان خودروهای ایرانی با توجه به امکانات و تجهیزاتی که در آن در نظر گرفته‌شده است، خودرویی مناسب برای رانندگی دانست.

نقد و بررسی پیشرانه

زانتیا با دو پیشرانه ۲۰۰۰ سی‌سی و ۱۸۰۰ سی‌سی عرضه‌شده است. پیشرانه ۲۰۰۰ (SX ۲.۰) زانتیا ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است و حداکثر توانی معادل ۱۳۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۸۷ نیوتون متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه دارد. زانتیا با این پیشرانه وزنی برابر ۱۳۲۰ کیلوگرم دارد و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن ۱۰.۳ ثانیه است.

پیشرانه ۱۸۰۰ نیز از نوع ۴ سیلندر با ۱۶ سوپاپ بوده و حداکثر توان آن ۱۱۲ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاورش ۱۶۱ نیوتون متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه است. وزن خودرو با این پیشرانه ۱۲۶۴ کیلوگرم است و صفر تا صد آن ۱۱.۹ ثانیه است.

مصرف سوخت در هر صد کیلومتر برای آن با پیشرانه ۲۰۰۰ سی‌سی در شهر ۱۲.۹ لیتر، در جاده ۶.۹ لیتر و ترکیبی ۹.۱ لیتر و مصرف سوخت آن با پیشرانه ۱۸۰۰ سی‌سی در شهر ۱۱.۲ لیتر، در جاده ۶.۵ لیتر و ترکیبی ۸.۲ لیتر است.

اما در آن سوی میدان دنا با پیشرانه EF7 یا همان پیشرانه ملی وارد بازار شده است. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ بوده و حجم موتور آن برابر ۱۶۴۸ سی‌سی است. حداکثر توان این پیشرانه نیز ۱۱۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۵۵ نیوتن‌متر است. این خودرو از جعبه‌دنده دستی ۵ سرعته استفاده می‌کند.

حداکثر سرعت دنا ۱۹۰ کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۸۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ است که قابلیت افزایش تا ۵ را نیز دارد.

منبع:جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
HAMID
۱۰:۵۷ ۰۷ آذر ۱۴۰۲
همچین میگن دنا قویتره انگار موتور بوگاتی شیرون روشه.. دهن سرویسا موتور EF7 1.6 روشه دیگه چجوری میگین از زانتیا 2000 قویتره شما باید با تیوفایو مقایسه بشین
Iran (Islamic Republic of)
بابا دنا را با این لگن مقایسه نکن سلطان دنا
۱۲:۲۹ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
بابا دنا را با این لگن مقایسه نکن سلطان دنا دنا دنا دنا دنا دنا دنا
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۵۱ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
درسته زانتیا ولی خب زانتیا ماشین قدیمی هستش نمیشه که با دنا پلاس توربو شارژ دنده اتومات مقایسه کرد دنا بنظر من عالیتره با اون همه امکاناتی که داره
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۱۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
اصلا دنا در حدی نیست که بخاد باز سالار زانتیا مقایسه شه
United States of America
جعفر
۰۴:۱۸ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
خداشاهده بهم دنا یا ۲۰۷ خشک بدن با زانتیا مدل ۸۳ ترقه ای که دارن عوض نمیکنم.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۲۰ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
اخه زانتیا شد ماشین قدیمی که اپشن هم نداره و ایمنی پایین تری از دنا داره و موتورش
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۹:۰۲ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
دنا شاتون رو با زانتیا مقایسه میکنن
خندم گرف
سرچ کنین شاتون دنا خشک ببینین
Iran (Islamic Republic of)
اصالت زانتیا
۲۳:۴۵ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
ابهت و اصالت زانتیا رو کجای ایران میتونی پیدا کنی ؟
بهترین تعادل سال توی تست گوزن سرچ کنید هست کجای ایران میتونی پیداش کنی؟
نرمی رانندگی و اون حس فرانسوی سوار بودنو کجای ایران میتونی پیدا کنی؟
رخ و جذابیت نابیشو کجا ایران میتونی پیدا کنی؟
پنوماتیک فابریکشو کجای ایران میتونی پیدا کنی؟
شتاب فوقعلاده و حتی تو سری 3000 هاش تا ۲۵۰ تا پر میکنه کجا میتونی پیدا کنی؟
آپشن هایی که تو زمان خودش داشتو هیچ ماشینی توی اون زمان نداشت الانم از خیلی ماشینای ایران خودرو آپشناش بیشتره هنوز که هنوزه سالاره
تنها عیبی که داره انصافا امنیتشه که ۲ ستاره ایمنی داره اونم عمر دست خداست ترمز abs ضد قفل داره دوتا ایربگ داره سیستم ایمبوبلایزر داره و .... انقد موتورش قدرتمنده که اصکی میرن ازش سوار پارس و slx و اینا میکنن عقابو با تیر میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
دنا پلاس
۱۱:۵۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
هر کس زانتیا رومی خوات بره وقت سلطان دنا پلاس تمام ما از اول دنا پلاس رو انتخاب کردیم تمام
Iran (Islamic Republic of)
دنا
۰۰:۳۷ ۲۵ دی ۱۳۹۹
فقط سلطان دنا تمام
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۴۹ ۱۲ دی ۱۳۹۹
ببینید اخرین مدل زانتیا ۸۹هس قطعا اگه خط تولیدش ادامه دار بود ویه سری تجهیزاتشم مثا سنسورهاش ب روز بود باید با یه بوگاتی مقایسش میکردی نه. بااشغالای ایران خودرو
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۴۵ ۱۲ دی ۱۳۹۹
فقط زانتیا
Germany
Saeed
۰۰:۳۰ ۰۵ دی ۱۳۹۹
ماشینی که هر دو سال یک بار واشر سر سیلندر میسوزونه و موتور باید تعمیر اساسی بشه رو با موتور زانتیا که ۲۰ سال هم کار کنه هنوز عین ساعت تیک تیک میکنه مقایسه میکنی ؟ خیلی اطلاعات فنی داری بخدا
Germany
Saeed
۰۰:۲۶ ۰۵ دی ۱۳۹۹
زانتیا رو باید با تویوتا کمری و آریون مقایسه کرد نه با این چرت و پرتای ایرونی همه چیزشون جور کردنیه و هیچ اصالتی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
آراد دنا باز
۱۳:۱۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
بین داداش هر ماشینی یه چیزش خوبه زانتیا به درد شوتی اینجور چیزها میخوره ولی دنا خوراک اسپرت کف خواب ولی دنا شوتی خوب در نمیاد
یع مشت بچه میان یا تو بازی های کامپیوتری این ماشین هارو دارن یا دارن از ماشین ها باباشون حمایت می کنن رابطه ماشین باز هارو بهم میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
توراخدا زانتیا را با این اوراقیا مقایسه نکنید
Iran (Islamic Republic of)
E.m
۲۲:۵۸ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
دنا لوازم و تجهیزاتش بالاست مثل دوربین عقب، تهویه هوا و..... خیلی چیزا دیگه زانتیا فقط از همین مورد چون قدیمی هست ولی از تمام لحاظ زانتیا رانندگی زانتیا بالاتر هست
ولی سیستم ترمز دنا هم نسبتا پیشرفته تر از زانتیا هست
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۶:۳۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
زانتیا یه ابهتی داره که هیچ ماشینی ندارن اصلا دنا تو اون درجه نیست که با زانتیا مقایسه بشه زانتیا سلطانه
Iran (Islamic Republic of)
Panther
۰۰:۴۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
زانتیا فقط یک نقطه ضعف داره اونم اینکه اگر پشتش بشینی دیگه نمیتونی پشت ماشین دیگه ای بشینی
Iran (Islamic Republic of)
سلطان جاده ها زانتیا
۱۴:۴۲ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
چی میگی این وسط سلطان چیه دیگه دنای اشغالو با زانتیا مقایسه میکنی اصلا نمیتونی مقایسه کنی بهتره تو دنا رو با پراید مقایسه کنی
Iran (Islamic Republic of)
مهراد
۲۲:۰۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
سری بعدی زانتیا با پراید مقایسه کن نه با سلطان
سلطان واسش آف داره با زانتیا که الان تو موزه سایپا هست
مقایسه شه
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۱۲:۵۸ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
ماشینی ک پیدا کردن قطعاتش مشکل باشه با اون خرج بالا ب چه دردی میخوره صدرصد زانتیا بهتره بشرطی تولیدش ادامه دار بود
Iran (Islamic Republic of)
امیر هدایتی
۲۲:۵۲ ۱۴ تير ۱۳۹۹
زانتیا گرگ جاده ها
United States of America
ناشناس
۱۸:۴۸ ۰۳ تير ۱۳۹۹
قدرت وشتاب زانتیا رو با دنا مقایسه میکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سالار زانتیا
Iran (Islamic Republic of)
ایلیا
۲۳:۲۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
خواهشا دفعه بعد زانتیا رو با پراید مقایسه کن نه با سلطان
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۶:۳۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
سلطان چیه بگو گربه زانتیا یه ابهتی داره که هیچ ماشینی نداره
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
فقط زانتیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
فقط سالارجان زانتیا
Iran (Islamic Republic of)
Hossein
۰۸:۴۱ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
خجالت نمیکشید اون ماشین رو با زانتیا مقایسه میکنید اون ماشین واسه ادمایی خوبه که تا حالا ماشین نداشتن و تازه ماشین سوار شدن و ذوق اون مانیتور و داشبورد پلاستیکی رو میزنن اونا چه میدونن زانتیا چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۴ تير ۱۳۹۷
هنوز كه هنوزه دنا از لحاظ كيفيات قطعات و شتاب و هندلينگ خوب حرفي برا گفتن در مقابل زانتيا نداره.خودم به شخصه هر ٢رو داشتم ولي دنا رو بعد٢سال فروختم.چون بعد ٢سال رانندگي باهاش وقتي تو دست اندازايه خيابون ميزني انگار اتاق ماشين داره رو سرت خراب ميشه.اينقد اين اتاق صدا ميده چون واقعا كيفيت قطعات داخلي از دمپايي ابري هم پايين تره.ولي از لحاظ موتوري ماشين بدي نيست حداقل از پژو بهتره ولي به هيچ عنوان به پايه زانتيا نميرسه.چون تو سربالايي اگه بخوايي حركت پر شتابي داشته باشي ماشين انگار خفه ميكنه و راه نميره. باعث شرمندگيت ميشه.
Iran (Islamic Republic of)
....
۱۲:۵۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
زانتیا بهتره از دناهه ولی زانتیا داخلش زیاد پیشرفته نیست داخل دنا پیشرفته تره ولی زانتیا بهتره
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
داخل دنا پیشرفته؟ چی داره مانیتور؟ من مانیتور و هداپ خودم زدم دنا به هیچ دردی نمیخوره همون سمنده سمند ای اف سون از دنا بهتره
زانتیا بهترین ماشینه تا قیمت صد میلیون تو این زمونه وگرنه کسی که داره اره میره سمت سوناتا
Iran (Islamic Republic of)
....
۱۲:۵۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
زانتیا بهتره از دناهه ولی زانتیا داخلش زیاد پیشرفته نیست داخل دنا پیشرفته تره ولی زانتیا بهتره
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
هرچی داخل دنا هست تو زانتیا هم میشه گذاشت سواری که زانتیا میده بهت هیچ ماشینی تو این رنج قیمت نمیده
Iran (Islamic Republic of)
....
۱۲:۵۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
زانتیا بهتره از دناهه ولی زانتیا داخلش زیاد پیشرفته نیست داخل دنا پیشرفته تره ولی زانتیا بهتره
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۴:۳۴ ۱۰ فروردين ۱۳۹۷
زانتیا به صدتا ماشین الان میارزه فقط خرجاش خیلی بالاست من خودم زانتیا داشتم که متاسفانه بخاطر خرجاش فروختمش
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
خرجی نداره اگه درست استفاده شه
خرجو همه ماشینا دارن
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۶:۳۷ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
آقا امید زنتیا 210تا راه میره باید هم خرجش گرون باشه عوضش ارزش داره
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۱:۱۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۶
زانتیا سوار باید باشی تا ببینی چیه
Iran (Islamic Republic of)
عرشیا مهدوی
۲۳:۱۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
زانتیا بهتر از دنا است .
Iran (Islamic Republic of)
امیر مهدوی
۲۳:۱۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
زانتیا خودروی بسیار نرم و پر سرعت است اگه کسی زانتیا سوار بسه باید رانندگی خوبی داشته باشه .
Iran (Islamic Republic of)
امیر مهدوی
۲۳:۱۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
زانتیا خودروی بسیار نرم و پر سرعت است اگه کسی زانتیا سوار بسه باید رانندگی خوبی داشته باشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۳ تير ۱۳۹۶
زانتیا مدل 86 هنوزم بهتر از دنا تولید 96 است