گزارش‌ها نشان می‌دهد عامل حمله تروریستی منچستر پس از مشاهده ویدیوهایی در یوتیوب توانسته است بمب دست‌ساز تولید کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وب‌سایت ایندیپندنت، گزارش‌ها حاکی است سلمان عابدی – مهاجم حمله تروریستی به یک کنسرت موسیقی در منچستر – چگونگی ساخت بمب را از یک ویدیو در وب‌سایت یوتیوب فراگرفته است. در جریان این حمله تروریستی، 22 نفر کشته شدند.

چگونگی ساخت بمبی که در حمله انتحاری منچستر از آن استفاده شد، یکی از مهم‌ترین بخش‌های تحقیقات درباره این حادثه را تشکیل داده است. پیشتر، گفته شده بود مقامات انگلیس تصور می‌کردند این بمب یا در لیبی، یا در انگلیس و یا به وسیله ویدیوهای آموزشی ساخته شده باشد.

بر اساس گزارش تایمز، این مهاجم تروریستی با استفاده از یوتیوب طرز ساخت بمب‌های دست‌ساز را فرا گرفته است. وی همچنین محتواهای مربوط به آن – مانند مواد شیمیایی استفاده شده در بمب -- را از دیگر وب‌سایت‌ها دریافت کرده است.

یک منبع آگاه به روزنامه تایمز گفته است اطلاعات درباره چگونگی ساخت بمب‌های تی‌اِی‌تی‌پی – مشابه مواد منفجره‌ای که گروه تروریستی داعش در حملات پاریس و بروکسل از آن استفاده کرده بود – در چند وب‌سایت و همچنین در "دارک وب" – شبکه اینترنتی مخفی که در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد – قابل دسترسی است.

اندکی پس از انجام حمله تروریستی منچستر، یک ویدیوی 22 دقیقه‌ای در فیس‌بوک و یوتیوب منتشر شد که چگونگی ساخت بمب مشابهی را با استفاده از وسایل خانگی تشریح می‌کرد. اکنون این ویدیو از این وب‌سایت‌ها حذف شده است.

بر اساس تخمین پلیس انگلیس، عابدی به مدت کمتر از 4 روز توانسته است این بمب را بسازد. کارشناسان اعلام کرده اند در صورتی که وی آموزش تروریستی دیده بود، می‌توانست این بمب را در کمتر از 24 ساعت تولید کند.

حتی اگر عابدی آموزش تروریستی دیده بود، گزارش‌هایی که نشان می‌دهد او پس از مشاهده آموزش‌های اینترنتی توانسته است این بمب را بسازد، پرسش‌هایی را درباره دسترسی به چنین محتواهایی در سطح فضای مجازی مطرح می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار