تشکیل پرونده با عنوان جرائم اجتماعی در مازندران با توجه به  فراگیری آموزش و گسترش قوانین حقوق شهروندی درحال افزایش است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،حجت اسلام محمد علی تقوی فرد رئیس کل دادگستری مازندران با بیان اینکه پایین بودن آستانه تحمل برخی از مردم، عامل اصلی وقوع جرم در مازندران است گفت: نرخ جرایم در مازندران مانند استان ‎‌های دیگر بالا بوده و اهانت، درگیری و ضرب و جرح درصد بالایی دارد.

وی با بیان اینکه توهین، جرم نخست تشکیل پرونده در دادگستری‌های این استان است. افزود: این جرم نسبت به مدت مشابه پارسال که بیش از ۲۷ هزار پرونده با عنوان اتهام توهین به اشخاص در استان تشکیل شده بود، ۱۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس کل دادگستری مازندران با اشاره به اینکه توهین و اهانت جرایم لفظی بوده و ریشه در خشونت دارد، گفت: بیشترین جرم توهین، بین مردم در بازار، محلات و حتی در مدارس رخ می‌دهد.

حجت اسلام محمد علی تقوی فرد ضرب و جرح با ۲۶ هزار پرونده با رشد ۲۸ درصدی، سرقت، تهدید و تصادف را به ترتیب پس از اهانت پنج جرم نخست مازندران عنوان کرد و افزود: نگهداری مواد مخدر با ۸ هزار پرونده، خیانت در امانت و مزاحمت ملکی از دیگر جرائم در این استان است.

وی به تشکیل بیش از ۱۰ هزار پرونده طلاق دو سال گذشته در این استان اشاره کرد و گفت: بیشتر این پرونده‌ها طلاق توافقی با درخواست زنان است.

 وی بیسوادی را یکی از عوامل جرائم و اختلافات در مازندران دانست و گفت: ضریب بازگشت زندانیان بدون داشتن شغل و درآمد ۱۵ درصد و زندانیانی که دارای شغل و درآمد بوده و با ارتکاب دوباره جرم به زندان برمی گردند، کمتر از نیم درصد هستند.

رئیس کل دادگستری مازندران با بیان اینکه ۱۰ سال گذشته، هفت هزار و ۵۰۰ پرونده تعرض و تجاوز به انفال در دادگستری‌های این استان تشکیل و بوسیله شورای حفظ حقوق بیت المال مازندران پیگیری شد، گفت: در این مدت ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین ملی در این استان به ارزش هزار و ۸۲۳ میلیارد تومان به بیت المال برگردانده شده است.

انتهای پیام/آ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.