راه مقابله با بی کیفیتی موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها حفظ استاندارد‌ها، مشارکت جمعی و ریسک پذیر بودن مدیران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از مهم‌ترین کار‌های ما از سال ۹، ۳ تاکنون ورود به بحث آمایش آموزش عالی است.

وی افزود: از جمله محور‌های کلیدی در بحث آمایش آموزش عالی منطقه‌ای کردن آموزش عالی، مدیریت منطقه ای، سامان دهی موسسات اموزش عالی، ماموریت گرایی و بالا بردن کیفیت آموزش عالی است.

وی با اشاره به این که آموزش عالی به ۱۰ منطقه تقسیم می‌شود گفت: سیاست ما بر این است که در هر منطقه حداقل یک دانشگاه مادر وجود داشته باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بحث مدیریت منطقه‌ای گفت: بر اساس این طرح تصمیم گیری‌ها در مناطق انجام میشود و خاصیت آن این است که نیاز به رشته‌های مختلف توسط خود مناطق تشخیص داده می‌شود. در واقع یک دانشگاه مادر در منطقه نماینده تام الاختیار آموزش عالی است.

شریعتی نیاسر افزود:سامان دهی موسسات آموزش عالی به معنای حذف موسسات نیست بلکه به معنای هدفمند کردن و ارتقای کیفیت آن هاست.

وی ادامه داد: دستورالعمل‌های این سازمان دهی‌ها هفته گذشته به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شده است، طبق این دستورالعمل‌ها دانشگاه‌هایی که کم‌تر از ۱، ۵ سال عمر دارند تحت حمایت جدی دانشگاه‌های مطرح منطقه‌ی خود قرار می‌گیرند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به موسسات آموزش عالی تا ۱۵ شهریور امسال مهلت داده شده تا کلیه برنامه‌های توسعه خود را تحت حمایت دانشگاه مطرح ارائه دهند.

شریعتی نیا سر افزود: باید کاری کرد که موسسات آموزش عالی برای خود ماموریتی داشته باشند و هر کدام برای آن هدفی که مد نظر است تلاش کنند، اگر این امر تحقق پیدا کند دغدغه جوانان تحصیل کرده برای پیدا کردن کار حل خواهد شد.

وی ادامه داد: در بحث ارتقا دانشگاه‌ها، آن دسته از دانشگاه‌هایی که توانایی این را داشته باشند که دانشجو را بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار کنند در اولویت ما قرار دارند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت:: تعداد موسسات آموزش عالی در سال ۸۴ - ۹۱۷ و در سال ۹۲ متاسفانه به حدود ۳ هزار عدد افزایش داشته است.

شریعتی نیا سر افزود: راه مقابله با بی کیفیتی موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها ،حفظ استاندارد‌ها، مشارکت جمعی و ریسک پذیر بودن مدیران است.

وی ادامه داد: از اقدامات مهم ما از سال ۹۲ به بعد مهار وضعیت بود، به این معنا که جلوی صدور مجوز برای تاسیس موسسات آموزش عالی گرفته شد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هم چنین از دیگر اقدامات انجام شده، جلوگیری از رشد بی رویه‌ی رشته گرایش‌ها بود. در دانشگاه پیام نور ۲۸ درصد، موسسات غیر انتفاعی ۶ و نیم درصد و مراکز وابسته به دسگاه‌های اجرایی ۹۵ درصد، شاهد کاهش رشته گرایش‌ها بودیم، این در حالی است که در دانشگاه آزاد ما با افزایش بی رویه رشته گرایش‌ها رو به رو بودیم که تعداد ۵ هزار و ۶۰۹ مورد رشته محل مربوط به دانشگاه آزاد است که این تعداد نسبت به دانشگاه‌های دیگر بسیار زیاد است.

شریعتی نیاسر افزود: به دنبال تعاملات صورت گرفته با دنشگاه آزاد درسال گذشته به دانشگاه آزاد مجوز ۴۶۰۰ رشته محل داده شد، اما امسال با پیگیری‌های ما این تعداد رشته‌ها کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: نظام سطح بندی موسسات آموزش عالی در بخش غیر انتفاعی انجام شده و بر این اساس این موسسات آموزش عالی به ۵ سطح تقسیم می‌شوند؛ و این نوید را هم می‌دهیم که تا پایان شهریور سطح بندی دانشگاه‌های دولتی نیز به اتمام برسد. سطح بندی باعث ایجاد رقابت سالم بین دانشگاه‌های کشور میشود.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به دادن اختیار به دانشگاه‌ها برای برنامه ریزی درسی، به منظور نظارت در نظام آموزش عالی کشور، ۷۵ نظام کار گروه جدید در کشور تعریف کردیم که از هرکدام ۵ تا ۱۲ نفر عضو هستند.

شریعتی نیاسر افزود: این ۶۵۰ نفر عضو این کارگروه از استادان برتر کشور هستند که روی کار دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نظارت می‌کنند تا بتوانند در جهت بالا بردن کیفیت دانشگاه‌ها کمک کنند.

وی ادامه داد:  19 مرداد پنجاهمین نشست معاونین آموزشی سراسرکشور در محل دانشگاه پیام نور تهران برگزار خواهد شدکه در این نشست ۶ کمیسیون داریم که یکی از آن‌ها به مسائل حوضه علوم انسانی خواهد پرداخت.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای برطرف کردن نیاز‌های رفاهی دانشجویان دکترا وام‌هایی در نظر گرفته شده است که سال گذشته ۶۰ ملیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود، اما امسال اعتباری بالغ بر ۱۱۰ ملیارد تومان در نظر گرفته شده که بر این اساس حدود ۷۰۰ هزار تومان به دانشجویان مقطع دکترای روزانه تعلق می‌گیرد.

وی به داوطلبان کنکور سراری در بحث انتخاب رشته توصیه کرد تا با آگاهی از آینده رشته مورد نظر و ماهیت آن انتخاب رشته کنند.

انتهای پیام // ز.‌ی

نشست معاونین آموزشی سراسر کشوردر دانشگاه پیام نور تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.