معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت : روند تولید محصولات شیلاتی با حمایت های دولت تدبیر و امید افزایشی بوده و در حال حاضر بیش از ۲۲۰ هزار نفر در صنعت آبزی پروری کشور اشتغال دارند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن صالحی رییس سازمان شیلات ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه در آذربایجان غربی که در سالن اجتماعات استانداری برگزارشد، اظهارکرد: توسعه آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس از جمله برنامه های اقتصاد مقاومتی است و در حال حاضر بیش از ۲۲۰ هزار نفر در صنعت آبزی پروری در سطح کشور اشتغال دارند.

صالحی با اشاره به نتایج مثبت برجام بر بخش شیلات کشور، افزود: سال گذشته برای نخستین بار بعد از یک دهه، در نتیجه توافقات انجام گرفته در برجام ، خاویار پرورشی ایران به آمریکای شمالی صادر شد. نروژ و فرانسه سرمایه گذاری مناسبی در ایران در بخش شیلات کرده اند و امروزه لوله های پرورش ماهی در قفس با تکنولوژی بالا در ایران با همکاری نروژ تولید و به برخی کشورهای خارجی نیزصادر می شود.


وی با بیان اینکه با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته است پیش بینی می شود امسال بیش از سه تن خاویار پرورشی در ایران تولید و روانه بازار مصرف شود، ادامه داد: طبق تفاهمی که با استانداران سه استان شمالی کشور و بنیاد مستضعفان انجام شده از طریق اختصاص تسهیلات یارانه ای توسط معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری و بنیاد مستضعفان و همچنین کمک های فنی از سوی شیلات،برنامه ریزی شده تا پایان برنامه ششم توسعه 10 تن خاویار و یک هزارتن گوشت ماهیان خاویاری تولید شود.


صالحی با اشاره به اینکه تولید آبزیان در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی کمتر از ۱۰۰ تن و مصرف سرانه هر ایرانی یک کیلوگرم بود، تاکید کرد: در سال ۱۳۹۵ یک میلیون و ۷۰ هزار تن انواع آبزیان در کشور تولید شد که ۴۷۰ هزار تن آن آبزی پروری و مابقی از صید در دریای خزر، خلیح فارس، دریای عمان و آب های بین المللی استحصال شد.


این مسئول با اذعان به اینکه آذریایجان غربی از استان های پیشرو در آبزی پروری در بین استان های غیر ساحلی است، اضافه کرد: استان آذربایجان غربی در زمینه پرورش شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس و قزل آلا در سطح کشور جایگاه خوبی دارد و با توسعه مکانیزاسیون و به کارگیری شیوه های فناوری نوین در مزارع پرورش ماهی می توان بیشترین بهره وری را از پتانسیلهای موجود در استان داشت .


وی گفت: از سال گذشته توسعه و تکثیر پرورش ماهیان زینتی را در دستور کار خود قرار داده ایم و دو شهرک پرورش ماهیان زینتی تا کنون در شهرهای محلات و قمصر کاشان کلنگ زنی شده است که در این راستا توسعه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی توسط فارغ التحصیلان کشاورزی و بانوان علاقمند به فعالیت های تولیدی در دستور کار قرار دارد.که این امر علاوه بر اشتغالزایی می تواند در رونق صنعت گردشگری کشور نیز موثر واقع شود.


رییس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه مقام اول تولید قزل آلا در آب های شیرین را ایران به خود اختصاص داده است ، افزود: از نظر جایگاه شیلاتی در آبزی پروری در منطقه آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه مقام اول را داریم و در صید و صیادی میزان صید ایران از تمام کشورهای همسایه بیشتر است.


وی ادامه داد: مصرف سرانه آبزیان در دو، سه دهه گذشته روند صعودی در کشور پیدا کرده است و افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور از ۱۰.۶ کیلوگرم فعلی و رساندن به میانگین جهانی که ۲۰ کیلوگرم به ازای هر نفر است را جزو سیاست ها و اهداف سازمان شیلات است .

 

 

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.